با این همه ظلمی که سیاهی کرده است .... تردید ندارم که خدا هم سبز است !!!

آخرین اخبار

۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

میر حسین برای خود چیزی نخواسته است

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸

سارا زرتشت 

بیانیه ی شماره 17 میرحسین موسوی  صادر شد . بیانیه ای که بیش از آنچه یک  بیانیه باشد ، یک  "رفتار سیاسی ِ کنشگرانه " است . 

آنچه  میر حسین ، در این بیانیه گفته است  و خواسته است ، از صدر تا ذیل بر آگاهان سیاسی  و فعالان اجتماعی  پوشیده نخواهد ماند . مواردی چون :  اصلاحات لازم  با تکیه بر قانون اساسی  ، شکل گیری شبکه های اجتماعی خود جوش ، وجود  تفکر متوهم ِ واقع گریز در مدیریت ِ بحران  ، پناه بردن بر رویکردهای کم عمق در مدیریت کشور   ، بحران مشروعیت  داخلی و بین المللی ، خبط های بزرگ رسانه های ِ دولتی ، تقبیح ِ فراخو انی مردم به جنگ و شورش داخلی در تریبون های رسمی ،اشاره به  زیاده خواهی ها و انحرافات  در سپاه  ، ورق پاره شدن سند چشم انداز ملی  ، تاکید بر استقلال از خارجی ها و در نهایت راهکارهای پنج گانه  ، به صراحت و شفافیت کامل  در بیانیه میر حسین آمده اند .

اما این همه تکنیک و تاکتیک و هنرمندی سیاسی  ، چیزی نیست  که این نوشتار به خاطر آن قلمی شده است .  آنچه  نگارنده را مسحور  این بیانیه ارزشمند کرده است ، سایه  سنگین اخلاق بر این بیانیه است  . سایه ای که که تمامی جادوگری های سیاسی  نهفته در آن را ، مدیون خود دانسته  و منکوب خود می خواهد .

   میر حسین  دراین  بیانیه آمادگی خود را برای  شهادت اعلام می کند و  خون خود را رنگین تر از خون کسی نمی داند   ،  تا همه بدانند  عقب نشینی ِ ظاهری ِ  میر حسین  در سخن گفتن " از و با "  دولتی  که مشروعیت آن با سوال های ِ سهمگینی روبرو است ،  نه از سر ترس ،  که  در اصل ایجاد فرصتی برای میدان داری  اخلاق است .

اخلاقی که در یکی از بندها ی خود آن چنان با حقوق بشر توام شده است که هیچ سیاست و سیاست مداری را یاری ایستادن در برابر آن نخواهد بود . آنجا که  می گوید : " مسلما حرمت شکنی اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تایید ما نیست، اما بدترین نوع حرمت شکنی را کشتن بندگان بیگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههای حرام می دانیم ."

باری ، اصل سخن این است .  در روزگاری  که  بی محلی سیاست به اخلاق ،  نه در ایران که در سراسر جهان ، در عمل و حتی در نظر !  مشهور  و رایج  است ، کافی است یکبار دیگر بیانیه ی هفدهم میر حسین را بخوانیم و ببینیم که میر حسین در این بیانیه برای خود  چیزی  نخواسته است . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

شما مي توانيد با انتقادات يا پيشنهادات خود ما را در انجام كاري كه مي كنيم يعني اطلاع رساني ياري نمائيد .
با تشكر - فرداي ايران

آرشیو

برچسب‌ها