با این همه ظلمی که سیاهی کرده است .... تردید ندارم که خدا هم سبز است !!!

آخرین اخبار

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

مکان و زمان تظاهرات تاسوعا و عاشورای مردم سبز مشهد تعیین شد

فرارسیدن محرم الحرام ، ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان اسوه آزادگان جهان، حضرت حسین بن علی علیها السلام بر شیعیان، پیروان حق و حقیقت و آزادیخواهان عالم تسلیت باد

به همین مناسبت مجلس عزاداری در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صانعی برگزار می گردد.

زمان: از روز شنبه 5 /10/ 1388 برابر با تاسوعا ساعت 10 صبح

مکان : خيابان آزادي - آزادي 1/9 - کوچه بينادل
دفتر آیت الله العظمی صانعی

گزارش تکميلی از تظاهرات در ميدان توپ خانه تهران سوم دي ماه

روشنگري : امروز قرار بود مراسم يادبود آيت الله منتظری در ميدان توپخانه برگزار شود .از قبل از ساعت 3 بعد از ظهر تعدادی از مردم در مقابل درب مترو توپخانه (خمينی ) تجمع کرده بودند هنوز هيچ خبری از نيروهای گارد و انتظامی نبود. تنها لباس شخصی ها بودند که حضورشان در بين مردم معترض چشم گير بود و همراه با جمعيت حرکت می کردند. ساعت 15:10 تعداد مردم به خصوص جوانهايی که از مترو بيرون می آمدند و به صف معترضين می پيوستند بيشتر می شود در همين لحظه بود که نيروهای انتظامی شروع به متفرق کردن مردم از جلو مترو کردند .و همزمان تعدادی موتور سوار لباس مشکی دور ميدان توپخانه شروع به مانور کردند.
جمعيت هم شروع به سردادن شعار الله اکبر و مرگ بر ديکتلاتور زندانی سياسی آزاد بايد گردد کردند که دوباره ماموران نيروی انتظامی به سمت جمعيت آمدند و در مقابل جمعيت ايستادند تا مسير آنها را تغيير دهند.
لباس شخصی ها داخل جمعيت حرکت می کردند و جواناهايی که شعار بر عليه خامنه ای می دادند را شناسايی و به سراغشان می رفتند نوجوانی 16 ساله داخل جمعيت بود و دائم می گفت مرگ بر رهبر ما خامنه ای ٰ بشکند کمر رهبر ما خامنه ای که جمعيت هم با صدای بلند در جواب می گفت آمين که يک نفر از لباس شخصی ها به آرامی که بقيه جمعيت متوجه نشوند به سراغش رفتند و به حالتی که بازداشتش کنند دستش را گرفتند که تعدادی از خانم ها متوجه شدند و او را نجات دادند .
لباس شخصی دائم فرياد می زد و به بقيه لباس شخصی ها می گفت برويد دنبالش به آقا فحش داده که تعدادی از جوانها به سمت يکی از لباس شخصی ها حمله کردند و او هم ميله ای را برداشت و به جان تعدادی از جوانها افتاد که خانم ها در مقابلش ايستادند و نگذاشتند به ضرب و شتم جوانها ادامه بدهد .لباس شخصی ها در زير لباسشان باتوم برقی داشتند و هر جايی احساس خطر می کردند بيرون می آوردند و به جمعيت حمله می کردند جمعيت پراکنده می شد اما دوباره در گوشه ای بهم می پيوستنذ ساعت 15:55 جوانها در ميدان توپخانه با شعار الله اکبر عزا عزا ست امروز ملت سبز ايران صاحب عزاست امروز تجمعی را شکل دادند .
راننده ها حتی راننده های اتوبوس واحد و اتوبوس های شخصی با بوق زدن از مردم حمايت می کردند که نيروهای موتور سوار با باتون و گاز اشک آور به جمعيت حمله کردند ساعت 16 رفته رفته تعداد نيروهای لباس شخصی و انتظامی و حتی نيروهای گارد مستقر به دور ميدان توپخانه افزوده می شد و به مغازه دارها دستور بستن مغازه ها را می دادند.
ساعت 16:10 حدود 200 نيروی گارد و موتور سوار را در توپخانه پياده کردند انها را جلو مخابرات مرکزی نشاندند تا آموزشها و دستورات لازم را به آنها بدهند ون ها و اتومبيل هايی از کلانتری های مختلف همچون کلانتری بهارستان ٰ نازی اباد ٰ ترمينال جنوب ٰ جواديه پليس پيشگيری نيروی انتظامی به چشم می خورد که دور تا دور ميدان را محاصره کرده بودندنزديک ساعت 17 جمعيت در ميدان توپخانه حضور داشتند و جوانها به آرامی از کنار مردم می گذشتند و می گفتند وعده ما تاسوعا و عاشورا.
فعالين حقوق بشر ودمکراسی در ايران
03 دی 1388 برابر با 24 دسامبر 2009

پدر و مادر من بمن نگو نرو تظاهرات !

به نقل از وبلاگ ذره بين به دست : پدر من با پوزش ولی نسل ما جر خورد با اشتباه انقلابی شما ولی دوستت دارم چون پای اشتباهت ایستادی. نسل من هیچی از زندگی آزاد نفهمید. نفهمیدم چطوری بزرگ شدم. هرجا میرفتیم ترس مامور لذت جوونی رو از ما میگرفت. شاخه گلی به کسی که دوست داشتی رو باید یواشکی به او میسپردی تا مورد ملامت دیگران نباشی آخه میدونه از زمانی که شما انقلاب کردی عاشق شدن ممنوع شد. من یک عقده فرو خفته هستم که حقارت رو با سیلی در بازداشتگاه و یا بازرسی بدنی در فرودگاه هر کشور خارجی تحمل کرده.هرچند هنوز جوونم ولی انگار پیر شدم. دیگه مثل یک جوون اروپای فکر نمیکنم بلکه عمیقتر فکر میکنم. زود تصمیم نمیگیرم.زود احساساتی نمیشم. این نکات مثبت رو دارم ولی به قیمت جوونیم. به نظر شما من توی این معامله بردم یا باختم؟ شاید این گردش روزگار بروی شانه های من باید سنگینی میکرد تا نسل بعدی من مجبور به پرداخت هزینه ای به این سنگینی نمیشد. نمیخوام نسل ها و فرزندان بعدی ایرانزمین هم مثل من هزینه بدهند. من فقط از یک چیز میترسم و اون به آزادی نرسیدن هست.بگذار نسل من در تاریخ این سرزمین به خاطر زجری که کشید جاودانه بشه. جوانمردان و جوانزنان همسن من منتظر هستن کار نا تمام شما رو تموم کنیم پس به من نگو نرو تظاهرات که من بازنده دوسر سوخت هستم.

اختصاصی جرس / ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری در زنجان

درگیری و ضرب و شتم شدید و بازداشت های گسترده
جنبش راه سبز (جرس): مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری که قرار بود امروز در مسجد جامع زنجان برگزار شود با ممانعت نیروهای امنیتی، برگزار نشد.

آیت الله بیات زنجانی پیشتر اعلام کرده بود که مجلس بزرگداشتی را امروز در مسجد جامع زنجان برگزار می کند این روحانی بلند پایه از مردم خواسته بود در این مجلس حضور یابند.

به گزارش خبرنگار جرس، مردمی که برای بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری به مسجد جامع زنجان رفته اند با درهای بسته مسجد مواجه شده اند.
یک شاهد عینی به خبرنگار جرس گفت: وقتی با صف آرایی نیروهای نظامی در مقابل مسجد و درهای قفل زده مسجد مواجه شدیم مردم تصمیم گرفتند برنامه را در خیابان برگزار کنند.

به گفته این شاهد عینی مراسم در خیابان با قرائت قرآن توسط دو تن از بستگان آیت الله بیات شروع شده و مردم نیز در سکوت اقدام به عزاداری کرده اند اما نیروی انتظامی سعی کرد ممانعت کرده و مردم را متفرق کند که درگیری شد و در تعقیب و گریز ها مردم را به شدت مورد مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این شاهد عینی افزود: "الله اکبر، یا حسین میر حسین، منتظری آزادی ات مبارک، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز..و مرگ بر دیکتاتور" شعارهایی است که مردم سر میدادند و شدت ضرب و شتم به طوری بود که تعدادی از مردم از ناحیه دست ، سر و بینی دچار شکستگی شده اند.
براساس این گزارش تعدادی زیادی از مردم بازداشت و تعدادی نیز مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده اند.

سعید بیات از بستگان آیت الله بیات که به قرائت قرآن پرداخته بود جزو بازداشت شدگان است. در این مراسم انصاری، نماینده اصلاح طلب قزوین در مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل شکوری و سید جواد باقر زاده نمایندگان ادوار نیز حضور داشتند.

تعدادی از بازداشت شدگان بعد از ساعاتی آزاد شده اند اما از تعداد افرادی که در بازداشت هستند خبری در دست نیست.

براساس گزارش خبرنگار جرس، اجتماع کنندگان اعلام کرده اند که ادامه مجلس ترحیم را امشب در منزل پدری آیت الله بیات زنجانی برگزار خواهند کرد.

لينكهايي از تظاهراتهاي پراكنده زنجان در سوم دي در زير قرار داده مي شود :

دومین استعفا در فرهنگستان هنر

پس از رضا مرادی غیاث آبادی پژوهشگر و نویسنده در زمینه باستان‌شناسی از فرهنگستان هنر كه در پي بر كناري ميرحسين موسوي از رياست اين فرهنگستان صورت گرفت ، معاون هنری فرهنگستان هنر کناره گیری کرد.
به گزارش ایلنا، محمدمهدی حیدریان از سمت معاونت هنری در فرهنگستان هنر استعفا داده و از زمان اعلام خبر برکناری میرحسین موسوی در فرهنگستان هنر حاضر نشده است. حیدریان در دوره سیدمحمد خاتمی معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار بود. او در دوره معاونت خود در وزارت ارشاد، به حضور دولت در عرصه سینما انتقادهایی داشت.

سایت میرحسین موسوی هشدار داد: برای روز جمعه، کارناوال عاشورا تدارک دیده اند

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸

برخی از خانم های معلوم الحال را جمع کرده و به آنها ماموریت داده اند
جنبش راه سبز (جرس): وب سایت کلمه ، متعلق به میرحسین موسوی نسبت به تکرار سناریوی شکست خورده کارناوال عاشورا در روز چمعه هشدار داد.

وب سایت کلمه هشدار داده است: بر اساس اطلاعات موثق نیروهای زخم خورده از مراسم عظیم تشییع مرحوم آیت الله العظمی منتظری در نظر دارند با تکرار سناریوی شکست خورده کارناوال عاشورا در روز چمعه این هفته (فردا) اقدام به حرمت شکنی برنامه ریزی شده از آیین های عزاداری محرم کنند و این امر را به جنبش سبز نسبت دهند.

براساس گزارش این وب سایت، برای این منظور متاسفانه برخی از خانم های معلوم الحال را جمع کرده و در این مورد به آنها ماموریت داده اند.

پایگاه اطلاع رسانی میرحسین موسوی به مردم هشدار باش داده است تا این توطئه را خنثی کنند و در ادامه نوشته است: با توجه حضور اکثر مردم در آیین های عزاداری توصیه می شود از وسائل ارتباطی به جز شبکه اینترنت جهت اطلاع رسانی استفاده شود.

برای پیوستن هماهنگ به مسیر اصلی امام حسین تا آزادی : ایجاد یک انسجام و هماهنگی طی یک طرح پیشنهادی

به نقل از سبز انديشان :

۱- مسیر اصلی حضور میلیونی سبز ها در این ۲ روز همان امام حسین تا آزادی می باشد.
۲-اما اگر همچون تظاهرات های قبلی به صورت پراکنده وارد این مسیر شویم احتمال سرکوب بسیار زیاد می باشد. بنا براین پیشنهاد می شود که ابتدا سبز ها از ساعت ۸ الی ۱۰ صبح در کلیه خیابان های اصلی نزدیک به مسیر اعلام شده حضور یافته و با قدم زدن در این خیابان ها و یا حتی بصورت دسته های عزاداری اعلام حضور نمایند.
۳-راس ساعت ۱۰ صبح همگی به سمت مسیر امام حسین تا آزادی به  صورت دسته های عزا داری منسجم حرکت نمایند.
۴-به هیچ عنوان تا زمانی که به مسیر اصلی و جمعیت اصلی نپیوسته ایم از دادن شعار های تند اجتناب نموده و فقط از شعار های عاشورایی استفاده می کنیم.
۵-از میسر های اطراف خیابان امام حسین تا آزادی می توان به میسر های ذیل اشاره نمود:
میدان صادقیه - خیابان ستارخان- خیابان شهرآرا- خیابان بهبودی - میدان توحید- بلوار کشاورز-خیابان امیر آباد- خیابان فاطمی-میدان ولی عصر-خیابان ولی عصر -میدان هفت تیر - خیابان طالقانی(تخت جمشید)- خیابان مطهری( تخت طاووس)- خیابان بهشتی(عباس آباد)- خیابان استاد معین - خیابان هاشمی -خیابان راه آهن - خیابان فردوسی -خیابان قرنی- خیابان شریعتی و پیچ شمران- خیابان عشرت آباد و به طور کلی کلیه خیابان ها و میادین اصلی نزدیک به مسیر اعلام شده..
۶-همچنین از رئیس جمهور موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی دعوت به عمل می آید تا در ساعت تعین شده در مسیر امام حسین تا آزادی به خیل گسترده مردم بپوندند

ظهر عاشورا امام حسین منتظر است . انقلاب در مسیر ما است . آزادی نوید منتظری است .

محرم سبز : ظهر عاشورا ، به هم بپیوندیم . در انتظار دسته ها و هیئتهای تحت کنترل حکومت خواهیم ماند و نه به اعتقاد و باورهای دینی کاری خواهیم داشت . به نشان سرو سبز جاودانگی ، نمادهای سبز به همراه خواهیم برد و به نشان ظلم ستیزی و نفی استبداد ، فریاد آزادی سر خواهیم داد . تا بهار ایران ما تنها یک فصل باقیست . بنفشه ای باشیم که از دل سرما سر برمیاورد و نوید میدهد فصل سبز زایش را . همراه شو عزیز .

هشدار جدي : هشدار جدي : پروژه "کارناوال عصرعاشورای دو" کلید خورد

پنجشنبه ۳ دیماه ۱۳۸۸
 رويداد :
یک منبع اگاه به خبرنگار رویداد گفت "سناریوی کاناوال عاشورای دو" توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و برخی جریانات شبه نظامی وابسته به سپاه تهیه شده و قرار است در روزهای عاشورا و تاسوعا برای هجمه به جنبش سبز اجرا گردد.

پس از شکست  سناریوی پاره نمودن عکس امام خمینی ، افتضاح تجمع چند هزار نفر در برابر دانشگاه تهران در دفاع از ولایت و در پی حضور صدها هزار عزادار در مراسم آیت الله منتظری و فریاد "مرگ بر دیکتاتور" و دیگر شعارهای علیه رهبری آیت الله خامنه ای در شهرهای قم ، اصفهان، نجف آباد ، کاشان ، تهران ، مشهد ، تبریز  و ... پروژه جدید در دست تهیه است تا شکست های اخیر اقدارگرایان را جبران نماید.

بر اساس این سناریو قرار است عده ای ظاهرا به حمایت از جنبش سبز ایران به شادی و پایکوبی و حمله به دسته هی عزاداری  بپردازند. این احتمال وجود دارد این سناریو حتی پیش از روزهای عاشورا و تاسوعا نیز اجرا گردد.

این منبع آگاه به خبرنگار رویداد گفت :"در همین حال اطلاع رسانی در این باره بسیار اهمیت دارد تا نقشه جریانات وابسته به رهبری برای بی حرمتی به مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی و به انحراف افکار عمومی از اعتراضات میلیونی به یزید و یزیدیان زمان برملا گردد."

بازخوانی سناریوی "کارنوال عصر عاشورا "
در 26 اردیبهشت سال 1376 و در بحبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هفت که با ایام ماه محرم مقارن بود، در عصر روز عاشورا، کارناوالی از جوانان با ظاهر غیر متعارف با رقص و دست افشانی برای خاتمی و شعار "فقط خاتمی" سر می دادند. 

نطفه این کاروان که به "کارناوال عصر عاشورا" مشهور است، در شهرک غرب (قدس) تهران بسته شد و تعدادی از دختران و پسران با ظاهری نامناسب و به دور از سنت عزاداری ایرانی در ایام شهادت امام حسین(ع) ، با الصاق عکس محمد خاتمی به روی خودروهای خود ، به خیابان های پایتخت سرازیر شدند.

از این اتفاق فیلمی 20 دقیقه ای حاوی تصاویر دختران بی حجاب در محافل مذهبی و سیاسی توزیع شد که با تعداد زیادی اتومبیلهای گران قیمت به تبلیغ غیر متعارف برای خاتمی دست زده اند. این فیلم که بعدها به فیلم "کارناوال عصرعاشورا" معروف شد، در مقیاسی عظیم در کلیه مساجد و حوزه های مذهبی کشور توزیع شد. 
به هر حال در آن زمان راه انداختن این کاروان، دست مایه ای جدیدی را در اختیار جریانات تمامیت خواه قرار داد تا در هجمه رسانه ای و بهره برداری تبلیغاتی، سنگین ترین اتهامات را به سید محمد خاتمی نسبت دهند. 

در این شرایط روزنامه سلام در تاریخ 27 اردیبشهت 76 در تشریح این ماجرا، نوشت: " تعدادی اتوموبیل های "آنچنانی" با سرنشین هایی معلوم الحال، در حالی که چراغ های خود را روشن کرده بودند، عکس خاتمی را نیز حمل می کردند و به صورت کاروانی در بعضی از خیابان های تهران در حال حرکت بودند و برای مردم ایجاد مشکل و زحمت می کردند." 

بعدها روایت های متفاوتی از سازندگان فیلم بیان شد اما آنچه مشترک بود اینکه این یک پروژه مشترک صدا و سیما و وزرات اطلاعات برای بدنام کردن سید محمد خاتمی در میان اقشار مذهبی بود. نام سعید امامی ، حسین شریعتمداری ، علی کردان و برخی اعضای انصار حزب الله به سرکردگی حسین الله کرم و مسعود ده نمکی در ارتباط با ساختن شدن این فیلم برده شده است.

مسیرهای عزاداران در تاسوعا و عاشورا - لطفا به هر شكل ممكن اطلاع رساني كنيد !!!

رويداد : مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور با حضور حامیان جنبش سبز برگزار خواهد شد . این مراسم در تهران با حضور رهبران جنبش همراه خواهد بود. شروع مراسم ساعت 10 صبح می باشد. 

طبق اطلاعات رسیده به سایت رویداد مسیرهای گروه های و دسته های عزاداری در 22 شهر به شرح زیر است:

1-تهران : میدان امام حسین - میدان آزادی
2-یزد  : چهارراه شهدا  خ قیام تا میدان فاطمی
3-همدان : میدان امام خمینی - میدان بوعلی - میدان آزادی
4-ساری : خ جمهوری اسلامی- میدان ساعت تا میدان شهدا
5-رشت :  میدان انقلاب - میدان شهدا
6-تبریز : خ جمهوری اسلامی - میدان شهدا - میدان توحید
7-ایلام : میدان امام خمینی- خ فردوسی - میدان 22 بهمن
8-اصفهان :  خ چهارباغ پایین - میدان انقلاب ( سی وسه پل) تا میدان تختی
9-اهواز : خ طالقانی- میدان شهدا تا خ دکترشریعتی
10-اردبیل : میدان امام حسین- خ امام خمینی- میدان امام خمینی- میدان عالی قاپو- خ شیخ صفی تا میدان امام خمینی
11-اراک : خ امام خمینی- میدان ولی عصر تامیدان شهدا
12-اورمیه : خ امام- میدان انقلاب تا بازار
13-شیراز : خ کریم خان زند- فلکه ستاد تا فلکه شهدا
14-قزوین  : خ امام خمینی وآیت الله طالقانی ازمیدان ولی عصرتامیدان جهاد
15-قم  : خ آستانه میدان آستانه- بلوارشهید منتظری- خ مرعشی نجفی - میدان شهدا
16-کرج : خ طالقانی برج ساعت تا میدان هفت تیر
17-کرمان : خ میرزا رضا کرمانی میدان فابریک تا میدان مشتاقیه
18-کرمانشاه : بلوارشهید مطهری ازمیدان غدیر تا میدان شهید رجایی
19-یاسوج : خ جمهوری اسلامی  میدان آزادی تا میدان بسیج
20-مشهد  : بلوار امام رضا(ع) فلکه برق تا حرم و بلوارطبرسی ازمیدان راه آهن تا حرم
21-بندرعباس : خ امام خمینی ازمیدان انقلاب تا میدان شهدا
22- زنجان : خیابان های منتهی به حسینیه اعظم زنجان

نفرت مردم از خامنه اي روز به روز بيشتر ميشود

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۳



عکسهایی که ملاحظه میفرمایید نشان دهنده خشم ملت از خامنه ای و طرفداران مزدورش است که در اکثر صندلی های پارک لاله و دیوارهای خیابان نوشته شده اند . به مامورین شهرداری دستور داده شده كه بلافاصله شعارها به خصوص شعارهايي كه مربوط به انزجار مردم از ولي فقيه نظام است را با رنگ پاك كنند, تا حتي المقدور كسي آنها را نبيند .



گزارشي از درگيري بين مردم نجف آباد و نيروهاى سركوبگر

  - آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۳

درگيريهاى بين مردم و جوانان دلير نجف آباد و نيروهاى مزدور حكومتي كه از سه شنبه استارت آن زده شد , روز چهارشنبه نيز هم‌چنان ادامه يافت.
مردم نجف آباد شب سه شنبه به خيابانها ريختند و با سردادن شعارهاى ضدحكومتى به اعتراض عليه ولي فقيه نظام پرداختند .
مردم دلير در يك اقدام شجاعانه جاده نجف آباد- اصفهان را بسته و به كنترل خود درآوردند. جوانان هم با درست كردن كيسه شن جاده ها را بستند و با ايجاد راهبند تلاش كردند از ورود گسترده تر مزدوران حكومتي جلوگيرى كنند.
مزدوران حكومتي روي مردم آتش گشودند و با پرتاب گاز اشك آوروگاز فلفل سعي درمتفرق كردن جمعيت داشتند , مزدوران وحشيانه با زنجير و چماق به سركوب مردم پرداختند .
شمارزيادي مجروح و مصدوم شدند .
مردم دلير نجف آباد علي رغم همه اين و حشي گيري هايي كه برعليه آنها اعمال شد فرياد ميزدنند :
نيروى انتظامى، بسيجى، سپاهى، وعده ما عاشورا 


گزارشهايي از درگيري در خيابان هاي تهران وحمله مامورين حكومتي به تجمع كنندگان

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۳

خبرنگار آژانس ايران خبر , تهران , ساعت 1615:
ازساعت 1430 به بعد توپخانه , ميدان فردوسي , سمت پارك شهر و خيابان هاي اين محدوده توسط نيروهاي سركوبگر كاملا قرق شده همه جارا گرفته اند كه مانع تجمع مردم شوند. مردم هم به نسبت روزهاي معمول در اين منطقه زياد هستند و لي امكان تجمع به آنها داده نميشود.
من شخصا شاهددو مورد درگيري بودم يك مورد يك نفر وقتي در حال فيلم برداري بود نيروي انتظامي وحشيانه به او حمله كرد . يك مورد هم يك نفر در حال پخش تراكت بود نيروهاي سركوبگر به او حمله كردند و اورا مورد ضرب و شتم قراردادند .
ساعت 1600 مامورين نيروي انتظامي بشدت تلاش ميكردند كه مردم را متفرق كنند، مردم به كنار خيابان و پياده روها رفته اند ولي مترصد هستند كه مجدداً شلوغ كنند.

خبرنگار آژانس ايران خبر , تهران , ساعت 1645:
خيابان منوچهري سمت فردوسي شلوغ است.
مامورين انتظامي دوبار با باتون به جمعيت حمله كردند .جمعيت نزديك به 3000 نفر هستند.
مردم شعار ميدهند اين ماه ماه خون است خامنه اي سرنگون است .
جمعيت ازميدان توپخانه به سمت بالاي فردوسي حركت كردند . داخل ميدان فردوسي اجازه ايستادن به كسي را نميدهند . 



خبرنگارآژانس ايران خبر, تهران ساعت 1545 :
مردم ازساعت 1330 براي برگزاري مراسم آيت الله منتظري به سمت ميدان توپخانه مي آمدند . درساعت 1545 مردم درحال تجمع بودند كه نيروهاي وحشي انتظامي به مردم حمله كردند و چند دختر جوان و يك خانم مسن را دستگير كردند. هم اكنون به شدت مردم را كتك ميزنند . وحشي ها به جان مردم بي دفاع افتاده اند .
امروز براي قلع و قمع مردم نيروهاي سركوبگر زيادي را بسيج كرده اند . 



خبرنگارآژانس ايران خبر , تهران ساعت1730:
در توپخانه تقريبا همه مردم تجمع كنده را كتك زدند . خيلي ها دستگير شدند . نيروهاي مزدور با تمام قوا تلاش ميكردند كه از تجمع مردم جلوگيري كنند . مردم به سمت ميدان انقلاب حركت كردند . مردم شعارهاي ضد حكومتي ميدهند .
اکثر مغازه هاي منتهي به لاله زار - توپخانه به حالت نيمه تعطيل در آمده و نيروهاي ضد شورش در حال گشت زني هستند . 




درگیری ها در زنجان ادامه دارد ....

پنج شنبه سوم دی ماه
به نقل از راز سر به مهر
ساعت سه بعداز ظهر: نیروهای پلیس و گارد ویژه که مجهز به لوازم ضد شورش هستند، مانع ورود مردم به مسجد سید جهت شرکت در مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری شده اند و از مردم حاضر در محل خواسته اند پراکنده شوند. مردم هنوز در محل حضور دارند ولی سخنران مراسم، دکتر شکوری؛ استاد دانشگاه و از شاگردان آیت الله منتظری، محل را ترک کرده ... گفته شده ساعت هشت شب مراسم در منزل پدری آیت الله اسدالله بیات زنجانی برگزار خواهد شد
ساعت سه و نیم: مردم برای شادی روح آیت الله منتظری صلوات می فرستند و آیاتی از قرآن مجید هم خوانده شد؛ برگزارکنندگان مراسم خواستار پراکنده شدن مردم شده اند ولی این درخواست مورد توجه قرار نگرفته ... گارد ویژه حمله به مردم را آغاز کرده ... از گاز اشک آور استفاده شده ... دسته های عزاداری در مسیر حرکت معمول خود به مسجد سید، نزدیک می شوند ... مردم شعار "الله اکبر"، "یا حسین میرحسین" سر داده اند ... برخی راهپیمایان عکس های آیت الله منتظری را در دست دارند ... برخی مجروح شده اند
ساعت چهار: پلیس مانع نزدیک شدن مردم به نماینده اصلاح طلب زنجان، انصاری، شد که در محل حضور یافته بود ... مردم یک پارچه شعار "الله اکبر" سر داده اند ... چند نفر بازداشت شدند
ساعت پنج: مرکز شهر، محل تجمع، آرام تر شده ولی مردم پراکنده نشده اند ... حضور لباس شخصی ها ملموس است
ساعت پنج و پانزده: ظاهرا طی مذاکره انصاری با فرمانده پلیس، جمعی از بازداشتی ها آزاد شده اند ... مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در منزل آیت الله بیات زنجانی، محله دگرمان ارخی، برگزار خواهد شد
یک گزارش دیگر؛ از محمد: امروز در پی تجمع سوگواران آیت الله حسینعلی منتظری در زنجان نیروهای گارد ویژه به ضرب و شتم شدید مردم پراختند و چهار تن از مردم عزادار را بازداشت کردند. سوگواران روز پنجشنبه سوم دیماه، با در های بسته مسجد جامع (سید) این شهر، محل برپایی مجلس یادبود این عالم بزرگوار، مینی بوس های گارد ویژه نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی مواجه شدند. با تجمع مردم در مقابل مسجد جامع زنجان و در پی ذکر چند صلوات و قرائت آیات قرآن، نیروی انتظامی شروع به متفرق ساختن مردم کردند که در این میانه، یک نفر از معترضین به حرکت گارد ویژه، بازداشت شد و مردم با احاطه کردن ماموران، گارد ویژه را مجبور به رها کردن فرد بازداشتی کردند. ماموران گارد ویژه با ضرب گرفتن بر روی سپرهای خود اقدام به متشنج نمودن فضا کردند و در پی اعتراض مردم، ماموران گارد ویژه به ضرب و شتم مردم پرداختند که منجر به جراحت تعدادی از مردم حاضر در خیابان شد. با ادامه این حرکت ها جمعیت لحظه به لحظه افزایش یافت و اقدام به بستن خیابان منتهی به مسجد جامع شهر کردند و درگیری مردم با نیروهای گارد افزایش یافت که در نهایت، در عرض یک ساعت و نیم درگیری، پنج نفر بازداشت شدند ... درگیری ها تا هنگام غروب آفتاب ادامه یافت.
ساعت هفت عصر: دماغ یک دانشجو شکسته و پزشک، نیاز به عمل جراحی اعلام کرده ... تجمع تمام شده ... ساعت هشت در منزل پدری آیت الله بیات مجلس یادبودی برگزار می شود ... فردا دسته سینه زنی عظیم زنجان برگزار می شود .

گزارش سیصد و هفتاد صفحه ای نزدیکان موسوی و کروبی از تقلب در انتخابات

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): گروه دیده بانان سبز انتخابات، ده روز پس از صحبت های رهبر ایران مبنی بر اینکه "انتخابات تمام شده است و معترضان نتوانسته اند دلیلی برای انجام تقلب در ایران ارائه دهند"، بیش از سیصد و هفتاد صفحه از مستندات خود را در اثبات تقلب و تخلف های گسترده در انتخابات دهم ریاست جمهوری منتشر کردند.
برای ماشهده کامل گزارش یاد شده می توانید به لینک زیر رفته و کل آنها را دانلود نمایید.


تقي رحماني : هر لحظه عظیم تر می نمود؟ - درباره آيت اله منتظري

سه شنبه ۱ دى ۱۳۸۸
روز آنلاين : تاریخ شیعه امامیه در گرایش فقهی خود، چنین انسانی را کمتر به خود دیده است. آنان که فقهای شیعه را می شناسند به این واقعیت معترفند.
در کمتر از صد سال که فقهای شیعه توانسته اند حوزه علمیه را سامان دهند سه چهره فقهی سرآمد فقهای دیگر بوده اند.
آیت الله بروجردی به شیعه امامیه روحانی اعتبار بخشید و در میان اهل سنت مذهب فقه جعفری را رسمیت داد.
ایت الله خمینی به جریان فقهای شیعه، قدرت سیاسی اعطا کرد و اقتدار آنان را افزود، اما آیت الله منتظری به شرف و آزادگی شیعه افزود این ویژگی به منتظری جایگاهی منحصر به فرد می دهد یعنی:
1-پشت پا زدن به مقام به خاطر حقوق مخالف.
2-دفاع از مردم و قرائت انسانی از حکومت دینی.
وی بسیار زودتر از آیت الله خمینی به عنوان مجتهد مسلم از سوی آیت الله بروجردی به رسمیت شناخته شد. آیت الله بروجردی به وی عنایت ویژه داشت اما منتظری به دلایل گوناگون وجود مجتهد مسلم بودن مرجعیت آیت الله خمینی را پذیرفت. استعداد منتظری و مطهری در میان شاگردان بروجردی مثال زدنی است.
بی گمان او فقیهی مبرز بود که در اصلاح فقه سنتی کوشید. خصیصه تئوری سازی، بعد از تجربه کردن دوران پس از انقلاب و بعد از عزل از مقام قائم مقامی رهبری، جلوه دیگری به او بخشید.
مقاومت و مبارزه وی در زمان پهلوی مثال زدنی بود اما مبارز نستوه بود. نستوه مهربان نیست اما او مهربان بود؛ این مهربانی او را متمایز می کرد همان گونه که طالقانی مهربان بود، اما این مبارز نستوه در سال های اول انقلاب در کوران سنت، دارای برخی مواضع قابل بحث و نقد بود.
شکوه انقلاب و ترس از نابودی آن، منتظری را برای چند سال در سایه قدرت برد. قدرت مقوله ای بود که برای نویسنده کتاب ولایت فقیه و برای اجرای احکام اسلام لازم بود. باور به چنین دیدگاهی نیاز به تعدیل و توجه به حقوق مردم داشت. منتظری چنین نقشی را بازی می کرد. نقش او در همان سال هایی که قائم مقام رهبری بود، کاستن از شدت خشونت و اعدام های حاکمیت بود. در این مورد هزاران هزار نمونه است یکی از آن نمونه ها خودم هستم.
قلب مهربان، خانه باز و گشاده او بروی مخالف و موافقان باعث می شد او بداند در زندان های ایران چه می گذرد و سرنوشت جنگ به کدام سو می رود.
جالب اآن بود که تمام توصیه هایش به حکومت درست بود.
در مورد پایان دادن به جنگ که وی در سال 1364 به لزوم اآن رسیده بود، در مورد وضعیت زندان ها و احکام قضایی که وی در موضع گیری سال 1360 به اعدام های بی رویه اعتراض کرده بود.
همین مواضع او را از موضع قدرت دولت محور خارج کرد. سنت مذهبی ایران، حوزه های علمیه را داشت  تا فقیهان و متکلمان اآن بتوانند در این حوزه عمومی سنتی زیست کنند. چنین امکانی را روشنفکران ایرانی، چه مسلمان و چه سکولار، ندارند.
منتظری بعد از دوری از قدرت به قدرت واقعی نزدیک شد، با مهربانی وارد قلوب مردم شدن و زیستن در چنین جایی.
روحانیت شیعه در محافظه کار ترین دوران خود ضرب گیر ظلم پادشاهان ستمگر بوده است. منتظری به عنوان مدافع مظلومان در برابر قدرت حاکم قرار گرفت، منتها با زبان اعتراضی و انتقادی در عین باور به عقاید خودش.
بی اعتنایی وی به قدرت مثال زدنی بود؛ اگر خوانده بودیم که علی حکومت را از گیوه پاره اش بی ارزش تر می دانست او نیز فردای برکناری از پست قائم مقامی رهبری به فکر آب دادن به باغچه و گلدان های خانه اش بود که تشنگی نکشند، در حالی که فرزندان به خاطر دلداری به او این وظیفه را فراموش کرده بودند. در حقیقت او نشان داد که چقدر علی گونه است. علی گونه بودن بسیار سخت است، اما او با نهج البلاغه الفت داشت و نشان داد به عمل علی وفادار است.
منتظری در حوزه سنتی علمیه، تاریخ ساز شدو نشان داد که حفظ نظام واجب نیست؛ مهربان و مردم دوست بودن از حفظ نظام واجب تر است و مسلمان واقعی این گونه است.
جامعه محوری منتظری بعد از عزل از مقام حکومتی اوج گرفت؛ صدای بلند مظلومان و محرومان شدن و آینده حکومت را در زمان حال دیدن و همه این ها، از منتظری چهره ای ساخت که دیگر صدای مظلومیت همه ایرانیان شد. از اصلاح طلب، اپوزیسیون، بهایی، فعال کرد و بلوچ و نیز دانشجویان و روشنفکران.
بی تردید هیچ مرجع شیعه تا این حد راه خدا را به سوی مردم نگشوده است.
عارفان شاید لیک فقیهان در مجموع سخت گیرند، اما منتظری چنین نکرد؛او در عمل آموخت یا باید دارای قلب مهربان بود یا اینکه در جامعه محور و نهاد مدنی را برای کاستن از ظلم های حاکمان تدارک دید، این درس بزرگی است نه؟
پیام های تسلیت جریان ها و افراد مختلف و شخصیت ها، از حاکمان تا محکومان، نشان داد که فقط تفاهم در حوزه عمومی و جامعه مدنی و داشتن روح های بزرگ و قلب های مهربان است که زندگی را برای مردم قابل  تحمل می کند.
منتظری درس های بزرگی در عمل به مرجعیت شیعه داد که محوریت اآن مهربانی و دوستی با مردم با هر عقیده و مرامی بود.
تندی و عبوسی برخی روحانیون اصلاح طلب نسبت به روشنفکران ادامه دارد، روشنفکرانی هم هستند که روحانیون اصلاح طلب را خرد می گیرند، حاکمان ایرانی اخلاق قدرت را دارند  اما طالقانی و منتظری بیت های مناسب درس گیری مردم گرایی هستند.
اما آنچه من از منتظری در سال های اخیر آموختم را با ذکر خاطراتی توضیح می دهم.
در سال 1381 بعد از آزادی از زندان 59 سپاه پاسداران به دیدارش رفتیم. در آن دیدار وی از فعالیت های اصلاح طلبانه من و نرگس و همه ملی ـ مذهبی ها و خانواده هایشان یاد کرد. من در پی آن بودم که او نظریه ولایت فقیه را رد کند. وی گفت اسلام احکام دارد و احکام، حکومت لازم دارد منتها ما خوب حکومت نکردیم. این گفتگو کوتاه بود، چون دیدار دست جمعی بود.
در دوران بازداشت در زندان 59 وی در برابر اتهام ارتداد که در متن کیفر خواست من از سوی بازجویان آمده بود، در پاسخ به سئوالی از سوی مادر و همسرم ـ حتی علاوه بر سئوال خانواده من ـ اشاره کرده بود حتی انکار امام زمان، نمی توان حکم ارتداد را اجرا کرد.
در این دیدار وی ملی ـ مذهبی ها را بسیار احترام گذاشت و چند بار تاکید کرد که به نام اسلام بد حکومت کردیم.
در دوران بازداشت در سال های 1382 تا 1384 وی پیگیر مدام وضعیت من و دوستانم (صابر و علیجانی)بود و بعد آزادی، هیاتی را به دیدار به خانه ما فرستاد. این ابراز لطف از سوی وی همچنان ادامه داشت. در سال های 1385 من دوبار نامه نگاری با ایشان کردم که محوریت آن نقدهایی بود که بر نظریه ولایت فقیه ایشان داشتم. ، که اآخرین نظریات خود را در مورد ولایت فقیه که نوعی نظارت فقیه از دور بر حوزه قدرت بود، بیان کرد. در نامه نگاری سوم که امسال انجام دادم نقد های خود را بر این نظارت مطرح کردم اما جوابی نیامد. احمد آقا گفت که ایشان گفته اند پاسخ به این سئوالات کار جوان تر هاست.
آخرین دیدار در دفتر ایشان انجام شد تا بعنوان برنده سال قبل تندیس حقوق بشر را همراه با دکتر پیمان و دکتر یزدی به ایشان تقدیم کنیم. در آخرین دقایق از ایشان خواستم که پاسخ سئوالات من را بدهند با اصرار من قبول کردند اما جمله ای فرمودند که در لحظه ای که این مقاله را مینویسم بارها اشک را بر گونه هایم جاری کرده است. [ من در حقیقت اگر در سال 1367 از اعدام ها نجات یافتم به دلیل فشار های او بود[. این جمله آن بود:"مخلص شما هستیم. "این حد تواضع فقط برای انسان های بزرگ وجود دارد.
در جامعه ای که خود خواهی، خود بینی و القاب بزرگ انسان را کور میکند، او هر لحظه عظیم تر می نمود. از منتظری بیاموزیم هر اندیشه ای اگر ذره ای مردم مدار باشد با قلب های مهربان، نمی تواند توجیه گر ظلم و بیداد باشد.
مسیح گفت همسایه ات را دوست داشته باش، حقوق بشر می گوید که همنوع را دوست داشته باشیم، عهد عتیق می گوید بیگانه را دوست داشته باشیم.
منتظری با قلب مهربان، مردم را دوست داشت چرا که هر جزمی و دگمی با قلب مهربان و مردم دوستی تعدیل می شود.
بر سنگ مزارش این گونه خواهیم خواند: "در اینجا فقیهی خفته است که به قدرت و حکومت به خاطر حقوق مخالفان خود پشت پا زد و تا آخرین لحظه عمر برای حقوق انسان ها نالید. "
پس مخلص آن قلب مهربان.

 

سید عطاالله مهاجرانی : ما نگفتیم تو تصویرش کن...


هادي حيدري - توهم پيروزي

طرح " توهم پیروزی" هادی حیدری که در جرس منتشر شده است، فشردن تاریخ در یک طرح است. زیبا تر از این، هوشمندانه تر از این برای نشان دادن و تفسیر روزگار ما، چه می توان گفت؟ وقتی طرح هادی را دیدم ، شعر شاملو خطاب به ایران درودی در ذهنم درخشید:

تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم
و آن نگفتیم
که به کار آید،
چرا که تنها یک سخن
یک سخن در میانه نبود:
آزادی!
ما نگفتیم
تو تصویرش کن

حکومت مبتنی بر ستم باقی نمی ماند. حکومتی که برای بقای خود بر نیروی نظامی و انتظامی و امنیتی و لباس شخصی و البته اراذل و اوباش تکیه می کند، نمی ماند. دوستی از اصفهان می گفت، اراذل نام و نشان داری را دیده است که به مردم در مسجد سید اصفهان هجوم آورده اند. اکنون می توان فهمید " طرح سامان دهی اراذل" توسط نیروی انتظامی برای چنین روزهایی بوده است.

حاکمیت درون ساعت شنی  زمانه افتاده است. همان تعبیری که ژنرال های شاه به کار بردند و گفتند: مثل برف آب می شویم...

در جمعی از دوستان سخن بر سر این بود که پس از آیه الله منتظری مردم بایست به سوی کدام جهت بروند و به کدام مرجع اقبال کنند. گفتم زحمت این کار را حاکمیت  بر عهده می گیرد.!حمله به بیت آیه الله صانعی همان بود...

وقتی آیه الله طاهری در اصفهان نتواند مجلس ترحیم برگزار کند، حکومت چه مشروعیتی دارد؟ سرکوب، برگ ها را بر خاک می ریزد اما ریشه ها را محکمتر می کند. جنس ستم مثل دانه های شن است... توده شن اندک اندک وا می رود و فرو می ریزد. مگر شوروی فرو نریخت؟ مگر حکومت استبدادی شاه فرو نریخت؟  ستم نمی ماند. الملک لایبقی مع الظلم... به ظاهر توهم پیروزی و در درون فروپاشی.

از برون چون گور کافر پر حلل
وز درون قهر خدا عز و جل!

چه تفسیر درخشانی هادی حیدری با ساعت شنی اش انجام داده . درود بر او، بر قلمش و نسل او که سرشار از آگاهی و دانش و دانایی اند.

سرکوب خونین سوگواران اصفهان، کانون توجه رسانه های جهان

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
حمیدرضا ظریفی نیا

شبکه جنبش راه سبز(جرس): سرکوب خونین و بازداشت گروهی از سوگواران مراسم درگذشت جانگداز آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، که قرار بود روز چهارشنبه به دعوت آیت الله سید جلال الدین طاهری در اصفهان برگزار شود و به خشونت کشیده شد، همچنان توجه رسانه های خبری جهان را حول موضوع ارتحال پدر معنوی و فکری جنبش سبز مردم ایران نگاه داشته است.
این در حالیست که مقامات امنیتی- انتظامی و دولت جمهوری اسلامی، صدور مجوز برای برگزاری مراسم سوگواری پدر معنوی و فکری جنبش سبز مردم ایران را بطور کلی در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده و گروههای خشونت طلب و لباس شخصی ها، همچنان با امنیت کامل به ضرب و شتم مردم سوگوار و هتک و محاصره بیوت مراجع و روحانیون حامی جنبش مشغول می باشند. همه این موارد در سایه بایکوت خبری رسانه های ملی و رسمی کشور صورت می گیرد.

روز چهارشنبه در حالیکه آیت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان از عموم مردم برای شرکت در مراسم سوگواری و سوم آیت الله العظمی حسینعلی منتظری در مسجد سید آن شهر دعوت به عمل آورده و جمعیت زیادی نیز برای این مراسم گرد هم آمده بودند، نیروهای انتظامی و لباس شخصی ابتدائا به محاصره بیت آیت الله طاهری و سپس حمله، پرتاب گاز اشک آور، ضرب و شتم و دستگیری مردم پرداختند. در این راستا، دهها تن زخمی و بازداشت شدند و همین سرکوب عزاداران، در نجف آباد و کاشان نیز تکرار شد .

با اینکه طی چهار روز اخیر اکثر آژانس های خبری جهان گزارش های مربوط به درگذشت آن مجاهد نستوه و تجمع باشکوه مردم در قم برای تشییع و تدفین وی تا رخدادهای امروز را پوشش داده بودند، اما برخورد خشن، امنیتی و غیرمنصفانه دولت و حاکمیت با مردم سوگوار و ممنوعیت مراسم سوگواری و اقدام رئیس دولت کودتا در برکناری شبانه مهندس میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر و همچنین بازداشت چند تن از فعالان اصلاح طلب، باعث شد تا رسانه های بین المللی، کماکان درگذشت رهبر معنوی جنبش را «نقطه عطف مبارزات جنبش آزادیخواهانه مردم ایران» معرفی کنند.

حمله به زنان و کودکان، با اسپری فلفل و گاز اشک آور

خبر حملات وحشیانه و خشونت آمیز ماموران انتظامی و لباس شخصی ها با باتوم، گاز اشک آور، اسپری فلفل، زنجیر و سنگ به مردمی که برای سوگواری در اصفهان جمع شده بودند را، آسوشیتدپرس، تایمز، خبرگزاری فرانسه، BBC WORLD، UPI، کریستین ساینس مانیتور،CNN،
SKY NEWS ، نیویورک تایمز، الجزیره، تلگراف، گاردین، آسیا نیوز پوشش داده و خاطرنشان کردند "خشونت در روز چهارشنبه فوران کرد و نیروهای بسیج و گارد، مردمی را که فقط برای سوگواری گردهم آمده بودند، مورد ضرب وشتم قرار داده و حتی زنان و کودکان نیز از ضربات آنها بی نصیب نماندند." در همین زمینه CBC کانادا به نقل از شاهدان عینی و حاضران در مراسم، از خونریزی شدید چند نفر از سوگواران، بر اثر ضربات وارده خبر داد. کریستین ساینس مانیتور در این زمینه خاطرنشان کرد "بسیجیان مردمی را که در حال سوگواری و قرآن خواندن بودند، بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند."

تهدیدات مکرر امنیتی و بازداشت دهها تن از مردم و فعالان اصلاح طلب

تلگراف بریتانیا، تایمز آنلاین، رویترز و آسوشیتدپرس نیز، به تهدیدات مکرر دولت و مقامات انتظامی- امنیتی در برخورد با هرگونه مراسم سوگواری و ممنوعیت صدور مجوز برای بزرگداشت آیت الله منتظری اشاره کرده و ضمن مخابره بازداشت مسعود ادیب ، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در شهر قم که با حمله نیروهای لباس شخصی در اصفهان دستگیر شد، از بازداشت حداقل۵۰ تن از تظاهرکنندگان و خبرنگاران و همچنین ممنوعیت فعالیت گزارشگران خارجی پیرامون این مسئله خبر داد.

ورود و حاکمیت فضای پلیسی در کشور و فرا رسیدن بحران های احتمالی

خبرگزاری فرانسه (AFP) نیز، با تیتر "حکومت ایران بطور فزاینده ای چهره پلیسی خود را نشان می دهد"، به استفاده حکومت از تمام امکانات امنیتی – اطلاعاتی، برای سرکوب مردمی که همچنان به دنبال حقوق و آزادی های خود هستند اشاره کرده و همچنین محدودیت های استفاده از اینترنت در کشور را مورد بررسی قرار داد. کریستین سانیس مانیتور نیز در مطلبی دیگر فضای پلیسی حاکم بر ایران را چنین نوشت "تشدید اعتراضات مردم ایران، سبب ایجاد حالت فوق العاده شده است." گلف دیلی در این زمینه خاطرنشان کرد "نیروهای انتظامی ایران، جهت کنترل کشور برای روزهای آینده، حالت پلیسی مستقر کرده و به حال آماده باش درآمده اند." اما رویترز با ذکر این نکته که احتمالا برای یکشنبه آینده و مراسم عاشورا اعتراضات به مرحله اوج خود خواهد رسید، خاطرنشان ساخت "بنظر می رسد ایران وارد یک بحران داخلی طولانی خواهد شد و درگذشت آیت الله منتظری حمله ای بود به دیکتاتوری حاکم در ایران."

و روزنامه حرّیت چاپ ترکیه، در مطلبی پیرامون آنچه در حال رخ دادن در ایران است، خاطرنشان کرد "فرصتی جهت تاریخ سازی توسط جنبش سبزهای ایران به دست آمده است."

اعلام موجودیت ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
در تاسوعا و عاشورا به نبرد با یزید زمانه خواهیم رفت

شبکه جنبش راه سبز (جرس): در پی ممانعت نهادها و ماموران حکومتی از برگزاری مراسم یادبود آیت الله العظمی منتظری " ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری" با صدور بیانیه ای اعلام موجودیت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:"مراسم هفتم آنکه حسین علی بود و عمری را به روش علوی زیست و با مبنای حسینی مبارزه کرد در روز عاشورای حسینی در سراسر کشور در ضمن مراسم سنتی عزاداری برگزار می کنیم

راهپیمائی های تاسوعا و عاشورا را علاوه بر زنده داشتن مرام حسینی به احترام به پیرو صادق امام حسین (ع) در زمانه ما آیت الله العظمی منتظری اختصاص خواهیم داد و با شعارهای دینی ضد استبدادی همانند تاسوعا و عاشورای سال 1357 به نبرد مسالمت آمیز با یزید زمانه خواهیم رفت."
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بدنبال اقدامات شرم آور نظام  جمهوری اسلامی در ممانعت رسمی از برگزاری مراسم ترحیم سمبل اسلام رحمت و حریت حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) و صدور اعلامیه وزارت اطلاعات و ابلاغ امریه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت هر گونه مراسم برای بزرگداشت معظم له و حمله سازمان یافته حقوق بگیران بسیج و مأموران بدنام لباس شخصی به مردم عزادار در شهرهای مختلف از جمله قم، نجف آباد و اصفهان و کارشکنی های ماموران غیرمعذور حراست دانشگاهها در برابر احساسات خودجوش دانشجویان از یک سو، و مراجعات اقشار مختلف هموطنان اعم از مقلدان آن مرجع تقلید و پیروان آن فقیه نزیه و علاقه مندان آن اسوه فضیلت و حریت و انصاف و اخلاق با گرایشهای مختلف دینی و سیاسی و اجتماعی از سوی دیگر، جمعی از شاگردان و علاقه مندان و پیروان آیت الله العظمی منتظری (رحمة الله علیه) جهت هماهنگی و اطلاع رسانی و یاری به هموطنان برای برگزاری مراسم ترحیم و جلسات بزرگداشت و قدردانی از خدمات بشردوستانه و خداپسندانه آن انسان وارسته بویژه دفاع از حقوق مخالف، تقدم اخلاق بر قدرت، قرائت رحمانی، حقوق بشری و دموکراتیک از اسلام، نقد استبداد دینی و رهبری مشفقانه معنوی جنبش سبز ملت ایران گرد هم آمده و ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت پدر سبز ملت ایران را تاسیس کرده اند

از همه علاقه مندان آن فقید سعید متمنی است با تقویت شبکه های اجتماعی به هر شکل و در هر مکان و زمانی که مناسب می دانند از 29 آذر ماه (سوم محرم، 20 دسامبر) به مدت چهل روز مراسم ترحیم، سوم، هفتم، چهلم و بزرگداشت سامان دهند و توسط ایمیل این ستاد ما را از برنامه خود مطلع سازند تا به اطلاع همگان رسانده شود

ستاد در نخستین بیانیه خود به همه هموطنان توصیه می کند که از هر طریق ممکن به برگزاری مراسم ترحیم در منطقه، مجتمع مسکونی، محله، خیابان، بازار، مدرسه، دانشگاه، اداره و محل کار خود اقدام کنند و ممانعت کودتاچیان را به این ستاد اطلاع دهند

مراسم هفتم آنکه حسین علی بود و عمری را به روش علوی زیست و با مبنای حسینی مبارزه کرد در روز عاشورای حسینی در سراسر کشور در ضمن مراسم سنتی عزاداری برگزار می کنیم
راهپیمائی های تاسوعا و عاشورا را علاوه بر زنده داشتن مرام حسینی به احترام به پیرو صادق امام حسین (ع) در زمانه ما آیت الله العظمی منتظری اختصاص خواهیم داد و با شعارهای دینی ضد استبدادی همانند تاسوعا و عاشورای سال 1357 به نبرد مسالمت آمیز با یزید زمانه خواهیم رفت

ستاد کلیه مراسم ترحیم و بزرگداشت آن فقیه آزاده در خارج از کشور را به اطلاع هموطنان خواهد رسانید و متن صوتی تصویری و کتبی سخنرانی های این مراسم را منتشر خواهد کرد
ستاد یادنامه اسوه آزادگی ایرانی را در چند مجلد بتدریج منتشر خواهد کرد
لطفا آثار خود را به آدرس ایمیل ستاد ارسال فرمائید

ستاد در دومین بیانیه خود زمان و نشانی مراسم شب هفت را به اطلاع شما خواهد رسانید

ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری

دوم دی، ششم محرم، 23 دسامبر

دیدار مهدی کروبی و عبدالله نوری با رمضان زاده

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸

رمضان زاده: برخی بازجویان به کار خود اعتقادی نداشتند
شبکه جنبش راه سبز (جرس): دكتر عبدالله رمضان ‌زاده ،سخنگوي دولت اصلاحات كه بعد از انتخابات بازداشت شده بود عصر روز گذشته با توديع قرار 8 ميليارد ريالي براي مدت 4 روز به مرخصي آمد.
به گزارش وبسایت سلام، با خروج دكتر رمضان زاده از زندان، بسیاری از شخصيتهاي ديني، مذهبي، اصحاب رسانه و فعالان دانشجويي، تلفني و يا با حضور در منزل وي با سخنگوي دولت اصلاحات گفت وگو كردند.

 آيت الله بيات زنجاني از مراجع تقليد جز اولين افرادي بود كه در تماس تلفني با دكتر رمضان زاده با او گفتگو كرد.پس از آن نيز حجت الاسلام مهدي كروبي با حضور در منزل رمضان زاده با او ديدار كرد.
همچنین در اولين ساعات صبح روز پنجشنبه عبدالله نوري و جمعي از فعالان دانشجويي به همراه اعضاي شوراي سياستگذاري سایت سلام نیوز  به منزل رمضان زاده رفتند و شرح 116 روز زندان انفرادي را از وی جویا شدند.
عبدالله رمضان زاده كه به شدت از ارتحال آيت الله منتظري متاثر بود گفت: در اولين روزهاي بازداشت، سعيد مرتضوي براي تفهيم اتهام آمده بود؛ من درحالي كه از سرم به شدت خون جاري مي شد به او گفتم: شرايط جسماني خوبي براي پاسخگويي به سوالات ندارم. اما مرتضوي با حالت تمسخر گفت اين خونها كه متعلق به الان نيست مربوط به گذشته است!

رمضان زاده همچنين گفت: 4 دوره بازجوها تغيير كردند؛ آنها ابتدا به شدت از احمدي نژاد حمايت مي كردند و مي گفتند: اين دولتي كه روي كار آمده است دولت پابرهنه‌ها است. ولي در اواخر اصلا بحث احمدي‌نژاد مطرح نبود و مي گفتند با احمدي نژاد كاري نداريم.
وي با بيان اينكه برخي بازجوها اعتقادي به كار خود و اين نحوه برخورد نداشتند گفت:در روزهاي اول، آنقدر وضعيت آشفته بود كه بايد در صف بازجويي مي ايستاديم تا نوبتمان شود.
سخنگوي دولت اصلاحات با تاكيد بر اينكه در تمام اين مدت ،آقايان نتوانستند حتي يك مورد از من در خصوص اهانت به ساختار نظام و رهبري پيدا كنند گفت: آنها فقط يك سخنراني من  كه در مجمع محققين و مدرسين در ارتباط با كانديداتوري آقاي خاتمي ايراد كردم را بهانه اتهام افكني عليه من قرار دادند.


وي در تشريح سخنراني خود در مجمع محققين و مدرسين افزود: در آن سخنراني وقتي از من درخصوص كانديداتوري آقاي خاتمي پرسيده شد، خطبه شقشقيه حضرت علي را خواندم و گفتم در آن زمان هم مردم مكررا به منزل حضرت علي مي رفتند و از ايشان مي خواستند كه زمام امور را بر عهده بگيرند، آقايان اين سخن من را مصداق شبيه سازي حكومت ايران با حكومت عثماني قلمداد كردند.
دكتر رمضان زاده با بيان اينكه  اوايل، وضعیت غذا به شدت بد بود گفت: بدترين دوران، زماني بود كه دو نوبت ما را به دادگاه بردند.
در اين ديدار همچنین مرتضي مبلغ، محمد عطريانفر،علي حكمت، زهدي و حجت الاسلام شريعتي نیز حضور داشتند.

عفو بین الملل: ایران آزادی تجمع های مسالمت آميز در روز عاشورا را تضمین کند

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (ایران): سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه در بيانيه ای از دولت ايران خواسته است درباره آزادی تجمعات مسالمت آميز در روز عاشورا را تضمين کند.

مالکوم اسمارت، مدير خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل، در این بیانیه گفته است: دولت ايران بايد روز عاشورا را به زمانی برای پايان دادن به ممنوعيت تظاهرات مسالمت آميز، از جمله بازداشت های خودسرانه، قرار دهد و تضمين دهد که از نيروی بيش از حد در جريان تجمع مخالفان برای ابراز خواسته هايشان در روز عاشورا استفاده نکند. ما از رهبر جمهوری اسلامی می خواهيم که تضمين بدهد کسی بازداشت نشده يا مورد ضرب و شتم نيروهای بسيجی در اين تظاهرات مسالمت آميز قرار نخواهد گرفت.

بی خبری از وضعیت محمد نوری زاد

فرداي ايران : محمد نوري زاد كه به حق او را حر زمانه ناميده اند شخصي بود نويسنده و كارگزدان كه بيشتر تلاش خود را در جهت تخريب چهره اصلاح طلبها انجام مي داد و قلمش و افكارش براي اصولگرايان بود و مي شود وي را يكي از ستونهاي كيهان ناميد . روزنامه اي كه با ياوه سرايي ها و ايجاد شايعات و توهمات همواه به نوعي خط دهنده سپاهيان و بسيجيان در به هم زدن ميتيگها ، اجتماعات و يا حمله به اشخاص مي بوده و هست . همچنان كه بعد از دولت كودتا نيز اين روزنامه چون بولتني براي سپاه و بسيج و شكل دهي توهمات ذهني آنها و همچنين بياناتي كه قرار است بازجوها بعدها از متهمان اقرار بگيرند در آنها مشهود است . اما فارغ از كيهان اين رسانه ي هياهو و سراسر دروغ ، محمد نوري زاد كمي پيشتر از انتخابات با حمايت از مير حسين موسوي در واقع با ترك جبهه اصولگراها با جبهه سبز ايران پيوست و پس از انتخابات نيز با نوشتن نامه هايي خطاب به رهبري از وي انتقاد كرد و خواهان عذرخواهي رهبري از مردم بابت فجايع و جناياتي كه بسيجيان و سپاهيان بعد از انتخابات مرتكب شدند بود . چرا كه مسئوليت كليه نهادهاي نظامي و امنيتي بر عهده شخص رهبري است . اين به مذاق اصولگرايان اسلا خوش نيامد و وي را از كانون نويسندگان اخراج كردند . در آخرين نوشتار محمد نوري زاد با انتقاد از آيت اله لاريجاني و اعلام سقوط از قاضي القضات نوشتاري تند در نقد سخنهاي لاريجاني بود و پس از آن با احضار به دادگاه ، و قرار بازداشت روانه زندان شد . بسياري از مردم آزاده و سبز ايران با توجه به عملكرد آقاي نوري زاد در اين چند ماه اخير خواهان حمايت جنبش سبز از ايشان شدند .


اما بنا به اخبار رسيده شده از جنبش راه سبز ( جرس ) :

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
روابط عمومی دادسرای انقلاب درباره عجز از تودیع وثیقه دروغ گفت
زینب نوری زاد، دختر محمد نوری زاد اعلام کرد خبر مربوط به عجز از تودیع وثیقه توسط پدرش که روابط عمومی دادسرای انقلاب منتشر کرده ، دروغ است.

محمد نوری زاد، هفته گذشته پس از احضار به پلیس امنیت بازداشت شد. روابط عمومی دادسرای انقلاب دلیل بازداشت را عجز از تودیع وثیقه اعلام کرد.

زینب نوری زاد در وبلاگ پدرش آخرین وضعیت این روزنامه نگار را تشریح کره است. او نوشته است:
پدر همچنان اوین هستند و ما خبری از ایشان نداریم . البته ان شاا... كه خیر است . در حال پیگیری كارهای اداری هستیم . و هنوز هم نمی دانیم چرا خبر بازداشت ایشان را روابط عمومی دادسرای انقلاب منتشر كرده و در ذیل آن به دروغ عجز از تودیع وثیقه را اضافه كرده است ؟! امیدواریم پیگیری های ما نتیجه دهد. پدر از من خواستند در وبلاگشان مطلبی را بنویسم اما من هنوز دست نگه داشته ام. در ضمن خواستم تعداد زیاد كامنتها را به روز كنم كه بعد از دو صفحه منصرف شدم . كه این نظرات برای من نیست . صاحبش كه برگشت كلیك خواهد كرد . در نهایت از همه ی دوستان كه جویای حال هستند سپاسگزاریم.
 

درگيری ميان مردم و نيروهای انتظامی - امنيتی در ميدان توپخانه (امام خمينی) تهران

هرانا : يورش نيروهای امنيتی - انتظامی به تعداد زيادی از مردم که از ظهر امروز در ميدان توپخانه تهران تجمع کرده بودند.
خبرگزاری هرانا - حقوق شهروندان، انديشه وبيان: اعتراضات مردم در ميدان توپ خانه رو به گسترش است و مردم با سر دادن شعارهای مختلفی به اعتراضات خود ادامه می دهند.

در اعتراضات امروز که اکثرا دختران و پسران جوان شرکت دارند بخاطر حضور گسترده نيروهای امنيتی - انتظامی، مردم با تشکيل دسته های چند صد نفره اقدام به شعار دادن می کنند. شعارهايی که در ميدان توپ خانه سر داده می شود عبارتند از ؛مرگ بر ديکتاتور،وصيت منتظری مرگ بر ديکتاتور است، زندانی سياسی آزادی بايد گردد.
نيروهای امنيتی - انتظامی وحشيانه بسوی مردم يورش می برند و آنها را آماج باتونهای خود قرار ميدهند . موتوسواران نيروی انتظامی به سوی مردم حتی در پياده روهای يورش می برند و مردم را زير می گيرند. لباس شخصيها که خود در ميان مردم هستند کسانی را که اقدام به شعار دادن می کنند شناسائی می کنند و مورد تهاجم قرار می دهند وآنها رادستگيری می کنند. ولی مادران دلير حاضر در اعتراضات به رفتار لباس شخصی ها اعتراض می کنند و جوانان را از دست آنها رها می کنند. تا به حال مادران عليرغم ضربات باتون موفق به آزادی چند نوجوان و جوان شده اند.
لباس شخصيها که اعضای سپاه پاسداران می باشند مردم را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
نيروهای امنيتی - انتظامی مغازه داران ميدان توپخانه را وادار به بستن مغازه های خود کردند.در حال حاضر بيش از ۲۰۰ نفر از نيروهای گارد ويژه را در ميدان توپخانه مستقر کرده اند.
گزارش تکميلی از تظاهرات در ميدان توپخانه تهران
امروز قرار بود مراسم يادبود آيت الله منتظری در ميدان توپخانه برگزار شود .از قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر تعدادی از مردم در مقابل درب مترو توپخانه (خمينی ) تجمع کرده بودند هنوز هيچ خبری از نيروهای گارد و انتظامی نبود. تنها لباس شخصی ها بودند که حضورشان در بين مردم معترض چشم گير بود و همراه با جمعيت حرکت می کردند. ساعت ۱۵:۱۰ تعداد مردم به خصوص جوانهايی که از مترو بيرون می آمدند و به صف معترضين می پيوستند بيشتر می شود در همين لحظه بود که نيروهای انتظامی شروع به متفرق کردن مردم از جلو مترو کردند .و همزمان تعدادی موتور سوار لباس مشکی دور ميدان توپخانه شروع به مانور کردند.
جمعيت هم شروع به سردادن شعار الله اکبر و مرگ بر ديکتلاتور زندانی سياسی آزاد بايد گردد کردند که دوباره ماموران نيروی انتظامی به سمت جمعيت آمدند و در مقابل جمعيت ايستادند تا مسير آنها را تغيير دهند.
لباس شخصی ها داخل جمعيت حرکت می کردند و جواناهايی که شعار بر عليه خامنه ای می دادند را شناسايی و به سراغشان می رفتند نوجوانی ۱۶ ساله داخل جمعيت بود و دائم می گفت مرگ بر رهبر ما خامنه ای ٰ بشکند کمر رهبر ما خامنه ای که جمعيت هم با صدای بلند در جواب می گفت آمين که يک نفر از لباس شخصی ها به آرامی که بقيه جمعيت متوجه نشوند به سراغش رفتند و به حالتی که بازداشتش کنند دستش را گرفتند که تعدادی از خانم ها متوجه شدند و او را نجات دادند .
لباس شخصی دائم فرياد می زد و به بقيه لباس شخصی ها می گفت برويد دنبالش به آقا فحش داده که تعدادی از جوانها به سمت يکی از لباس شخصی ها حمله کردند و او هم ميله ای را برداشت و به جان تعدادی از جوانها افتاد که خانم ها در مقابلش ايستادند و نگذاشتند به ضرب و شتم جوانها ادامه بدهد .لباس شخصی ها در زير لباسشان باتوم برقی داشتند و هر جايی احساس خطر می کردند بيرون می آوردند و به جمعيت حمله می کردند جمعيت پراکنده می شد اما دوباره در گوشه ای بهم می پيوستنذ ساعت ۱۵:۵۵ جوانها در ميدان توپخانه با شعار الله اکبر عزا عزا ست امروز ملت سبز ايران صاحب عزاست امروز تجمعی را شکل دادند .
راننده ها حتی راننده های اتوبوس واحد و اتوبوس های شخصی با بوق زدن از مردم حمايت می کردند که نيروهای موتور سوار با باتون و گاز اشک آور به جمعيت حمله کردند ساعت ۱۶ رفته رفته تعداد نيروهای لباس شخصی و انتظامی و حتی نيروهای گارد مستقر به دور ميدان توپخانه افزوده می شد و به مغازه دارها دستور بستن مغازه ها را می دادند.
ساعت ۱۶:۱۰ حدود ۲۰۰ نيروی گارد و موتور سوار را در توپخانه پياده کردند انها را جلو مخابرات مرکزی نشاندند تا آموزشها و دستورات لازم را به آنها بدهند ون ها و اتومبيل هايی از کلانتری های مختلف همچون کلانتری بهارستان ٰ نازی اباد ٰ ترمينال جنوب ٰ جواديه پليس پيشگيری نيروی انتظامی به چشم می خورد که دور تا دور ميدان را محاصره کرده بودندنزديک ساعت ۱۷ جمعيت در ميدان توپخانه حضور داشتند و جوانها به آرامی از کنار مردم می گذشتند و می گفتند وعده ما تاسوعا و عاشورا.

محمد کيانوش راد هنگام خروج از زندان: زنده باد اصلاحات!

نوروز : دکتر محمد کيانوش راد، روز گذشته پس از خروج از زندان اوين در حاليکه جمع زيادی از دوستدارانش برای استقبال از آزادی اين اسير کميل سبز مقابل اوين جمع شده بودند، با صدای رسا و با گفتن "زنده باد اصلاحات" بر مواضع خويش و تداوم راه اصلاح طلبی تاکيد کرد.
به گزارش نوروز، کيانوش راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، سی مهر ماه در مراسم دعای کميل بازداشت و به همراه ۷۰ نفر ديگر از جمله همسر و دخترش بازداشت شد.
وی ساعت ۳ نيمه شب به همراه حدود ۲۰ نفر ديگر از بازداشت شدگان به زندان اوين منتقل شد و به مدت ۶۲ روز در سلول انفرادی، بند ۲۰۹ اسير بود.
با آزادی کيانوش راد، از ميان اسرای کميل سبز تنها سعيد نورمحمدی، عضو جوان جبهه مشارکت هنوز در بند کودتاگران اسير است.

محرمی سبز با وداعی سبز با مردی سبز پنجشنبه میدان توپخانه تهران - همه مي آئيم !

محرمی سبز با وداعی سبز با مردی سبز پنجشنبه میدان توپخانه تهران صحبت از پژمردن یک گل نیست گلستانی به وسعت ایران ویران گشته.به خود ببالیم با دستان تهی اما ایمان و باوری اسمانی تا این لحظه خواب را از چشمان کور دلان گرفته ایم.اگر دیروز هر یک از من و تو یک ستاد بودیم امروز همگی یک رسانه و یک صدا ازادی را فریاد خواهیم زد.پاینده باد ملت همیشه سبز.

فتح سنگر به سنگر: بعد از قم و نجف آباد فتح بعدی سبزها شهر زنجان زادگاه آیت الله بیات زنجانی است.




عزاداری عظیم زنجانی ها در حسینیه اعظم زنجان که در سراسر ایران مشهور است .
براي مشاهده متن دعوت نامه در در پايگاه اطلاع رساني دفتر ايشان آمده است به اينجــــــا مراجعه كنيد .

بینوا کودتا چیان! - حتما بخوانيد !

پنجشنبه ۳ دى ۱۳۸۸
روز آنلاين : حادثه چنان بزرگ بود که اخبار هفته پر خبر آخر آذرماه  را یکسره به حاشیه راند. سحرگاه شنبه بانگ برخاست که "خواجه رفت." و این مصرع ازاعماق تاریخ ایران باز آمد و معنای روز گرفت:
- از شمار دو چشم یک تن کم
و زشمار خردهزاران بیش
و این بار خردمندی رفته بود که سخن مشهور جلال آل احمد در باره جهان پهلوان تختی را مکرر می کرد: "مردی که به قدرت «زمانه» نه گفت."
وقتی به قدرت پشت کرد،  "فقیه عالیقدر" می خواندندش.لقبی که کمترین هدیه همرزمش آیت اله خمینی بود. وقتی مرجعیت آیت اله خامنه ای را رد کرد، به حبس خانگی افتاد و ماموران امنیتی او را "شیخ نادان" نامیدند. هنگام که در سحرگاهی پائیزی این جهان را واگذاشت "پدر معنوی جنبش سبز" لقب داشت و از جانب مردم و مهمتر، از سوی میلیونها جوان.
پس پابرهنه ها و زیبا جامگان از سراسر ایران به وداع با او شتافتند. او درخاک شد وکنار فرزند شهیدش محمد آرمید. روزهای آخر به علی مطهری گفته بود:
- دیدی با من چه کردند علی؟
و علی برسرنوشت همراه و همرزم پدرش مرتضی مطهری گریسته بود. زار و تلخ.
ترور مرتضی مطهری که رازهایش هرگز فاش نشد، نخستین اقدام برای حذف روحانیون روشن بین بود و بعد ها در زمان ولایت آقای خامنه ای به روش تبدیل شد. مرجع عالیقدر شیعه درخانه محبوس شد، ساز و کار روحانیت برای اولین بار در تاریخ ایران، به دست دولت افتاد و این اواخر حتی تعیین مرجع را دولتی کردند. مداحان و امنیتی ها ونظامی ها تعیین کننده مرجع شدند تا کسانی از تبار مصباح یزدی را بر کشند. آنکه خاک پای رهبر را  سرمه چشم می کند تا از همراه دیروز طالقانی و منتظری، مستبدی بسازد که حتی در پیام تسلیتش، کینه این جهانی را بدرقه راه روحانی پیری کند که به سفر آن جهانی می رود.
اما رفتن مردی که قدیمی ترین یار انقلاب اسلامی بود، تاریخ این انقلاب را که اوراق آخرش نوشته می شود، به فصل تازه ای رساند. تنها  داوری نویسنده ايندیپندنت  درباره شرايط جديد ايران نبود که نوشت "در گذشت آیت اله به جنبش سبز روح دمید"، جهان بر این باور صحه گذاشت.
روز پیشتر از رفتن "مرجع سبز" جمعه روز بود که نماز دولتی بر پا می شد و "امام جمعه های" حقوق بگیر دولت مثل همیشه بر منابر بی رونق می شدند و برای نمازگزاران اندک سیاست رهبر را باز می گفتند که سرانجام در جامه "خدا پنداری" ظاهر شد.
کودتاچیان که تصویر آیت اله خمینی را پاره کرده و از فیلمش در رسانه ملی "پیراهن عثمانی" ساخته بودند؛ مردم رافراخوانده بودند تابه نام "امام" مرحله تازه کودتا رارقم بزنند. از تهران 12 میلیونی، دست بالا توانستند 7 هزار نفر رابیاورند واز سراسر ایران کمی بیشتر. با این فراخوان هم به اسطوره امام پایان  دادند و هم تنهائی هولناک خود را به نمایش گذاشتند.
 دو روز بعد در یکشنبه ای که سومین روز محرم هم بود؛ سیل جمعیت "مرجع سبز" را بدرقه کرد. نه تاریخ ایران، که سرنوشت شیعه ورقی بزرگ خورد.
درماه "پیروزی خون بر شمشیر" رنگ سرخ انقلاب به رنگ سبز اصلاح تغییر یافت. یکی ازرهبران جنبش، همنام اسطوره کربلا است. ماموران امنیتی شعار "یاحسین" را ممنوع کردند. دستور دادند "سرور شهیدان" رافقط بنام "ابا عبداله" بخوانند. شعارهای مردمی در بدرقه "مرجع سبز" درتاریخ شیعه، طرفه بود:
- ماه ماه خون است، یزید سرنگون است...
و ماموران امنیتی حتی تاب نمی آورند که کفن بزرگمرد رفته خشک شود، به بیت او یورش می برند. کفن پوشان "خودجوَش" سبز می شوند و به دفتر مرجع تقلید دیگر، آیت اله صانعی می ریزند. انگار می خواهند تا طنین شعارهای مردم در فضاطنین انداز است، یزید زمانه را به همگان بشناسانند.
رئیس دولت کودتا که دارد در شیراز نعره می کشد تا  خسارات جنگ جهانی اول را از انگلیس بگیرد، فریادکارگران حاضر درجمع را نمی شنود:
- ماگرسنه ایم.... نان در سفره نداریم..
سفرش را ناتمام می گذارد. چند ساعتی به تهران می آید تا میر حسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر بر کنار کند و بر جایش "پاچه خوار" قدیمی بیت را بگمارد.
در سیرجان، پاسخ مردم معترض به اعدام درملاء عام، حمله بیرحمانه نیروهای امنیتی است. تاکنون خبر از سی کشته و زخمی رسیده است.
در تهران نصب چندعکس سهراب اعرابی رابر درخانه اش تحمل نمی کنند وبه غارتش می روند.
کلوتید رایس رابه دادگاه می آورند. دولت فرانسه پیشتر فاش کرده است که مقامات جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده اند او را با دو تروریست زندانی در فرانسه مبادله کنند.
وزیر خارجه فرانسه در پی رئیس جمهورش پیشنهاد معامله را از تاریکخانه اشباح جمهوری اسلامی به روشنائی روز می آورد. فرانسوی ها حاضر نیستند بیگناه را با قاتل عوض کنند.
روزنامه های تازه ای را می بندند. روزنامه دیگری راتصفیه می کنند.  از شناسائی  "۸٠ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد بیگانه که در جریان سبز فعال هستند" خبر می دهند. برای یکیشان بودجه ای معادل "یک میلیارد و ۷٠٠ میلیون دلار" تراشیده اند.
وزیر اطلاعات کودتا، تحلیل کودتا چیان رابه دست می دهد: "سران فتنه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری چهار محور اساسی شامل فضاسازی تخریبی، نظرسازی‌های هدفمند، طرح القای تقلب در انتخابات و پرداختن به نافرمانی مدنی را دنبال می‌کردند. ایجاد تغییر در رفتار کارگزاران حکومتی و مردم، تغییر رژیم و فروپاشی نظام از درون، عمده اهداف جریان فتنه و سران استکبار در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.هر کس با هر هویت و مسلکی در این جریان جمع شده‌اند. منافقین، سلطنت‌طلبان، تروریست‌های مذهبی و قومی، بهائیان، هم‌جنس‌بازان، گروه‌های فمنیست، ملی‌گراها، مارکسیست‌ها."
روزنامه کیهان که  جمعیت 7 هزار نفره دولتی را با کمک عکس های فتوشاپی به "میلیونها" رسانده بود، جمعیت موردنظر همکارش وزیر اطلاعات را "5 هزار نفر" اعلام می کند.
نویسنده ای در پاسخش می نویسد: "این روزهای عزاداری ما را نخندانید." دیگری، عنوان مطلبش را می گذارد: "بینوا حسین شریعتمداری."
و بینوا یاران حسین شریعتمداری در ستاد کودتا. به رویشان نمی آورند که در قراردادهای "میدان های مشترک نفتی" شکستی "همترازترکمانچای" راپذیرفته اند. کارشناسان اقتصادی از "چشم‌انداز نگران‌کننده برای اقتصاد ایران" خبر می دهند و "رکورد تورمی" را در راه می بینند.
در آخرین روزهای مهلت جهان تهدید می کنند که "نیروگاههای جدید" خواهند ساخت.در پی دخترانه و پسرانه کردن کتاب های درسی هستند.با صرف هزینه های میلیونی" دوباره به ارسال پارازیت مشغول شده اند تا فقط برنامه های یک شبکه خبری را قطع کنند.
رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد روز سه شنبه اعلام می کند: "آمريكا اقدام هاى بعدی خود را براى مواجه با موضوع عدم تمايل ايران به انجام تعهداتش در قبال برنامه هسته اي خود آغاز كرده است."
چهارشنبه التهاب به اصفهان می رسد. امنیتی ها نگذاشته اند مجلس ختم  "مرجع سبز" در قم بر گزار شود. آیت اله طاهری دراصفهان اعلام مراسم برای روز سوم می کند. مردم گردمی آیند و ماموران بیرحمانه ووحشیانه به سرکوب آنها می پردازند. حکومتی که به نام دین گلو پاره می کند و می خواهد همه جهان را به راه معنویت بیاورد، مانع مجلس ختم بزرگترین فقیه زمانه می شود.
هفته آخر پائیز تمام است. دو سه روزی هم از زمستان می گذرد.روزهای تاسوعا و عاشورا در راه است.شنبه پنجم دی، تاسوعا است. تاریخ سی ودو سال پیش را به یاد می آورد که در پنجم د یماه 1356 اولین تظاهرات مردمی از همین شهر قم آغاز شد. حکومت گذشته  ایران ظاهرا باقدرت تمام کشور را اداره می کرد.  کسی گمان نمی بردیک سال بعد "نه از تاک نشان باشد و نه از تاک نشان."
نشریه ال پائیس می نویسد: "معترضان ایران آماده همایشی دیگرهستند."
مجید محمدی پرسشی تاریخی را مطرح می کند: "اما اینکه چگونه می‌توان حکومتی تا دندان مسلح در برابر مردم را حسینی و مردمی را که در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری کشته داده و شکنجه شده‌اند و هنوز صدها نفر از آنها در زندان هستنند، یزیدی معرفی کرد و امواج مردمی را که در روزهای تاسوعا و عاشورا به خیابان‌ها می‌آیند کنترل کرد، اموری هستند که باید به نظاره آن نشست."
مردم ایران شب یلدائی دیگر راپشت سر گذاشته اند و صبح  را انتظار می کشند. همه درانتظارند تاببینند:
- جمهوری اسلامی چگونه این محرم را از سر می گذراند؟
مطبوعات بزرگ جهان از شمارش معکوس می گویند. تایمز ونیویورک تایمز و اکونومیست از فرجام جمهوری اسلامی می گویند.
روزنامه واشنگتن پست در سر مقاله بی سابقه ای که  صفحه دوم این روزنامه مهم را پر کرده از فروپاشی می نویسد.
و جنبش سبز در سرمای زندان راه خودرا باز می کند. بهار می شود.  گوش کن این صدای سیاوش کسرائی است درهق هق گریه:
یکی دو روز ديگر از پگاه چو چشم باز مي كنى زمانه زير و رو زمينه پرنگار مى شود به تاج كوه ز گرمى نگاه آفتاب بلور برف آب مي شود دهان دره ها پراز سرود چشمه سارمى شود فراز خارهاى هفت رنگ نفس زنان و خسته مي رسد غريق موج كشتزار مي شود درين بهار... آه چه يادها چه حرفهاى ناتمام دل پر آرزو چو شاخ پر شكوفه باردار مي شود نگار من اميد نوبهار من لبى به خنده باز كن ببين چگونه از گلى خزان باغ ما بهار مي شود
 

آيت اله بيات زنجاني : دعوت برای شرکت در مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری(ره) در زنجان

88/10/02

به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت اله بيات زنجاني :



بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
در پی اعلام  برگزاری مراسم بزرگداشت مرجع فقید عالم تشیع، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری(ره)از سوی علما و روحانیون استان زنجان،
بدینوسیله دفتر ا ز علمای اعلام وروحانیون معزز، خانواده معظم شهداء و‌ مردم قدرشناس و آگاه استان زنجان دعوت می‌نماید تا ضمن شرکت در این مراسم
از مقام علم و مرجعیت تجلیل نمایند.
مکان: زنجان، مسجد  جامع(سید)
زمان: پنجشنبه ، سوم دیماه ، از ساعت 3 الی 4.30
دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)

پیش لرزه های سقوط کودتا: نیروی انتظامی و سپاه: ما خودمان عزاداریم؛ یزیدی نیستیم که عزادارن حسینی را بزنیم

حرف حساب : مدتی است که بین مقامات ارشد امنیتی -نظامی (از جمله شخص خامنه ای) در باره ی نوع برخورد با مخالفان چند دستگی پیش آمده ( مثلا اینجا) و این اختلاف ها مدیریت متمرکز ماشین سرکوب را با مشکل جدی مواجه کرده است و هر کسی گناه ناکامی ها را به گردن دیگری می اندازد. این دودلی ها باعث شکاف های فراوان و درگیری بین نیروهای سرکوبگر مزد بگیر و یا نیروهای انتظامی رسمی نیز شده است. به ویژه از مدت ها قبل خبرهایی از همصدایی بدنه ی تمام نیروهای انتظامی و نظامی (وظیفه و کادر) (از جمله سپاه) با جنبش سبز مردم می رسد. (مثلا اینجا)


اما آخرین خبرهایی که از دو منبع از داخل نیروها رسیده گویای این است که در یک ماه گذشته نافرمانی های مختلفی در رده های مختلف روی داده و درگیری های عقیدتی و مدیریتی بین افسران ارشد سپاه (در حد معاونان فرماندهان استان) و نیز بین فرماندهان سازمان حفاظت اطلاعات و دیگر فرماندهان سپاه رخ داده است. طبق این خبر، بی میلی نیروهای رسمی برای اعزام به خیابان ها در موارد زیادی تبدیل به نافرمانی آشکارشده است. نکته ی مهم تر این که به ویژه آیین های تاسوعا و عاشورا باعث شده است که خیلی از نیروها بدون ترس بگویند که خودشان هم عزادار امام حسین هستند و حاضر نیستند عزاداران حسینی را مورد ضرب و شتم قرار بدهند و در ردیف یزید و شمر قرار بگیرند و لعن و نفرین مومنان را برای خودشان بخرند و خسره الدنیا و آخره بشوند.

رسانه شماییـــــــــــــــــــــــد لطفا این نوشته را برای دیگران هم بفرستید

عبدالعلي بازرگان : در سوگ سنگربان حقوق مخالفین

2 دی 1388
خبرنامه نیروهای ملی مذهبی -
گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند جرمش این بود که "اسرار هویدا می کرد"
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید " دیگران هم بکنند" آن چه مسیحا می کرد
قهرمان نهضت ملی، دکتر مصدق در بیدادگاه نظامی گفت :"تنها گناه من و گناه بسیار بزرگ من این است که پنجه در پنجه بریتانیای کبیرانداختم و صنایع نفت را ملی کردم"!
راستی گناه آیه الله منتظری چه بود که او را از اوج عزت در مقام جانشینی بلامنازع رهبر انقلاب پائین آورد و بیست سال در حبس و حصرو هتک و حمله و هجوم قرار داد؟
آقای خامنه ای در تسلیت نیش و نوش داری پس از این ضایعه، دقیقا بر این گناه ، که چیزی جز"نه" گفتن به امام نبود، از دید خود و پیروانش انگشت گذاشت و ازخداوند خواست چنین گناهی را "با پوشش مغفرت و رحمت بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره آن قرار دهد"!؟
به راستی منتظری چرا و چگونه و چه وقت در برابر کسی که او و"مطهری" را حاصل عمر خود می شمرد، ایستاده بود؟ او که حرمت استاد همواره نگهداشته و سخنی کمتر از "حضرت امام" درباره ایشان نگفته بود. جز این که برخلاف ذوب شدگان در ولایت کاریزمائی امام!، که دین و دل سپرده، به خود اجازه اندیشه کردن درآرائش را نمی دادند ، شخصیت و شجاعت علمی و ایمانی خود را نباخته و بی پروا تصریح می کرد امام معصوم نبوده و اشتباهاتی داشته است.
انتقاد ازدشمن کاری ساده وهمگانی است. انتقاد ناصحانه به دوست است که دلالت براخلاص دارد و هدیه محسوب می شود. آنهم به نمایندگی از کسانی که دسترسی به "کانال های ارتباطی" بیت نداشتند" و یا جرات نمی کردند سخنی بگویند!
چه نیکو گفت"تولستوی" که: ما باید از چیزهائی سخن بگوئیم که همه می دانند و کسی را یارای گفتن آن نیست".
به راستی منتظری کدام رفتار و سیاست استادش را بر نمی تافت و حاضر به تمکین و سرسپردگی نشد؟
پاسخ این سئوال را نگارنده به اتفاق جمعی از دوستان نهضتی مستقیما از زبان آن شادروان شنیده است"
به حضرت امام گفتم من همه جا بدنبال شما می آیم جز جهنم!!
خندید و گفت شما فکر می کنید من به جهنم می روم
گفتم حرمت خون بندگان را که سزای ریختن به ناحق ِآن جهنم است ما ازدرس های شما آموخته ایم!
کلید معمای منتظری و نقطه آغاز ابتلائات ایشان همین جاست !
از شگفتی های زندگی این مرد (در مقام شخص دوم نظام)، در ایامی که هرکس نمایندگی امام را در پست و مقام نان و آب داری تمنا می کرد ، دریافت نمایندگی ایشان در امور زندانها، به نیت مراقبت از حقوق مخالفین و جلوگیری از غلبه قهر و انتقام بود!؟ منتظری سالیانی قبل از انقلاب در زندان بود و شخصیت زندانی سیاسی را می شناخت و با آنها از جهاتی نزدیک تر بود تا با هم مسلکانش!
درِ خانه اش، دردورانی که همه درها به روی مخالفین بسته بود، همواره باز بود و مخالفین را می پذیرفت و نظریات آنها را می شنید. ما نیزدر نهضت آزادی بیانیه های خود، از جمله علیه "ولایت فقیه"و ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را برای ایشان می بردیم و یا پست می کردیم. یکروزکه برای اطمینان از وصول بیانیه ها سئوال کردیم، گفت: "من به دفترخود سفارش کرده ام حتی فحش نامه ها را هم به من برسانند تا نتیجه کار خود را بدانم"!
در سال ۱۳۶۷ پس از عملیات مرصاد در غرب کشور، هزاران نفراز زندانیان سیاسی به جرم ایستادگی برموضع عقیدتی خود!! در نهایت اختفا و استتاروبا قطع ملاقات وارتباط با بیرون زندان ها! بدون محاکمه با دو سه پرسش کوتاه از عقایدشان به اعدام محکوم شدند!! برخی از آنها از مبارزین چپ و بیشتراز مجاهدین بودند.
چرا فقط آیه الله منتظری در برابر این اقدام برای دفاع ازحقوق انسانی نیروهای غیر مذهبی و کسانی که از جمله فرزند او را کشته بودند، ایستادگی کرد؟
او که از طریق برخی حکام شرع که در اجرای چنین حکمی در عذاب ِ تردید و نگرانی بودند، آگاه شده بود، ابتدا نامه ای با ده دلیل و نامه دیگری با هفت دلیل تکمیلی برای ابطال این تصمیم به رهبری نوشت تا شاید تغییر تصمیمی حاصل شود. اما دیدگاه ها متفاوت بود و مصلحت اندیشی ها مختلف می نمود. راه ارتباط مستقم او با رهبری را بنا به مصالحی بسته بودند! و جز مکاتبه چاره ای نداشت که آن هم کارساز نبود و سرانجام آن اتفاق هولناک به انتها رسید و کار یکسره شد!!
در همان ایام که این حکم تکان دهنده جریان داشت ، نگارنده که حامل بیانیه و پیامی ازتهران از ناحیه پدر و دوستان نهضت آزادی در امور جاری برای ایشان بود، این ماجرا را در ملاقاتی خصوصی در خانه شان با جزئیات ناباورانه دریافت کرده بود. ناباورانه هم از اصل حکم و هم از اطلاع دادن صادقانه و غیر سیاست مدارانه ایشان به عضوی از یک حزب مخالف!! که دلالت بر صفا وسادگی دلی دور از ریاکاری می کرد.
در این بیست سالی که از آن تاریخ می گذرد، بارها این سخن دست اول را برای دیگران بازگو کرده ام. ولی باور ندارم کسی آنرا از زبان من، که به هرحال وابسته به حزبی مخالف بودم، عمیقا باورکرده و به حساب زیاده روی های معمول و شایعات نگذاشته باشد و اگر نبود متن کتبی خاطرات ایشان که چند سال قبل مخفیانه به اینترنت راه یافت، گزارش هزاران خانواده داغدیده هم به حساب تبلیغات بیگانگان گذاشته می شد و این ماجرا یا انکار می شد و یا سیر آن، همچون موارد مشابه، برای ابد سر به مهر می ماند. و این دینی است که منتظری به عنوان "شاهد عدالت"به گردن ملت ما دارد.
آنچه عدالت را قربانی می کند، "حُب و بُغض" است؛ حب ، سنگین کردن کفه حقوق به نفع خود و وابستگان به خود و "بغض"، سبک کردن آن به ضرر کسانی است که با آنها دشمنی داریم.
قرآن در مورد نخستین آفت عدالت توصیه کرده است:
ای مومنان، همواره ایستاده برای عدالت باشید، شاهدانی(الگوهای ارزشی) برای خدا. هرچند به زیان خودتان، پدر و مادرتان و خویشاوندانتان..... (نساء ۱۳۵).
و در مورد آفت بغض:
ای مومنان، همواره ایستاده برای ارزش های الهی و شاهدانی برای عدالت باشید. مبادا دشمنی با گروهی شما را به بی عدالتی وادارد، عدالت کنید که به پرهیزکاری نزدیک تراست (مائده ۸).
منتظری ، به راستی از ابتلای این دو آفت به سلامت رست؛ هم در دفاع از حق، به زیان خود، خانواده و خویشانش عمل کرد، و هم ازحقوق مخالفین، تا جائی که می توانست به قیمت فداکردن امنیت و آسایش خود دفاع کرد. او "نماد دفاع از حقوق مخالفین" در نظامی شد که حق فقط در پیروی از مقام ولایت مطلقه فقیه فهمیده می شود.
منتظری برخلاف کسانی که دین و ایمان ِنداشته را به ارزانی به دنیای پست خود فروختند و همچنان می فروشند، تجارت پرسودی داشت؛ هم آبروی دنیا کسب کرد و هم آبروی آخرت ، هم مردم را راضی کرد و هم خالق مردم را . و این است آن رستگاری عظیم
ای نفس به آرامش رسیده ، برگرد به سوی پروردگارت ، خشنود شده و خشنود کننده، در صف بندگان من و به بهشتم درآی (فجر۲۷ تا ۳۰).
عبدالعلی بازرگان
سی ام آذرماه ۱۳۸۸

آقای سید حسن خمینی حالا نوبت حرکت سبز شماست !!!


راه پر خون : حالا که در اصفهان و تبریز و قم و سایر شهرها اجازه برگزاری مراسم ترحیم برای آیت الله منتظری داده نشد، حالا نوبت شماست آقای سید حسن خمینی تا حرکت سبزی کنید و برای تسلی و دلجویی از بیت ایشان مراسم ترحیم را در تهران برگزار کنید .

مطمئن باشید اینبار هم به کوری چشم کوردلان بی دین و شیطان صفت، ملت سبز ایران با حضور میلیونی بسان مراسم تشیع یاد آن مرجع آزاده، رهبر سبز، پدر بزرگوار و مظلوم را گرامی خواهند داشت .

اعلامیه ی «چپ دموکرات ایران» : ضرورت گسترش جنبش به شهرهای مختلف

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
چهارشنبه  ۲ دی ۱٣٨٨ -  ۲٣ دسامبر ۲۰۰۹

از آغاز پیدایی عینی جنبش کنونی مردم ایران تاکنون، تنها سه کلان شهر بصورت عمده درگیر مبارزه‌یِ خیابانی و صف آرایی در برابر دستگاه سرکوب دیکتاتوری حاکم بوده‌اند؛ تهران، شیراز و اصفهان.
این تذکر به معنای نادیده گرفتن حضورهای پراکنده در دیگر ِ شهرها نیست، بلکه اشاره‌ایست برای ورود به بحث اصلی این نوشتار.
بی تردید دستگاه سرکوبِ حاکم جهت دفع و حذف حضور اعتراضی مردم از کف خیابان‌ها (که سال های پیشین مهمترین عرصه ی تجلی مشروعیت حاکمیت دینی بود و اینک به تسخیر مخالفان وضع موجود درآمده است)، اقدام به گسیل گسترده نیروهای بسیجی، ارازل و اوباش ِ مزدبگیر از شهرهای کوچک به کلان شهرهای مورد اشاره نموده و به ابزار تطمیع و تحمیق، آن دسته از هم میهنان را در برابر ملت قرار داده است تا پاسدار جهل و جور حاکم باشند.
به این منظور، تمرکز اصلی دستگاه ترور و سرکوب دولتی به فراخور سابقه در این جنبش، کلان شهرهای تهران، شیراز و اصفهان بوده‌است. این تاکتیک دولت با همراهی ناخواسته‌یِ بخش‌های زیادی از نیروهای جنبشی همراه بوده است که با انفعال در حوزه ی کنش شهرهای کوچک خود در گسیل نیروهای سرکوبگر این شهرها به تهران، غیر مستقیم یارای دولت بوده اند. چرا که عمده‌یِ نیروها در شهرستان های مختلف همه‌ی امید خود را به حضور مردمی به ویژه در تهران گره زده‌اند و تهران اگرچه به حق کانون مبارزه و جنبش بوده است اما تاکنون به رغم بی حیثیت کردن رژیم در همه‌یِ شئون، همچنان تاوان عدم خیزش گسترده در دیگر نقاط کشور را می دهد. این نکته‌ی تاسف بار به ویژه در به صحنه نیامدن جدی ِ شهرهای تبریز و مشهد در عین وجود پتانسیل های اعتراضی قوی، فرصت تمرکز بیشتری در اختیار دولت کودتایی قرار داده‌است.
از طرفی دیگر، سازمان یابی شبکه‌های اجتماعی درون زا تنها در تهران مشهود و قابل قبول بوده‌است. این مهم را در تهیه و تکثیر اعلامیه‌ها، سی دی‌ها و امکانات آگاهی بخش به شکلی گسترده می‌توان به وضوح در جنبش مدنی - اعتراضی تهران دید.
بر این اساس به نظر می‌رسد نیاز به اقداماتی فوری در دیگر شهرها احساس می شود؛
۱ - فعالتر شدن فعالیت‌های آگاهی بخش مخفی از قبیل چاپ و پخش بیانیه‌های افشاگرانه به ویژه در شهرها و نقاطی که بواسطه‌ی عدم دسترسی توده‌یِ محروم به منابع اطلاعاتی و خبری، فقر اطلاعاتی بیشتری حس شده و مشخصن حدود آگاهی از اوضاع محدود به منابع خبری دولتی است.
۲ - گسترش شعارنویسی ها در سطحی که هم بار آگاهی بخش آن محقق شود و هم ایجاد جنگ روانی در نیروهای دولتی نماید.
۳ - درخواست حضور و پخش اعلامیه‌های تجمع مردمی همزمان با دیگر شهرها، به ویژه کلان شهرهای مورد اشاره جهت برهم زدن نظم و تمرکز دستگاه سرکوب و تشویش در بسیج نیروهای سرکوبگر، حتا اگر تحقق قطعی حضور و تجمع مردمی دور از ذهن باشد.
۴ - تکثیر «مبارزه» و نافرمانی از دولت در عرصه های مختلف زندگی، از ابتدایی ترین کنشهای روزمره گرفته تا کلان‌ترین آنها و تبدیل زندگی روزمره به عرصه‌ای برای مقاومت در برابر استبداد.
۵ - پرهیز از دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در میان مردم و قائل شدن به وجود دشمن مشترک، که همانا استبداد حاکم است.
بر این موارد می توان موارد دیگری نیز به تناسب شهرها و مناطق جغرافیایی مختلف افزود؛ از قبیل تکیه بر موارد برابری خواهانه ی هویت طلبانه، مذهبی، جنسیتی و ... که موجبات ستم مضاعف نیز می باشد.

چپ دموکرات ایران
چهارشنبه ۲ دیماه ۱۳۸۸
۲۳ دسامبر ۲۰۰۹

جميله كديور : آن را که جای نیست همه شهر جای اوست…

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
وزارت اطلاعات اعلام کرده و یا پیغام فرستاده که مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری برگزار نشود؛ در هیچ جا و هیچ شهری. حتی اگر پیغام هم نمی فرستاد حوادث چند روز اخیر در قم و اصفهان، نشان می داد که این تصمیم گرفته شده است؛ لغو ختم و سوم و شب هفت...


 شورای امنیت ملی مراسم مربوط به آیت الله منتظری را در شهرهای مختلف لغو کرده است. اصفهان ، کاشان و زاهدان و...ازین جمله اند.به حسینیه ارشاد هم گفته اند حق ندارد مراسم بگیرد؛حتی مراسم تاسوعا و عاشورا …بسیاری از هیات های مذهبی در تهران و شهرستانها اجازه فعالیت شان لغو یا تعطیل شده اند.

حراست دانشگاهها ، دانشجویان را از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت االه منتظری منع کرده است. دانشجویان شناسایی شده تحت فشار و تهدید قرار گرفته اند.

وزارت ارشاد اعلام کرده هیچ روزنامه ای حق درج  عکس آیت الله منتظری در صفحه اول ندارد. روزنامه ها باید قبل از چاپ، مطالبشان در مورد آیت الله منتظری مورد تایید نماینده ارشاد قرار بگیرد. خبرگزاریها هم باید در این رابطه ضوابط ارشاد را رعایت کنند.

سازمان رسیدگی به امور مساجد با ارسال دستورالعملی، سرفصل‌های سخنرانی ائمه جماعات را در ماه‌های محرم و صفر تعیین کرده واز هفت باید و نباید تعیین شده برای ائمه جماعات مساجد خبر داده است.

همه این مراسم لغوشد. عاشورا و حضور مردم عزادارحسینی را چه خواهند کرد؟

روز عاشورا روز هفتم آیت الله منتظری است. مرجعی که نماد آزادی ، محبت ، مودت ، مظلومیت و دفاع از حقوق مردم بود. مرز باید و نبایدهای او رضای خدا و حفظ حقوق مردم بود. برای همین هم محبوب مردم شد. مهر او را خداوند در دل های همه مردم قرار داد. حتی آنانی که زمانی به او بد گفته یا به سخره گرفته بودند، در خلوت خود شرمسار اوشدند. مرجع تقلیدی با پهنا و ژرفای دانشی بی نظیر،  مستقیم بر صراط آزادی و حقوق مردم. مهربان مثل پدر؛ مگر می شود مهر چنین کسی را از قلب مردم زدود؟

صدا و سیما و سپاه و ماموران امنیتی وکیهان و فارس و همه اعوان و انصار پیدا و پنهان باتوم به دست و...  همه خواهند رفت.سالها بعد، اهل اندیشه و نظر آیت الله منتظری را به عنوان یک معیار برای شناخت مسلمانی و انسانیت در روزگار ما در نظر خواهند گرفت. انسانی در مقیاس گاندی در هند و ماندلا در آفریقای جنوبی. انسانی که با شکیبایی و مظلومیت رنجها را تحمل کرد. جلوه ای از آن را علی مطهری روایت کرد و دلها را فرو ریخت، و اشکها را جاری کرد. روایت می کند که پس از حصر به دیدنش رفتم. " اولین جمله ای که به من گفت، این بود : علی ! دیدی با من چه کردند؟ " عمق رنجی که بردوش کشید، در همین یک جمله خلاصه شد.

 آیت الله منتظری  بنای عظیمی را بنیان نهاد؛ حفظ حرمت و کرامت انسان…همه رنج ها را بر دوش کشیدن و از رنج و آلام انسان ها کاستن...و حسرت یک آخ را بر دل آنها گذاشتن...

تردیدی نیست که اوشبیه ترین نمونه و مثال در روزگار ما به امام علی(ع) بود. دانش، حکمت، زندگی ساده و زاهدانه ، استواری در دفاع از حقوق مردم، تعهد به عدالت.

اکنون که نمی گذارند مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری برگزار شود، به جز مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، به نظرم، می توانیم:

 در خانه هایمان مراسم بزرگداشت بگیریم؛ حتی اعضای یک خانواده. تصویر آیت الله منتظری و شمعی و قرآنی و فاتحه ای. برای بچه هایمان بگوییم دیگر می توانیم سرمان را بلند بگیریم و بگوییم، حجت مسلمانی ما مردی بود که در تمام عمر صادق بود. رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه…

در دانشگاه ها و مدارس و ادارات و خیابان ها و پارکها با هر بهانه ای از آیت الله منتظری سخن بگوییم.

ایرانیان خارج از کشور، در هر شهری و کشوری که هستند،  مراسمی شایسته آن فقیه یگانه برگزار کنند.

در فضای مجازی، وب سایت ها بیش از همیشه از اندیشه و استقامت آیت الله منتظری سخن بگویند.

آن قدر بر نام و یاد او تاکید کنیم، تا ببینند و بفهمند که با زور و رعب نمی توانند نام و یاد منتظری را که بر دلها حک شده را حذف کنند.

که:

آن را که جای نیست همه شهر جای اوست
درویش هر کجا که سرآید سرای اوست

جميله كديور : آن را که جای نیست همه شهر جای اوست…

تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸
وزارت اطلاعات اعلام کرده و یا پیغام فرستاده که مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری برگزار نشود؛ در هیچ جا و هیچ شهری. حتی اگر پیغام هم نمی فرستاد حوادث چند روز اخیر در قم و اصفهان، نشان می داد که این تصمیم گرفته شده است؛ لغو ختم و سوم و شب هفت...


 شورای امنیت ملی مراسم مربوط به آیت الله منتظری را در شهرهای مختلف لغو کرده است. اصفهان ، کاشان و زاهدان و...ازین جمله اند.به حسینیه ارشاد هم گفته اند حق ندارد مراسم بگیرد؛حتی مراسم تاسوعا و عاشورا …بسیاری از هیات های مذهبی در تهران و شهرستانها اجازه فعالیت شان لغو یا تعطیل شده اند.

حراست دانشگاهها ، دانشجویان را از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت االه منتظری منع کرده است. دانشجویان شناسایی شده تحت فشار و تهدید قرار گرفته اند.

وزارت ارشاد اعلام کرده هیچ روزنامه ای حق درج  عکس آیت الله منتظری در صفحه اول ندارد. روزنامه ها باید قبل از چاپ، مطالبشان در مورد آیت الله منتظری مورد تایید نماینده ارشاد قرار بگیرد. خبرگزاریها هم باید در این رابطه ضوابط ارشاد را رعایت کنند.

سازمان رسیدگی به امور مساجد با ارسال دستورالعملی، سرفصل‌های سخنرانی ائمه جماعات را در ماه‌های محرم و صفر تعیین کرده واز هفت باید و نباید تعیین شده برای ائمه جماعات مساجد خبر داده است.

همه این مراسم لغوشد. عاشورا و حضور مردم عزادارحسینی را چه خواهند کرد؟

روز عاشورا روز هفتم آیت الله منتظری است. مرجعی که نماد آزادی ، محبت ، مودت ، مظلومیت و دفاع از حقوق مردم بود. مرز باید و نبایدهای او رضای خدا و حفظ حقوق مردم بود. برای همین هم محبوب مردم شد. مهر او را خداوند در دل های همه مردم قرار داد. حتی آنانی که زمانی به او بد گفته یا به سخره گرفته بودند، در خلوت خود شرمسار اوشدند. مرجع تقلیدی با پهنا و ژرفای دانشی بی نظیر،  مستقیم بر صراط آزادی و حقوق مردم. مهربان مثل پدر؛ مگر می شود مهر چنین کسی را از قلب مردم زدود؟

صدا و سیما و سپاه و ماموران امنیتی وکیهان و فارس و همه اعوان و انصار پیدا و پنهان باتوم به دست و...  همه خواهند رفت.سالها بعد، اهل اندیشه و نظر آیت الله منتظری را به عنوان یک معیار برای شناخت مسلمانی و انسانیت در روزگار ما در نظر خواهند گرفت. انسانی در مقیاس گاندی در هند و ماندلا در آفریقای جنوبی. انسانی که با شکیبایی و مظلومیت رنجها را تحمل کرد. جلوه ای از آن را علی مطهری روایت کرد و دلها را فرو ریخت، و اشکها را جاری کرد. روایت می کند که پس از حصر به دیدنش رفتم. " اولین جمله ای که به من گفت، این بود : علی ! دیدی با من چه کردند؟ " عمق رنجی که بردوش کشید، در همین یک جمله خلاصه شد.

 آیت الله منتظری  بنای عظیمی را بنیان نهاد؛ حفظ حرمت و کرامت انسان…همه رنج ها را بر دوش کشیدن و از رنج و آلام انسان ها کاستن...و حسرت یک آخ را بر دل آنها گذاشتن...

تردیدی نیست که اوشبیه ترین نمونه و مثال در روزگار ما به امام علی(ع) بود. دانش، حکمت، زندگی ساده و زاهدانه ، استواری در دفاع از حقوق مردم، تعهد به عدالت.

اکنون که نمی گذارند مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری برگزار شود، به جز مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، به نظرم، می توانیم:

 در خانه هایمان مراسم بزرگداشت بگیریم؛ حتی اعضای یک خانواده. تصویر آیت الله منتظری و شمعی و قرآنی و فاتحه ای. برای بچه هایمان بگوییم دیگر می توانیم سرمان را بلند بگیریم و بگوییم، حجت مسلمانی ما مردی بود که در تمام عمر صادق بود. رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه…

در دانشگاه ها و مدارس و ادارات و خیابان ها و پارکها با هر بهانه ای از آیت الله منتظری سخن بگوییم.

ایرانیان خارج از کشور، در هر شهری و کشوری که هستند،  مراسمی شایسته آن فقیه یگانه برگزار کنند.

در فضای مجازی، وب سایت ها بیش از همیشه از اندیشه و استقامت آیت الله منتظری سخن بگویند.

آن قدر بر نام و یاد او تاکید کنیم، تا ببینند و بفهمند که با زور و رعب نمی توانند نام و یاد منتظری را که بر دلها حک شده را حذف کنند.

که:

آن را که جای نیست همه شهر جای اوست
درویش هر کجا که سرآید سرای اوست

آرشیو

برچسب‌ها