با این همه ظلمی که سیاهی کرده است .... تردید ندارم که خدا هم سبز است !!!

آخرین اخبار

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

آقای رادان! نیرویی که از عهده نجف آباد بر نیاید در برابر سیل تاسوعا و عاشورا نابود خواهد شد

حرف حساب : نا آرامی های نجف آباد و اصفهان (اینجا) از دیروز ادامه دارد و نیروهای انتظامی قادر به کنترل اوضاع نیست.

 جرس: با وجود تدارک نیروهای نظامی در شهر نجف آباد، زادگاه آیت الله العظمی منتظری، شب گذشته بر اثر شدت درگیری ها و گستردگی اعتراض ها، پلیس نتوانست اعتراض ها را به کنترل خود درآورد. گفتنی وضعیت این شهر همچنان نا آرام است و درگیری های پراکنده بین مردم و نیروهای نظامی در جریان است. و مردم به سر دادن شعارهایی علیه مقامات بلند پایه نظام ادامه می دهند.(اینجا)

با و جود این سردار رادان که از ترس سیل عظیم مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا به وحشت افتاده است بجای کرنش کردن در برابر اراده ی مردم، آن ها را تهدید به برخورد کرده است.(اینجا) واقعیت این است که اگر نیروی انتظامی توانایی کاری در برابر خشم و انزجار مردم داشت حتما در نجف آباد موفق می شد. در روزهای تاسوعا و عاشورا با توجه به پراکندگی نیروها، بدون هیچ شکی کاری از دست سرکوبگران بر نخواهد آمد. 

دو خبر: 
1. چون کودتاچیان از حضور حضرت آیت الله طاهری در آیین سوگواری امروز در اصفهان جلوگیری کردند ایشان از مردم خواسته اند تا «در روز عاشورا در سراسر کشور شیخ شهید، فقیه عالیقدر را تکریم و انزجار خود را از رویه حاکم اعلام کنند» (اینجا) 

2. فردا (3 دیماه) قرار است از ساعت 15 در میدان توپخانه تهران گردهمایی بزرگی در سوگ و بزرگداشت بزرگ مرد حقوق بشر آیت الله العظمی منتظری برگزار شود. قرار است مسیر خیابان انقلاب تا توپخانه از طریق لاله زار طی شود تا بازاریان نیز همراه شوند. رسانه شمایید. این خبر را به تمام هموطنان تهرانی برسانید.  
رسانه شماییـــــــــــــــــــــــد لطفا این نوشته را برای دیگران هم بفرستید

سخني با سبزهای زنجان

چهارشنبه ۲ دیماه ۱۳۸۸
مهدي سحرخيز
رويداد : سبزهای زنجان، هشتم محرم در راه است. حتما میدانید از چه حرف میزنم، از دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که جمعیتی بیش از 250 هزار نفر در آن شرکت میکنند، دسته عزاداری که شهره عام و خاص است و نشانی است از عشق مردم دلیر زنجانی به حسین و رشادت هایش. دسته عزاداری که تعداد قربانی نذورات آن بعد از مکه ، مکان دوم را به خود اختصاص داده است. اما همشهری عزیز، حسینی بودن یعنی همین؟

مگر همواره ادعای حسینی بودن را نداشته ایم؟ آیا این است راه و سبک حسین؟ آیا حسینی بودن فقط به سینه زنی در دسته عزاداری از حسینیه تا امامزاده است؟ آیا افتخار ما به حسینی بودن، در طول و عرض دسته عزاداریست؟ آیا از حسین تنها مدخلی ساخته ایم برای شفای حاجات؟  و تنها دل خوش داریم که دسته عزاداریمان معروف باشد؟

آهای همشهری، میدانی در همین حکومتی که ادعای جانشینی امام زمان را دارد، چه فجایعی تنها در این 6 ماه رخ داده؟ آیا اسم سهراب را شنیده ای. صحنه جان سپردن ندا را چه، دیده ای؟ از تجاوزها شنیده ای؟ از هتک حرمت مراجع مستقلی که پشتیبان حقوق ملت حسینی بوده اند، چیزی میدانی؟ ایا میدانی که مراسم ختم مرجع شیعه در حکومت عدل علی، اجازه برگزاری نداشت؟

مردم زنجان را چه شده که در این وانفسای حکومت یزیدیان، صدایی از آنان شنیده نمیشود؟ جوانان هم میهنمان را کشتند، اما شهر ما ساکت بود. به جوانان ما در سیاهچاله های کهریزک و غیره، تجاوز کردند، اما رگ غیرت زنجانی نجوشید؟ مگر زنجان همیشه مدافع ایران نبوده؟ مگر غواصان دریا دل در کربلای 5 از شهر ما نبودند؟ پس چرا شهر ما اینگونه در خواب است؟

همشهری، زمان اندک است، اما یک فرصت عالی. بگذار نسل من و تو، یکبار صحیح حسینی باشد، بگذار به جای آن که بگویند، زنجان دسته عزاداری بزرگ دارد، بگویند زنجانیان دل بزرگ دارند. بگذار یکبار، به جای آن که این دسته عزاداری، محل سینه زنی باشد، تمرین گفتن کلمه حق باشد در برابر جائر زمان. نه این که جهاد در راه حق و گفتن کلمه حق در برابر امام جائر، از هر عبادتی بالاتر است، پس یکبار بیا حسینی باشیم. یکبار راه حسین قدم برداریم، نه فقط نام حسین را بر لب داشته باشیم

ما بیشماریم
دوست عزیز، به سبز های حسینی زنجان بپیوند.
قرار ما: دسته عزاداری حسینیه اعظم، جمعه هشتم محرم

اختصاصی جرس / ممنوعیت برگزاری مراسم ختم برای آیت الله العظمی منتظری در سراسر کشور

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
فرمانداري ها از دادن مجوز ختم منع شدند، حسینیه ارشاد اجازه برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا را نیز ندارد
جنبش راه سبز (جرس): اجازه برگزاری هیچ گونه مراسم ختم و گرامیداشت برای آیت الله العظمی منتظری صادر نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار جرس، وزارت اطلاعات، حسینیه ارشاد را از برگزاری مراسم بزرگداشت برا ی آیت الله العظمی منتظری منع کرده و تا بدانجا پیش رفته است که این حسینیه را حتی از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا نیز منع کرده است.
از سوی دیگر فرمانداري های سراسر کشور از دادن مجوز ختم برای آیت الله العظمی منتظری منع شده اند.حتي در شهرهايي که اطلاعيه جهت برگزاري مراسم ختم برای این مرجع تقلید شیعه توزيع شده بود، برگزار کنندگان مراسم به اداره کل اطلاعات فراخوانذه شده و مجبور به لغو مراسم گرديدند.

اختصاصي از فرداي ايران : ديگر سكوت كافي است !!!

از هم اينك و با توجه به هتك حرمتهاي متعدد به راهبران جنبش سبز و مراجع عاليقدر جهان تشيع لازم است كه به حمايت از مردم اصفهان و نجف آباد و همين طور آيت اله صانعي و آيت اله طاهري اصفهاني گرانقدر به خيابانها بيائيم و مستقيما شخص رهبري را به شكلي كه تمامي دوستداران و ذوب در ولايت شدگانشان بشنوند مورد لطف و خطاب قرار دهيم .

شعرهايي كه اين چند وقت بيشتر وجود اين جلادان را به آتش مي كشيد اينها هستند :


اي رهبر واداده     خميني چشم براته


ننگ ما، ننگ ما     رهبر الدنگ ما


خامنه اي حيا كن     سلطنتو رها كن


اين ماه ، ماه خون است     يزيد سرنگون است

مرگ بر ستمگر     چه شاه باشه چه رهبر 

سید علی شعارشون     تجاوز افتخارشون
 


از هر فرصتي براي گفتن اين شعائر استفاده مي كنيم . 
لازم است بدانيم كه فردا در گراميداشت ياد مرجع عاليقدر آيت اله منتظري مراسم بزرگداشتي در ميدان توپخانه ( امام خميني ) داير است . نكاتي به ذهنم رسيده كه آنها را در اينجا اعلام مي كنم :

1- در صورت بسته بودن راه هاي منتهي به ميدان توپخانه تمامي بازار و خيابان هاي امير كبير و لاله زار و ناصر خسرو و اطراف در اختيار ماست . فرصتي خوبي است كه ساير بازاريان نيز به جنبش سبز بپيوندند !!!

2- همزمان با ميدان امام خميني در ميدانهاي هاي  انقلاب فردوسي ، امام حسين ، ميدان توحيد ، ميدان آريا شهر ، ميدان ونك ، ميدان تجريش ، ميدان  صنعت شهرك غرب ، ميدان كاج و سرو سعادت آباد ، ميدان رسالت ، فلكه دوم و اول تهرانپارس  مي توان تظاهراتهايي برگزار كرد پس نيازي نيست كه تمامي عزيزان به سمت ميدان امام خميني بياييد . با توجه به موقعيت مكاني خود از هر كدام از گزينه هاي ممكن استفاده كنيد .

3- در شهرهاي نجف آباد و اصفهان در دوم دي تظاهراتهايي پراكنده صورت گرفته كه در راستاي تداوم آن لازم مي دانم كه از مردم غيور و آزاده اصفهان و نجف آباد بخواهيم كه سوم دي نيز در حمايت از آيت اله طاهري اصفهاني و آيت اله منتظري به راهپيمايي هاي خود در كنار زاينده رود و همين طور ساير نقاط شهر ادامه دهند . 

4- از مردم غيور و آذري زبان و همچنين شيرزنان و پايمردان شيراز مشهد و اهواز و كرمان و همچنين ساير نقاط ايران مي خواهيم كه ما را در بزرگداشت فقيه عاليقدر كه چون اين جلادان دست به خون هيچ كسي نيالود و آزاده زيست و مردانه جان سپرد ياري كنند .

5- دانشگاه هاي آزاد و سراسري در سراسر ايران و به خصوص شهرهاي تهران و تبريز و قم و مشهد و اصفهان و شيراز ما نيازمند حضور سبزتان هستيم . وعده ما در سوم دي ماه در سراسر ايران !

6-از مراجع عظام و علماي عزيز اسلام نيز مي خواهيم كه در برابر اين هجمه بزرگ و جفايي كه در حق مرجعيت شيعه توسط ديكتاتوري آقاي خامنه اي و توهين به مقدسات شيعه سكوت نكنند و با اعلام حمايت خود از آيت اله طاهري اصفهاني و آيت اله صانعي عزيز و گرانقدر بلايي را كه بر سر آيت اله منتظري آوردند بر سر اين دو بزرگوار نياورند . ما عاجزانه از شما تقاضا داريم كه با حضور خود مشت محكمي بر دهان اين جلادان سفاك تشنه به خون ايرانيان بزنيد . ايران سبز اين روزها به شما ياوران دين و آزادي نيازمند است . 


7-ما همچنان اعلام مي كنيم كه از خشونت بيزاريم و از آن دوري مي كنيم اما اگر همچنان لاشخوران و جلادانتان را ببينيم كه به ضرب و شتم مردم مي پردازند اين اعمال كثيفشان را بي پاسخ نمي گذاريم .


8-برادران ارتشي و سپاهي عزيز كه مي دانيم شما با اين جلادان نيستيد و از مردم ايران هستيد ، سكوت تا كي ؟؟؟ يعني نرسيده آن هنگامه سبز كه با پيوستن به مردم اين حكومت كستبد و جلاد را به زير بكشيم . اين محرم فرصت خوبي براي اعلام است و آغوش سبز اين مردم پذيراي حضورتان .



وعده ما سوم دي ماه در سراسر ايران

 



پدرم عاشورای57 مرا به راهپیمایی برد، حالا من باید پسرم را ببرم!

سخن سنج : پسر خردسالی بودم که پدرم دستم را گرفت و برای روز عاشورا برد راهپیمایی. امام خمینی اعلامیه داده بود که باید بروید راهپیمایی. مسیر راهپیمایی ازمیدان آزادی تا میدان امام حسین بود که آن زمان می شد شهیاد تا فوزیه. ما با آرامش حرکت می‌کردیم و مرگ بر شاه می گفتیم. جمعیت‌مان زیاد بود، اما خبری از نیروهای نظامی در خیابان‌ها نبود. مردم از ساختمان نیمه کاره سر خیابان خوش - که بعدها معروف شد - بالا رفته بودند و از بالا با شعارها ما را همراهی می کردند. آن‌زمان شاه عقلش نمی رسید بسیجی‌ درست کند و قاتی جمعیت بفرستد تا راهپیمایی را به‌هم بزند. چماقدارهاش هم از مردم جدا بودند و چهره‌های شاخصی داشتند. نکته دیگری که به‌یادم مانده، تعداد زیاد خبرنگاران بود که آزادانه در خیابان‌ها بودند و از آن بین دو عکاس بی بی سی را یادم هست که روی سقف کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نشسته بودند و عکس می‌گرفتند. آن روزها هنوز به‌فکر شاه نرسیده بود که مجوزخبرنگارها را باطل کند یا در محدوده دانشگاه و نمازجمعه حبس‌شان کند! امروز حس می کنم وظیفه دارم پسر خردسالم را روز عاشورا با خود ببرم تا این لحظه‌های تاریخی زیبا در ذهنش بماند.

اختصاصی جرس / استفاده از اوباش نام و نشان دار برای سرکوب مردم اصفهان

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): درگیری نیروهای نظامی و لباس شخصی با مردم در نقاط مختلف شهر اصفهان همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار جرس از اصفهان، نیروهای نظامی و انتظامی برای سرکوب معترضین و ارعاب بیشتر مردم از اراذل و اوباش نام و نشان دار استفاده کرده اند.
برخی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار جرس گفته اند که این افراد نه از اعضای بسیج و سپاه هستند و نه انتظامی و امنیتی، بلکه همانگونه که ظاهر آنها نیز نشان می دهد جزو اراذل و اوباش محلات حاشیه شهر هستد.
هم اکنون خیابان سید بسته شده و به ماشین ها اجازه ورود به این خیابان داده نمی شود. اما در خیاباهای اطراف سرنشینان اتوموبیل ها با به صدا درآوردن بوق ماشین خود اعتراض خود را نسبت به عملکرد پلیس و نیروهای لباس شخصی  ابراز می کنند.
بنا به مشاهدات خبرنگار جرس برخورد با زنان بسیار شدیدتر گزارش شده است، که مثال این برخودها در سیزده آبان تهران رخ داد.
از شهر نجف آباد نیز خبرهایی مبتنی بر نا آرامی گزارش شده است.

اختصاصی جرس / درگیری های نجف آباد همچنان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸

پلیس شب گذشته قادر به کنترل معترضین شهر نجف آباد نشد
شبکه جنبش راه سبز (جرس): درگیری های پراکنده ای که از شب گذشته در شهر نجف آباد آغاز شده بود امروز نیز ادامه یافت .
به گزارش خبرنگار جرس، با وجود تدارک نیروهای نظامی در شهر نجف آباد، زادگاه آیت الله العظمی منتظری، شب گذشته بر اثر شدت درگیری ها و گستردگی اعتراض ها، پلیس نتوانست اعتراض ها را به کنترل خود درآورد.
گفتنی وضعیت این شهر همچنان نا آرام است و درگیری های پراکنده بین مردم و نیروهای نظامی در جریان است. و مردم به سر دادن شعارهایی علیه مقامات بلند پایه نظام ادامه می دهند.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

اختصاصی جرس / بازداشت بیش از 50 نفر در حوادث امروز اصفهان

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
چهار تن از این افراد خبرنگار هستند
َشبکه جنبش راه سبز (جرس): در پی اعتراضات گسترده امروز در شهر اصفهان بیش از 50 نفر بازداشت شدند.
.به گزارش جرس، در جريان حمله نيروهاي امنيتي به مردم تاكنون 50 نفر بازداشت شده اند و تعداد زيادي نيز مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
هنوز از هويت بسياري از بازداشت شدگان اطلاع دقيقي در دست نيست اما "حجه السلام مسعود اديب" رييس ستاد ميرحسين موسوي در شهر قم در ميان دستگير شدگان است.
بنا به گفته شاهدان عيني، حاضران در مراسم بزرگداشت آيت الله العظمي منتظري شعارهاي" مرگ بر ديكتاتور"،"يا حسين ميرحسين" و " اين ماه ماه خونه،يزيد سرنگونه" را سر مي دادند.
بنابرهمين گزارشها نيروهاي امنيتي كه حدود 2 هزار نفر بوده اند همچنان خيابان هاي اصلي منتهي به مسجد سيد را در كنترل خود دارند
همچین خبرنگار جرس از ضرب وشتم و دستگیری حجت الاسلام ادیب از مسئولان ستاد میرحسین موسوی در استان و به طرزی بسیار تاسف بار خبر داد و گفت: با آنکه ادیب روحانی است و لباس روحانیت بر تن داشت اما ماموران و لباس شخصی ها او را به شدت مجروح کردند و با بد رفتاری بسیار عجیبی او را با خود بردند.
گفتنی است سایت پارلمان نیوز چهار تن از بازداشتی ها را خبرنگار اعلا کرده است.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

اختصاصی جرس / راهپیمایی دانشجویان دانشگاه علامه در سوگ آیت الله منتظری

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): صدها تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه ظهر امروز یاد و خاطره آیت الله العظمی منتظری را گرامی داشتد.
به گزارش خبرنگار جرس، دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون"منتظری، منتظری، آزادیت مبارک" و "مرگ بر دیکتاتور" و برخی شعارهای دیگر شمن حمایت از جنبش سبز مخالفت خود را با دولت محمد احمدی نژاد بیان کردد.

نماینده ولی فقیه : اگر هر سه رهبر سبز را باهم دستگیر کنیم هم آب از آب تکان نمی خورد

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): نماینده ولی فقیه با اشاره به اينکه نظام به اندازه کافی اسناد برای برخورد با سران فتنه دارد، گفت: برخورد با سران فتنه زمان خاص خودش را دارد که در وقتش با قدرت عمل خواهيم کرد.
به گزارش فارس ، مجتبی ذوالنور سه‌شنبه شب در نشست پرسش و پاسخ با حضور شماری از بسيجيان استان بوشهر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه چرا به کسانی که بعد از انتخابات اعتراضاتی داشتند حقی قائل نشد، اظهار داشت: ادعا اين بود که در انتخابات عوام‌فريبی شده و کسانی نيز بودند که نمی‌خواستند مدار قانونی را طی کنند و وقتی تمام قانون را زير پا بگذارند و قصد فريب نظام را داشته باشند معنی ندارد که به آنان فرصتی داده شود.
جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در پاسخ به اين سئوال که چرا با سران فتنه برخورد نمی‌شود، اظهار داشت: نخست اينکه نظام به اندازه کافی اسناد برای برخورد با آنان دارد، دوم اينکه فکر نکنيد عدم برخورد با آنان به خاطر عجز نظام است و ما گنده‌تر از اينها را نيز ادب کرده‌ايم.
ذوالنور ادامه داد: اينها همان‌هايی بودند که بار منتظری را سنگين تر کردند ضمن اينکه ما بحران‌هايی سنگين‌تر از اين حادثه را در طول دوران انقلاب پشت سر گذاشته‌ايم.
وی گفت: سوم اينکه برخورد زمان خاص خودش را دارد و اگر با ايشان برخورد فيزيکی شود ممکن است شعله‌های اين اختلاف شعله‌ور شود.
جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران تصريح کرد: اگر هر سه سران فتنه را بازداشتگاه بيندازند آب هم از آب تکان نمی‌خورد لذا برخورد با هر کس متفاوت است زمانی برخورد فيزيکی و ديگری عدم برخورد فيزيکی لازم است.
ذوالنور يادآور شد: نيمه دوم شهريور ماه چند نفر به ملاقات موسوی رفتند و اعلام کردند بيانيه‌ای صادر کند تا اوضاع آرام شود اما موسوی به آنها گفته بود صبر کنيد مهرماه همه چيز مشخص می‌شود و کار نظام تمام است.
وی ادامه داد: موسوی خوئينی‌ها هم می‌گفت قبل از انقلاب هم ولايت فقيه را قبول نداشتم چه برسد به ولايت مطلقه فقيه اما به خاطر ابهت امام خجالت می کشيدم چيزی بگويم.
جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به حوادث اتفاق افتاده در تشييع پيکر آيت الله منتظری گفت: ‌منتظری کسی بود که خون به دل امام کرد.
وی همچنين با اشاره به عملکرد موسسه نشر آثار امام گفت: کسانی که اخراجی امام هستند در موسسه نشر آثار امام کار می‌کنند و کسانی همايش انديشه‌های امام را برگزار می‌کنند که جان نثار منتظری بودند.
جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران يادآور شد: اين نيست که هر کس نسبتی با امام داشت مصون است اما اشخاص را با مسير امام می‌سنجيم نه امام را با اشخاص.
ذوالنور گفت: منتظری هر کاری خواست عليه نظام انجام داد اما کرامت رهبر معظم انقلاب را ديديم که پيام تسليت به مناسبت در گذشت ايشان دادند.

ایرج فاضل از ریاست فرهنگستان علوم پزشکی برکنار شد

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
چرا دختران و پسران را راهی سیاه چاله ها می کنید؟

شبکه جنبش راه سبز (جرس):  ایرج فاضل، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، وزیر سابق فرهنگ و آموزش عالی و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پزشک مخصوص بنیانگذار جمهوری اسلامی از کار خود برکنار شد.

به گزارش جرس، دکتر ایرج فاضل که چندی پیش نامه ای سرگشاده در اعتراض به وضعیت اخیر کشور نوشته بود از سمت خود برکنار و به جای او علیرضا مرندی به این سمت منصوب شد.
دکتر فاضل در نامه سرگشاده خود که در آخرین روزهای تیرماه منتشر شد نوشته بود:"چرا كار ما به اينجا كشيد كه در كمتر از سه دهه سوگوارانه شاهد ريخته شدن خون جوانان معصوم و بي‌گناهمان باشيم ؟ چرا دانشجويان عزيز و دختران و پسران پاك انديش و نگران ما بايد بي‌دليل مورد حمله وحشيانه قرار گرفته و راهي سياه چالها شوند؟ به كدام دليل ملتي كه هنوز خستگي يك انقلاب بزرگ را به تن دارد بايد اين همه زنداني سياسي داشته باشد؟ چه كساني مسئول اين جفاها در حق اين ملت شريف حق جو هستند؟ و چه راهي براي مردم باقي مانده است تا بتوانند خواست‌هاي مشروع خود را بيان كنند! مگر مردم ايران چه مي‌خواهند؟"

اختصاصی جرس / دستگیری عکاس و خبرنگار خبرگزاری مهر در اصفهان

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): در جریان حوادث امروز اصفهان عکاس و خبرنگار خبرگزاری مهر در این شهر بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار جرس در اصفهان، هنوز مشخص نیست که این دو خبرنگار در کجا نگهداری می شوند.
این دو خبرنگار صبح امروز در حال پوشش رویدادهای مقابل مسجد سید اصفهان بودند که دستگیر شدند.

قرار بازداشت موقت کامران آسا تمدید شد

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس):  قرار بازداشت موقت کامران آسا روز گذشته با انتقال وی به شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب از سوی قاضی مقیسه تایید شد.
کامران آسا برادر کیانوش آسا دانشجوی جان باخته طی وقایع اخیر پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، روز 16 آذر هنگامی که قصد ورود به دانشگاه علم و صنعت برای شرکت در مراسم بزرگداشت برادرش را داشت توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان، وی هم اکنون در بند عمومی زندان اوین نگهداری می‌شود و با توجه به داشتن عارضه‌ی قلبی در شرایط بدی به لحاظ وضعیت جسمانی قرار دارد. تلاش‌ها و پیگیری‌‌های مادر و خواهر کامران برای تبدیل قرار بازداشت وی تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.
از سوی دیگر شرایط نامناسب روحی و جسمی مادر و خواهران کیانوش و کامران آسا به دنبال مرگ کیانوش با بازداشت کامران تشدید شده است.

دانشجوبان دانشگاه علم و صنعت در تهران طی روزهای اخیر در مراسم ها و تجمعات خود ضمن گرامی داشت یاد کیانوش خواستار آزادی برادر این دانشجوی شهید شده‌اند. دانشجوبان همچنین اعلام کرده‌اند در صورت تداوم بازداشت کامران آسا طی هفته‌آینده دست به تحصن خواهند زد.


فریبا پژوه آزاد شد

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): فریبا پژوه ، پس از تحمل 124 روز زندان، عصر امروز آزاد شد.
خانواده این روزنامه نگار در تماس خبرنگار جرس، با تایید خبرآزادی اعلام کردند که فریبا با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شده است.
این روزنامه نگار بیش از دو ماه در سلول انفرادی و سپس در سلول های چند نفره بند 209 زندان اوین ، زندانی بود.
تبلیغ علیه نظام ، اتهامی است که به گفته مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه به این روزنامه نگار نسبت داده شده است.

مردم اصفهان محاصره بیت آیت الله طاهری را شکسته و وارد بیت ایشان شدند

سید محمد خاتمی: اگر فضا مناسب بود مردم خیلی وسیع تر از آنچه دیدیم از آیت الله منتظری تجلیل می کردند

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸, ساعت ۷:۰۱ بعد از ظهر
آزادی یعنی انتقاد ، هزینه نداشته باشد، تایید آنچه در جامعه میگذرد آزادی نیست
جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی با اشاره به حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری، گفت: اگر فضا مناسب تربود خیلی وسیع‌تر از آنی که دیدیم مردم از ایشان تجلیل می‌کردند.

رئیس جمهور سابق ایران از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله العظمی منتظری ابراز تاسف کرد و گفت: چه کسانی هستند که می‌آیند رفتارهایی انجام می‌دهند که حتی نشود یک مجلس ترحیم هم برای ایشان گرفته شود؟چه کسانی هستند آنهایی که این رفتارها را انجام می‌دهند؟

به گزارش سایت پارلمان نیوز، خاتمی در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، آیت الله العظمی منتظری را انسانی بزرگ و شریف توصیف کرد که قبل از انقلاب یکی از ارکان مبارزه با وابستگی، استبداد، بیداد و انحراف در جامعه و از ارکان انقلابی بود که امام بزرگوار ، رهبری آن را به عهده داشتند.

وی گفت: ایشان بعد از انقلاب هم همین طور بود؛ فقیهی برجسته، جامع، معقول و منقول؛كه امام در آخرین اظهار نظرشان گفتند كه ایشان باید گرمی بخش حوزه ها باشند؛شما ببینید این پیرمرد با این همه سن و سال همواره در صدد این بود که از اسلام و اصل نظام دفاع بکند ممکن است هر کس در هر جایی طوری صحبت کند که عده‌ای نپسندند ولی باید جهت‌گیری اصلی قضیه را دید.

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه درباره حقوق بشر اگر مسئله‌ای مطرح می‌شد، آیت الله منتظری با تمام وجود با تبحری که داشت به دفاع از دیدگاه حقوق بشری اسلام بر می‌خواست، تصریح کرد: هر شبهه‌ای که مطرح می‌شد، این پیرمرد با دانش وسیعی که داشت به صحنه می‌آمد و بهترین آثار را ایشان می‌نوشت.حتی اگر درباره وحی الهی تردیدهایی ایجاد می شد با این همه سن و سال، با دلسوزی به اسلام، با منطق، با احترام و ادب مسائل را مطرح می‌کرد و در صدد حل آنها بر می‌آمد.

خاتمی سپس به فضای آلوده به دروغ و تهمت در کشور اشاره کرد و گفت: با دروغ و تهمت به بهترین نیروهای انقلاب که هیچ کس باور نمی‌کند آنها نیروهای منحرف هستند،هر نسبتی می‌دهند و بدتر از این آن است که رواج دروغ تهمت به نام نظام باشد.

وی در همین زمینه توضیح داد: در روزهای اخیرمطالبی را به من نسبت می‌دهند كه در نامه‌ای به رهبری نوشته‌ام و بعد هم مطالبی را به رهبری نسبت می دهند كه فلان موضع رادر قبال آن گرفته‌اند، نمی دانم به چه دلیلی و با چه جراتی هر دروغی را می‌گویند.آدم باید پناه ببرد به خدا از این دروغ و جعل و بدتر اینکه به نام نظام انجام شود.

رئیس جمهور سابق ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آزادی یعنی انتقاد و اعتراض در جامعه هزینه نداشته باشد وگرنه تایید آنچه در جامعه می‌گذرد که آزادی نیست و آزادی یعنی انسان بتواند عقیده‌اش را بیان کند، مطالبی را که می‌بیند بخصوص اگر ایراد به قدرتمندان باشد با شجاعت بیان کند.

وی افزود: در سال‌های پیش وقتی شعار" مرگ بر ..." سر می‌دادند، گفتم این شعار را ندهید؛شعار ما شعار زندگی است و از جمله زنده باد مخالف من و این زنده باد به معنای این است که اگر این مخالفت نباشد حکومت چون قدرت و امکانات دارد امکان انحراف‌های بزرگی از سوی قدرت وجود دارد.

به گفته خاتمی بدتر از شعار مرگ بر ... این است که هرکس که مخالفتی کرد ولو اینکه اصول را قبول داشته باشد او را برانداز بخوانند و با او برخورد کنند، این رفتار و رویه انحراف بزرگی است و باید اصلاح شود، شرط آن هم این است که در جامعه آزادی باشد؛همان چیزی که قانون اساسی ما هم گفته است.

رئیس بنیاد باران گفت: همان آزادی که امام ما گفته‌اند؛ مگر نه اینكه جمهوری اسلامی بر دو پایه آزادی و استقلال استوار شده است؛ اگر این پایه‌ها لرزان شود ما وابستگی‌مان بیشتر شود و دوباره دچار استبداد می شویم.

وی سپس هشدار داد: اگر آزادی‌ها در جامعه سلب شود دیگر ما نباید خیلی انتظار "تحقق جمهوری اسلامی" را داشته باشیم.به خصوص آن جمهوری اسلامی‌ای که باید حاكمانش مبعوث مردم و تابع مردم باشند و در مقابل مردم مسئول باشند.

خاتمی نقد کردن‌ها، بیان کردن‌ها، بیان انحرافات و ایستادن در مقابل انحرافات را بزرگترین وظایف دانشگاه و انجمن اسلامی دانسته و گفت: الان می‌بینیم انجمن اسلامی محدودیت پیدا می‌کند و نمی‌تواند بیانگر تفکری باشد كه آن را ازامام گرفته است و بر اساس این آزادی بتواند در جامعه انتقاد کند، برای انجمن اسلامی امروز تنگنا ایجاد می‌شود چه برسد به افرادی که عضو انجمن نیستند، دانشگاه جای آزادی است و استاد و دانشجوی ما باید در آن احساس امنیت کند.

وی افزود: اگر نیروهای دلسوز را محدود کنند، کسانی میدان‌دار می‌شوند که هیچ چیز را قبول ندارند.خطرناک این است که جریانات افراطی بخواهند همه چیز را به نام اسلام تمام کنند و دل‌‌زدگی در جامعه ایجاد کنند و عكس العمل آن هم مطالبی باشد كه دلسوزان اسلام و نظام نمی پذیرند.

چه کسی اجازه نمی‌دهد مراسم ختم آیت‌الله منتظری برگزار شود؟

تاریخ انتشار: ٢ دي ١٣٨٨
انتشار خبر عدم برگزاری مراسم ختم دوشنبه شب در مسجد اعظم قم برای آیت الله منتظری، با خبر لغو مراسم سوم و هفتم این مرجع تقلید کامل شد.
به گزراش آرمان ایران، شب گذشته خبر لغو مراسم متعاقب راهپیمایی منتشر شد که در آن گروهی اعلام نموده بودند اجازه نخواهند داد مراسم دیگری در قم برگزار شود.
روزنامه کیهان امروز که نقش سخنگوی تظاهر کنندگان دیروز را بازی می کند در خبر راهپیمایی با شکوه! و خودجوش روز گذشته مصاحبه ای (احتمالا خیالی) نیز با هماهنگ کنندگان آن ترتیب داده و نوشته: "هماهنگ كنندگان اين مراسم در پايان خبر دادند كه با حضور موثر خود اجازه شكل گيري هيچ مجلسي در قم كه مبناي اهانت به نظام در آن باشد را نخواهند داد و همچنين امروز ساعت 10 صبح نيز براي قدرداني از مواضع آيت الله العظمي حسين نوري همداني در ميدان روح الله قم تجمع خواهند كرد."
مشخص است که راهپیمایان و کیهان بنا دارند هم جور قوه قضاییه را بکشند هم جور نیروهای ضابط و نیروهای انتظامی را و هم جور کم کاری های مسئولین اجرایی و وزارت کشور را!

جالب آنکه کیهان در توصیف راهپیمایی روز گذشته نوشته است: "بنا به گزارش خبرنگاران كيهان از قم در اين راهپيمايي كه بعدازظهر ديروز از ميدان روح الله شهر قم آغاز شد، تعداد بسيار زيادي از مردم مشاركت كردند به گونه اي كه تفاوت آن با جمعيت روز دوشنبه كاملا محسوس بود."
و طبق معمول هیچ مستندی را هم در گزارش خود نیاورده است، و البته لابد گزارش کیهان خود بالاترین سند است!
سپس روزنامه کیهان با بی احترامی تمام شعارهای اهانت باری به نقل از راهپیمایان دیروز را که علاوه بر اهانت به یک مرجع تقلید، حتی به آیت الله منتظری پس از وفاتشان نیز اهانت می کنند را در صفحات اصلی خود جای داده و می نویسد: "راهپيمايان كه عده اي كفن پوش هم در ميان آنها حضور داشتند پس از حركت به سمت حرم راهي منزل صانعي و منتظري شدند و با تجمع جلوي آن شعارهايي چون «صانعي صانعي اين آخرين اخطار است»، «اين همه لشكر آمده به عشق رهبر آمده» و «هم غزه هم لبنان جانم فداي اسلام» سر دادند. در تمام راهپيمايي ديروز هيچ نشاني از فتنه گران و آشوب طلبان نبود."!
شاید پرسش در مورد اینکه راهپیمایی روز گذشته با چه مجوزی و به درخواست کدام حزب و یا تشکل انجام شده و چه مرجعی اجازه این راهپیمایی خودجوش را داده است سئوال خنده داری باشد، که متاسفانه بی پاسخ ماندن آن این روزها برای همه عادی گشته است، اما چه کسی به این سئوال باید پاسخ بدهد که برگزار شدن و یا نشدن مجلس ختم یک مرجع تقلید و اساسا یک درگذشته را آیا باید گروه های بی نام و نشان در این کشور معین نمایند؟
وزارت کشوری که برای درخواست مجوز راهپیمایی مجمع روحانیون مبارز در دفاع از امام (س) زمین و زمان را به هم می دوخت تا نشان دهد در کمال آزاد منشی و قانون گرایی این مجوز را صادر نمی نماید لطفا به این سئوالات ساده هم جواب دهد و بگوید چه کسی به آنها مجوز داد و چه کسی اجازه برگزاری مجلس خنم و قرآن خواندن برای آیت الله منتظری را نمی دهد؟ مرجعی که سالها در زندان شاه شکنجه شده و در راه انقلاب شهید داده و مقلدین بسیاری داشته است.
وزارت ارشاد پاسخ دهد آیا درج مطالبی که در آن به مراجع تقلید اهانت شود در روزنامه ها ممنوع می باشد یا خیر؟ ...
چه کسی پاسخگوست؟ عزت و حرمت و اقتدار و معنویت کشوری را که می خواست منادی عزت و حرمت و اقتدار و معنویت همه مسلمانان و جهانیان باشد را، چه کسی خدشه دار می کند؟
آیا سکوت مراجع رسمی دولت در فبال این هتک حرمت ها و بی قانونی ها معنای همان مهرورزی و قانونگرایی و عدالت محوریست که وعده داده شده بود؟

قنبری: شک نکنید عزل موسوی ناشی از کینه‌های انتخاباتی است/این تصمیم نشان می‌دهد دولت در چه وضعیتی قرار گرفته است

تاریخ انتشار: ٢ دي ١٣٨٨
پارلمان‌نیوز: سخنگوی فراكسیون خط امام(ره) در واکنش به عزل میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر، گفت: در مورد اینکه این عزل یک تصمیم سیاسی نشات گرفته از کینه‌های انتخاباتی است،‌ شکی وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، داریوش قنبری با اشاره به اینكه میرحسین موسوی رقیب آشکار احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، ادامه داد:«همواره شاهد آن هستیم كه آقای احمدی‌نژاد در تلاش حذف رقبا و منتقدین خود حرکت می‌کند. با توجه به هجمه‌هایی که طرفداران دولت برعلیه موسوی شروع کرده بودند، مشخص بود که چنین اتفاقی می‌افتد.»
سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) اظهار داشت:«نمایندگان طرفدار دولت هر وقت قرار است اتفاقاتی این چنین پیش آید، سیگنال‌هایی میدهند كه مشخص است ظاهرا مشورت‌هایی با آنها انجام شده تایکسری کارها را به عنوان مقدمه انجام دهند.»
قنبری بااعتقاد بر اینکه روحیه احمدی نژاد روحیه حذفی است، خاطرنشان کرد:«به هر حال عزل موسوی از ریاست فرهنگستان هنر کار درستی نبود. این شیوه برخورد با آقای موسوی که به عنوان کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری، رای قابل توجهی داشته شیوه مناسبی نیست.»
وی با تاکید بر اینکه در این عزل کینه‌های انتخاباتی دخیل بوده است، ادامه داد:«در کشورهایی که نظام دموکراتیک قوی‌ای دارند، کسانی که به عنوان رقیب هستند و یا احزاب رقیب، کابینه‌ای در سایه تشكیل می‌دهند وحتی به آنها اختیاراتی داده می‌شود که دولت حاکم را نقد کنند.»
عضو فراکسیون خط امام (ره) با بیان اینكه عزل میرحسین موسوی موجب تنش در كشور می‌شود، افزود:«چنین کاری به فضای آرامش در کشور کمک نمی‌کند. این اقدام هیچ تناسبی با دستورات رهبری مبنی بر دستیابی به فضای مبتنی بر آرامش و در راستای بازسازی مجدد اعتماد مردم ندارد.»
قنبری با تاکید بر اینكه متاسفانه برخی به سمت شکل‌گیری وحدت و ایجاد آرامش حرکت نمی‌کنند و هر ازگاهی مسایلی را پدید می‌آورند که فضا رامتشنج می‌کند، تصریح کرد:«لازم به ذکر است که جایگاه موسوی به لحاظ موقعیت، جایگاه بالایی نبود و این موضوع خیلی حایز اهمیت است که موسوی را در همان جا هم نمی‌توانند تحمل کنند. این آستانه تحمل این دولت را می‌رساند که درچه وضعیتی قرار دارد.»
وی با بیان اینکه دولت در مواجه با مخالفان با صبور نیست و با مدارا برخورد نمی‌کند، اظهار داشت:«شایسته یک دولت نیست که چنین برخوردهایی را با منتقدین و مخالفین خود داشته باشد. اینگونه جامعه همیشه در تنش و نا آرامی خواهد بود. متاسفانه آنچه می‌بینیم نوعی افراط در دولت است که هیچ گونه مدارا در خصوص مخالفان را بر نمی‌تابد.»
سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) با تاکید بر اینکه حرکت‌های اینچینی دولت باعث تداوم تنش در جامعه می‌شود، تاکید کرد:«این رفتارها و عدم سوق دادن کشور به آرامش، باعث نگرانی است. به خصوص اگر این دولت باشد که بدین شکل با مخالفان خود برخورد کند.»
قنبری افزود:«لازم است با توجه به اتفاقاتی که افتاده، تحول اساسی صورت بگیرد که دولت همه کاره نباشد و قانون در مواردی که ضعف دارد به شکلی اصلاح شود که رییس دولت در این حد اختیار نداشته باشد که به اینگونه به قلع‌وقمع مخالفان بپردازد.»
وی با اشاره به اینكه برخی از نمایندگان شغل‌ها و پست‌های دولتی دارند كه بعد از پایان دوره نمایندگی به کارهای دولتی خود باز می‌گردند، ادامه داد:«اما متاسفانه نمایندگان منتقد دولت، مورد غضب قرار می‌گیرند و با توجه به فشارهایی که به آنها وارد می‌شود، ناگزیر از بازنشسته‌کردن خود می‌شوند. مثل آقای افروغ.»
عضو فراکسیون خط امام (ره) با ابراز تاسف از اینکه نماینده‌ای که به عنوان یك فرد آزاده، از حقوق نمایندگی خود در دفاع از ملت استفاده می‌کند، مورد غضب دولتمردان قرار می‌گیرد، تصریح کرد:«برخوردهایی بدین شکل با مخالفان و منتقدان در دولت، تبدیل به یک رویه شده و باید مجلس با راهکارهای قانونی آن را اصلاح كند.»
قنبری با بیان اینکه نمایندگان باید به روندی که دولت در پیش گرفته، توجه و آن را اصلاح کنند؛ خاطرنشان کرد:«نمایندگان نباید با نگاه سیاسی به این مساله بنگرند.»
وی با تاکید بر اینکه فرهنگستان هنر را نباید سیاسی کنند، اظهارداشت:«در فرهنگستان هنر نگاه تخصصی باید حاکم باشد. موسوی در مقام رییس فرهنگستان هنر در آنجا کار سیاسی نمی‌كرد که چنین برخوردهایی با او صورت گرفت.»

سیدعلیرضابهشتی شیرازی : برای محمد نوری‌زاد

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه :دادستان محترم تهران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده است من بعد با کسانی که نسبت به سران کشور اهانت کنند بدون اغماض برخورد خواهد شد، و از قرار دستگیری آقای محمد نوری‌زاد در روزهای اخیر نخستین نمونه از این قاطعیت است.
اولا چقدر خوب شد که آقای نوری‌زاد را به این دلیل یا هر دلیل دیگر دستگیر کردند و از نوشتن باز داشتند، زیرا این مرد آن قدر زیبا می‌نوشت و آن قدر پرکار بود که ما تقریبا داشتیم از حسودی دق می‌کردیم. ثانیا این کار آقای دادستان حتی اگر ظالمانه است ای کاش ظلم بالسویه باشد، که به عدل نزدیک‌تر است.
چقدر خوب می‌شود اگر ایشان واقعا به قولی که داده است عمل کند و مثلا آقای آیت‌الله شیخ محمد یزدی را به خاطر توهین‌هایی که در هفته گذشته نسبت به رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد حداقل به اندازه نیم ساعت برای ادای برخی توضیحات به دادستانی فرابخواند، یا به آقای حجت‌الاسلام مصلحی، این وزیر محترم هم که با در اختیار داشتن بزرگترین دستگاه اطلاعاتی بر اساس گزارش پایگاه‌های خبری آن توهین‌های آبدار را به آیت الله هاشمی رفسنجانی کرد اخطار بدهد؛ و الا زورآزمایی با چند نویسنده یک لاقبا پهلوانی نیست.
آقای دادستان چرا حرفی می‌زند که به آن عمل نمی‌کند؟ مگر نمی‌داند که خشم خداوند نسبت به این که بگویند چیزی را که به آن عمل نمی‌کنند سنگین است؟ قوه قضائیه زورش به دیگران نمی‌رسد یا غیر از رئیس خود را سران کشور نمی‌داند؟
آقای دادستان! مسئله این نیست که چرا چراغ بیت‌المال را برای کار شخصی روشن کرده‌اید. مسئله این است که با چنین رویه‌ای مردم چگونه می‌توانند برای احقاق حقوق خود به قوه قضائیه اعتماد کنند؟ اشتباهی که آقای لاریجانی، با آن مقامات علمی، در هفته گذشته مرتکب شد خیلی بزرگ بود. او پیش از آن که به متهم کوچکترین فرصتی برای دفاع از خود بدهد جرم او را مسلم اعلام کرد. آیا نیروهای لباس شخصی غیر از این می‌کنند؟ در وسط خیابان رهگذری را که معلوم نیست برای خرید آمده است یا برای اعمال اصل ۲۷ قانون اساسی، بدون آن که او فرصتی برای دفاع از خود داشته باشد به تحمل چند ضربه باتوم محکوم می‌کنند و همانجا حکم را به اجرا در می‌آورند.
این کسی که کتک خورده است به کجا باید شکایت کند؟ فرزند شهید بهشتی که از سوی آقای ذوالنور به قاچاق انسان متهم شده است باید به کدام دادستان شکایت ببرد؟ وقت شما را که رسیدگی به اهانت نسبت به «برخی» سران کشور کاملا گرفته است.پیشنهاد شما چیست؟ ایا مردم احقاق حقوقشان را فراموش کنند، یا خود برای این کار دست بالا بزنند؟ آنها دوست داشتند به امانتداری متصدیان اعتماد کنند و نظر خود را با مسالمت و دوستی در یک انتخابات به کرسی بنشانند. این فرصت از آنها گرفته شد. آنها دوست داشتند با راهپیمایی سکوت اعتراض خود را نسبت به آنچه در انتخابات دیده بودند بیان کنند. این فرصت از آنها گرفته شد. آنها دوست داشتند با قلم و مرکب حرف خود را بگویند. این فرصت از آنها گرفته شد. آنها دوست داشتند محمد نوری‌زاد به جایشان فریاد بزند. این فرصت از آنها گرفت شد. آنها دوست داشتند شما را – که جانباز جنگ بوده‌اید و به گفته دوستان ما شخصا روحی منصف دارید – مرجعی عادل و بی‌طرف تلقی کنند و شکایت خود را پیش شما بیاورند . این فرصت از آنها گرفته می‌شود.
روزنه‌ها یکی پس از دیگری بسته می‌شود. به خدا قسم که سودی در این کار نیست. این کار است که مردم را عصبانی می‌کند. آن آقایی که مردم را تهدید به برخورد بی‌رحمانه می‌کند، چه کاری از دستش ساخته است که پیش از این نکرده باشد؟ او با این کار فقط مردم را خشمگین می‌کند. مسئول شعارهای تندی که ما و شما نمی‌پسندیم شخص او و شخص‌هایی چون او هستند. مردمی که آرمانشان مسالمت و اجرای بدون تنازل قانون اساسی است قاعدتا نباید شعارشان این کلمات تند باشد؛ آنها را عصبانی کردند و به اینجا رساندند.
آقای دادستان! علیرضا بهشتی شیرازی خواهد رفت. محمود جعفری دولت‌آباد خواهد رفت. این خواهد رفت، آن خواهد رفت، ولی مردم قطعا باقی می‌مانند. آیا همین مقدار کافی نیست تا ایمان بیاوریم که کسی طاقت ایستادن در مقابل آنان را ندارد؟ خود را فریب ندهیم. مردم عظیمند و ما کوچکیم، و کوچک در مقابل عظیم باید متواضعانه سخن بگوید. راه‌های دیگر را رفتید و نتیجه نگرفتید. این یک راه را هم آزمایش کنید؛ نتیجه خواهید گرفت. یک روزنه را باز بگذارید.
بعدالتحریر:همین الان مصاحبه جدید آقای جعفری دولت آباد دادستان محترم را خواندم که در آن گفته بودند علت عدم برخورد دادستانی با توهین‌کنندگان به رئیس مجلس خبرگان رهبری روحانی بودن آنان است، و این که رسیدگی به تخلفات این افراد در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت قرار دارد. آیا اگر محمد نوری‌زاد هم روحانی بود اکنون آزاد بود؟ ضمنا به اطلاع می‌رساند آقای منصور ارضی و خانم فاطمه رجبی و از آنها مهمتر آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد روحانی نیستند.‬

دفتر آیت الله صانعی: مهاجمان هر کاری خواستند کردند، تماس با پلیس بی فایده بود

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: راهپیمایی امروز قم که گفته می شود از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه از میدان امام خمینی به سمت بیوت آیات منتظری و صانعی برگزار خواهد شد ، مجوز رسمی ندارد.
خبرنگار عصر ایران در تماس تلفنی با رییس اداره سیاسی استانداری قم کسب اطلاع کرد که راهپیمایی امروز مجوز ندارد .
این مقام سیاسی استان قم با اشاره به اینکه راهپیمایی روز سه شنبه از سوی گروه ” حزب الله قم ” درخواست شده و مجوز رسمی به آن داده شده بود ، افزود : این مجوز برای تجمع در مقابل بیوت آیات منتظری و صانعی نبوده و از میدان روح الله قم به سمت صحن حرم حضرت معصومه (س) برنامه ریزی شده بود و حرکت به سمت بیوت آیات منتظری و صانعی در برنامه راهپیمایی نبوده است .
با این حال خبرنگار عصر ایران همزمان در تماسی با دفتر حضرت آیت الله صانعی از مراجع تقلید در قم کسب اطلاع کرد که در دو شب گذشته عده ای در مقابل دفتر این مرجع تقلید تجمع کرده و با سر دادن شعارهای توهین آمیز به خرد کردن شیشه های دفتر ایشان و پاره کردن پوسترها و پارچه نوشته های نصب شده در مقابل دفتر ایشان مبادرت کرده اند.
دفتر آیت الله صانعی همچنین در واکنش به سخنان رییس اداره سیاسی استان قم اظهار داشت : ” به هر حال راهپیمایی دیروز هر چه که بوده باشد عده ای از مسیر تعیین شده قبلی راه خود را کج کرده و به دفتر آیات صانعی و منتظری حمله کرده اند “.
وی افزود : ” مهاجمان درحمله دوشنبه شب با عدم دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی هر کاری خواستند به انجام رساندند و تماس های ما با پلیس و مراجع امنیتی برای متفرق کردن مهاجمان به جایی نرسید ، اما در حمله سه شنبه نیروی انتظامی کمی در ماجرا دخالت کرد و در مواقعی مهاجمان را به عقب راند “.

آیت الله طاهری با چشمان اشکبار:از ۶ مسیر برای حضور در مسجداقدام کردم که همه مسیرها را یکی یکی بستند

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه:لباس شخصی‌ها پیش از ظهر امروز در حمله‌ای گسترده به حاضران در مراسم ختم آیت‌الله منتظری در اصفهان حمله‌ور شدند.
به گزارش «پارلمان‌نیوز»، نیروهای لباس شخصی که بعد از حضور پرشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری اقدام به سازمان‌دهی گسترده‌ای برای انجام حمله و هتک حرمت مرجعیت و روحانیت کرده‌اند، امروز به مسجد سیداصفهان حمله کردند.
در این مسجد به دعوت و میزبانی آیت‌الله طاهری اصفهانی مراسم یادبود آیت‌الله منتظری بنا بود برگزار شود که دقایقی بعد از ساعت اعلام شده یعنی ۹صبح برای برگزاری این مراسم، در مسجد بسته می‌شود و مردم در محوطه مسجد در حال قرائت حمد و سوره بودند که نیروهای لباس شخصی به مردم حمله کردند و با بستن در اصلی مسجد سید به مردم گاز فلفل و گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
بعد از مدتی اقدام آنها به ضرب و شتم شدید حاضران کردند و سپس به سمت حجت الاسلام ادیب عضو جبهه مشارکت و رئیس ستاد مهندس میرحسین موسوی در قم که سخنران این مراسم بود حمله‌ور شدند.
بنا بر اخبار رسیده از اصفهان جمعی از مردم اصفهان با زدن حلقه‌ای به دور این روحانی فریاد می‌زدند که اجازه هتک حرمت به روحانیت را نخواهیم داد که این حلقه با حمله گسترده و شدید لباس شخصی‌ها شکسته شد و با پرتاب گاز فلفل به صورت این روحانی، او به صورتی اهانت آمیز دستگیر شد.
همچنین محمدناظری از فعالان مدنی-دانشجویی نیز دستگیر شد.
بیش از ۵۰نفر در جریان این درگیری‌ها بازداشت شده‌اند که به محض دریافت اطلاعات بیشتر اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد که چهار نفر از آن‌ها از جمله خسرو خالقی عکاس خبرگزاری مهر و یکی از روزنامه‌های اصفهان، خبرنگار هستند.
خبرهای رسیده حاکی از آن است که در پی این اتفاق، مردم اصفهان به سمت بیت آیت‌الله طاهری اصفهانی که علی‌رغم اصرار ایشان بر حضور در این مراسم برخی نیروها با محاصره خودروی ایشان در اتوبان خیام مانع از حضور امام جمعه مستعفی و محبوب اصفهان در مسجد سید شده‌اند حرکت کرده‌اند و هم‌اکنون جمعیت زیادی مقابل بیت این یار صادق و راستین امام راحل حضور دارند و گارد ویژه نیز حضور پررنگ در اطراف بیت آیت‌الله طاهری دارد.
خبرهای تکمیلی دریافتی حاکی از آن است که عده‌ای از حاضران در جلوی بیت آیت‌الله طاهری توانسته‌اند وارد بیت یار امام شوند.
آیت‌الله سیدجلال‌الدین طاهری اصفهانی در جمع این افراد با چشمانی اشک‌آلود گفت:« من از مردم دعوت کردم بیایند و از اینکه شنیدم برای مراسم ترحیم یک مرجع تقلید اینگونه برخورد کرده‌اند، بسیار متاسفم.»
یار صدیق امام راحل افزود:«از ۶ مسیر مختلف برای حضور در مسجد سید اقدام کردم که همه مسیرها را یکی یکی بستند.»
وی خاطر نشان کرد:«با اینکه می‌دانستم در مسجد سید آنگونه درگیری است برای حضور و همراهی مردم درنگ نکردم ولی همه راه‌ها را بستند.»

پیام تشکر و خداحافظی میرحسین موسوی از جامعه هنری و اعضای فرهنگستان هنر

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: میرحسین موسوی پس از تصمیم رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جایگزینی فردی دیگر به ریاست فرهنگستان هنر در پیامی از اعضا و کارکنان فرهنگستان هنر و نیز جامعه هنری تشکر و خداحافظی کرد.
به گزارش “کلمه” متن پیام به شرح زیر است:
بسمه تعالی
با سلام
اینک که شورایعالی انقلاب فرهنگی جایگزین جدیدی را برای اداره امور فرهنگستان هنر تعیین کرده است جا دارد از همه هنرمندان و دانشگاهیان و فرهیختگان که در سالهای گذشته با فرهنگستان هنر همکاری کردند تشکر نمایم .
بنده بویژه نمی توانم محبت ها و همکاری های اساتید محترم عضو مجمع عمومی فرهنگستان هنر را فراموش کنم ، در طول یازده سال گذشته همواره از هنر ، اخلاق و فرهنگ والای آنها درسها گرفتم و رأیی که به این حقیر دادند پیوسته الهام بخش من در سیاستگزاری ها و اداره فرهنگستان هنر بود .
امیدوارم که آیندگان قدر سرمایه اجتماعی فراهم آمده ای که موجب اعتماد جامعه بزرگ هنرمندان کشور به فرهنگستان هنر گردیده است را بدانند و تلاش نمایند آن را افزون تر سازند . همچنین لازم است بدینوسیله از همه کارکنان و همکاران شریف فرهنگستان هنر در همه رده ها بعنوان پایه گزاران و موسسین اصلی این نهاد تشکر نمایم .
میر حسین موسوی

مرخصی برای عبدالله رمضان‌زاده و بهزاد نبوی/ آزادی نفیسه زارع کهن و حجت شریفی

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: عبدالله رمضان‌زاده از زندان آزاد شد.  به گزارش «پارلمان‌نیوز»، سخنگوی دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بعد از تحمل ماه‌ها حبس از زندان اوین آزاد شد.
همچنین نفیسه زارع‌کهن نیز  آزاد شدند.
رییس محاکم انقلاب اعلام کرد:«با توجه به برگزاری جلسه محاکمه رمضان‌زاده، وی با صدور قرار هشت میلیارد ریالی از عصر امروز تا بعد از روز عاشورا (دوشنبه) به مرخصی می‌رود.»
وی خاطر نشان کرد:«بهزاد نبوی نیز با صدور قرار قانونی از فردا تا بعد از مراسم عاشورا به مرخصی می‌رود.»

حجت الاسلام ادیب بازداشت شد

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: دکتر حجه الاسلام مسعود ادیب در اصفهان بازداشت شد. دکتر حجت الاسلام ادیب از اندیشمندان دینی و استاد حوزه و دانشگاه امروز در اصفهان بازداشت شد.
به گزارش “کلمه” نیروهای لباس شخصی به حاضران در یک جلسه ی سخنرانی حمله کرده و پس از آن به حجت الاسلام ادیب رئیس ستاد مهندس میرحسین موسوی در قم که سخنران این مراسم بود نیز حمله‌ور شدند.
به گزارش نسیم فردا، جمعی از مردم اصفهان با زدن حلقه‌ای به دور این روحانی فریاد می‌زدند که اجازه هتک حرمت به روحانیت را نخواهیم داد که این حلقه با حمله گسترده و شدید لباس شخصی‌ها شکسته شد و با پرتاب گاز فلفل به صورت این روحانی، او به صورتی اهانت آمیز دستگیر شد.
شایان ذکر است حجت الاسلام ادیب سابقه تدریس در حوزه های علمیه قم، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه مفید، دانشگاه قم و دانشگاه ادیان و مذاهب را دارد.
همچنین محمد ناظری از فعالان دانشجویی ستاد مهندس میرحسین موسوی و از فعالان مدنی اصفهان نیز در مراسم امروز دستگیر شد

محمد خاتمي : اگر آزادی‌ها سلب شود نباید انتظار “تحقق جمهوری اسلامی” را داشته باشیم

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری، به انتقاد از دروغ پرداری‌هایی که گاها به نام نظام نیز انجام می‌شود پرداخت و خبری که اخیرا درباره نامه او به رهبر انقلاب منتشر شده را دروغ و جعل خواند.
به گزارش کلمه به نقل از باران  حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در دیدار صمیمانه‌ای با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به بیان برخی مسائل روز پرداخت و سپس به سئوالات آنان پاسخ گفت.
وی در ابتدا گفت:«از حضرت امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که سوره فجر را زیاد بخوانید و اضافه فرمودند که آیات آخر سوره فجر در مورد جدم اباعبدالله الحسین (ع) است و آن آیات این است که “یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی إلى ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی” ودر ادامه فرمودند مصداق نفس مطمئنه‌ای که خداوند گفته است حضرت ابا عبدالله الحسین است.»
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«اگر هدف از خلقت انسان است و هدف آفرینش شکوفایی وجود آدمی است هنگامی این وجود شکوفا می شود و به اوج خود می رسد که به اطمینان برسد؛اطمینان آن جایی است که اوج ایمان است یعنی ثبات؛استواری،مثل کوه محکم بودن، انسانی که صاحب نفس مطمئن می‌ شود انسان کاملی است؛انسان آرام و موفق و سعادتمندی است.»
وی با بیان اینکه «خداوند درباره مومنان راستین می فرمایدآنها ترس و حزن ندارند»، اظهار داشت:«همه مسائل، مشکلات بدبختی‌ها و رنج‌هایی که در زندگی هست یا ناشی از خوف است یا غم؛اگر در جایی ترس و غم نباشد آنجا بهشت است و مومن کسی است که ترس و غصه و غم ندارد، نه اینکه در این دنیا غصه و غم نیست یا زمینه‌هایی برای ترس نباشد، آن نفس مطمئن است که در مقابل این مسائل مقاومت می‌کند همچنان که امام حسین (ع) این چنین بود.»
رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود:«اباعبدالله الحسین هنگامی که می‌خواست از مدینه بیرون بیاید، نزد حرم جدش رفت و مفصل صحبت کرد، ولی شاه بیت سخنانشان این بود که “ما راضی هستیم به آنچه خدا به او راضی است” و در آخرین لحظه حیاتش نیز که در آن گودال افتاده بود در آنجا هم می فرمود: ” الهی رضی برضاک، تسلیما لامرک” که این رضایت نفس مطمئنه می‌خواهد.»
خاتمی یادآور شد:«این اباعبدالله (ع) است که اینک محرم اوست و قرن‌هاست که این محرم عظمت اسلام را زنده نگه داشته است و عاشورای ابا عبدالله (ع) سبب شده است که مسیر درست اسلامی که خدا و پیامبر می‌خواستند در طوفان‌های سهمگین دروغ، تزویر و بیداد محفوظ بماند،آن بزرگوارهدف نهضت بزرگش را اصلاح در امت جدش اعلام می‌کند و اینکه امر به معروف و نهی از منکر بکند.»
وی افزود:«هر خطایی که سر می‌زند امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می‌کند که ما نهی از منکر و امر به معروف بکنیم که البته آن هم شرایط خاص خودش را دارد البته نه با خشونت و چماق ؛ ولی امر به معروفی که امام حسین می‌گوید ایستادگی در برابر یک رژیم ستمگر، انحراف بزرگی است که در اسلام ایجاد شده اسلامی که آمده است غل‌ها و زنجیرها و بندها را از دست و پای بشر بردارد و به جای بیداد، داد و به جای زشتی و فساد، سلام و زیبایی بر جامعه حاکم کند.»
رئیس بنیاد باران تاکید کرد:«امر به معروف و نهی از منکر یعنی دغدغه سرنوشت جامعه را داشتن و در مقابل انحرافات ایستادن و با شجاعت بیان کردن و حتی تا آنجا پیش رفتن وجان عزیز خویش را تقدیم کردن است.»
وی با بیان اینکه «از بزرگترین وظایف دانشگاه و انجمن اسلامی ما نقد کردن‌ها، بیان کردن‌ها، بیان انحرافات و ایستادن در مقابل انحرافاتی است که وجود دارد»، افزود:«این امرمستلزم وجود آزادی است؛آزادی ولنگاری نیست.آزادی یعنی انسان بتواند عقیده‌اش را بیان کند، مطالبی را که می‌بیند بخصوص اگر ایراد به قدرتمندان باشد با شجاعت بیان کند.»
خاتمی تصریح کرد:«آزادی یعنی انتقاد و اعتراض در جامعه هزینه نداشته باشد وگرنه تایید آنچه در جامعه می گذرد که آزادی نیست.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان سپس گفت:« در سال‌های پیش وقتی شعار” مرگ بر …” سر می‌دادند، گفتم این شعار را ندهید؛شعار ما شعار زندگی است و از جمله زنده باد مخالف من و این زنده باد به معنای این است که اگر این مخالفت نباشد حکومت چون قدرت و امکانات دارد امکان انحراف‌های بزرگی از سوی قدرت وجود دارد.»
وی افزود:« بدتر از شعار مرگ بر … این است که هرکس که مخالفتی کرد ولو اینکه اصول را قبول داشته باشد او را برانداز بخوانند و با او برخورد کنند، این رفتار و رویه انحراف بزرگی است و باید اصلاح شود، شرط آن هم این است که در جامعه آزادی باشد؛همان چیزی که قانون اساسی ما هم گفته است.»
خاتمی تاکید کرد:«همان آزادی که امام ما گفته‌اند؛ مگر نه اینکه جمهوری اسلامی بر دو پایه آزادی و استقلال استوار شده است؛ اگر این پایه‌ها لرزان شود ما وابستگی‌مان بیشتر شود و دوباره دچار استبداد می شویم.»
وی هشدار داد:« اگر آزادی‌ها در جامعه سلب شود دیگر ما نباید خیلی انتظار “تحقق جمهوری اسلامی” را داشته باشیم.به خصوص آن جمهوری اسلامی‌ای که باید حاکمانش مبعوث مردم و تابع مردم باشند و در مقابل مردم مسئول باشند.»
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«الان می‌بینیم انجمن اسلامی محدودیت پیدا می‌کند و نمی‌تواند بیانگر تفکری باشد که آن را ازامام گرفته است و بر اساس این آزادی بتواند در جامعه انتقاد کند، برای انجمن اسلامی امروز تنگنا ایجاد می‌شود چه برسد به افرادی که عضو انجمن نیستند، دانشگاه جای آزادی است و استاد و دانشجوی ما باید در آن احساس امنیت کند.»
خاتمی سپس به اظهار تاثر دانشجویان ازدرگذشت آیت‌الله العظمی منتظری و اظهارات ایشان اشاره کرد و گفت:«این انسان بزرگ و شریف،انسانی که قبل از انقلاب یکی از ارکان مبارزه با وابستگی، استبداد، بیداد و انحراف در جامعه بود از ارکان انقلابی بود که امام بزرگوار رهبری آن را به عهده داشتند.»
وی ادامه داد:«ایشان بعد از انقلاب هم همین طور بود؛ فقیهی برجسته، جامع، معقول و منقول؛که امام در آخرین اظهار نظرشان گفتند که ایشان باید گرمی بخش حوزه ها باشند؛شما ببینید این پیرمرد با این همه سن و سال همواره در صدد این بود که از اسلام و اصل نظام دفاع بکند ممکن است هر کس در هر جایی طوری صحبت کند که عده‌ای نپسندند ولی باید جهت‌گیری اصلی قضیه را دید.»
رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«هر شبهه‌ای که مطرح می‌شد، این پیرمرد با دانش وسیعی که داشت به صحنه می‌آمد و بهترین آثار را ایشان می‌نوشت.حتی اگر درباره وحی الهی تردیدهایی ایجاد می شد با این همه سن و سال، با دلسوزی به اسلام، با منطق، با احترام و ادب مسائل را مطرح می‌کرد و در صدد حل آنها بر می‌آمد.»
رئیس بنیاد باران افزود:«درباره حقوق بشر اگر مسئله‌ای مطرح می‌شد، او با تمام وجود با تبحری که داشت به دفاع از دیدگاه حقوق بشری اسلام بر می‌خواست.»
خاتمی به حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر این مرجع عالیقدر اشاره کرد و گفت:« اگر فضا مناسب تربود خیلی وسیع‌تر از آنی که دیدیم مردم از ایشان تجلیل می‌کردند.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان سپس به صدور پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله العظمی منتظری از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت:«وقتی رهبر انقلاب از ایشان تجلیل می‌کنند، معنایش این است که نظام می‌خواهد از ایشان تجلیل شود؛نظام می‌خواهد ایشان مورد احترام باشد.»
وی سپس با ابراز تاسف از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری گفت:«چه کسانی هستند که می‌آیند رفتارهایی انجام می‌دهند که حتی نشود یک مجلس ترحیم هم برای ایشان گرفته شود؟چه کسانی هستند آنهایی که این رفتارها را انجام می‌دهند؟»
وی همچنین به فضای آلوده به دروغ و تهمت در کشور اشاره کرد و گفت:« با دروغ و تهمت به بهترین نیروهای انقلاب که هیچ کس باور نمی‌کند آنها نیروهای منحرف هستند،هر نسبتی می‌دهند و بدتر از این آن است که رواج دروغ تهمت به نام نظام باشد.»
خاتمی افزود:«در مورد خودم اگر بخواهم هر روز به این دروغ‌گویی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها ،عکس العمل نشان دهم (که نمی‌خواهم نشان دهم)؛باید همه کار خود را رها کنیم.»
رئیس جمهور سابق کشورمان سپس اظهار داشت:«در روزهای اخیرمطالبی را به من نسبت می‌دهند که در نامه‌ای به رهبری نوشته‌ام و بعد هم مطالبی را به رهبری نسبت می دهند که فلان موضع رادر قبال آن گرفته‌اند، نمی دانم به چه دلیلی و با چه جراتی هر دروغی را می‌گویند.آدم باید پناه ببرد به خدا از این دروغ و جعل و بدتر اینکه به نام نظام انجام شود.»
وی تصریح کرد:«اگر با این روش‌ها می‌خواهند کسانی که دلبسته به نظام و انقلاب هستند را از مسیرشان که مسیر انتقاد و اعتراض به روش‌های نادرست است بازداند، تجربه نشان داده که این کار غلطی است.»
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:« اگر نیروهای دلسوز را محدود کنند، کسانی میدان‌دار می‌شوند که هیچ چیز را قبول ندارند.خطرناک این است که جریانات افراطی بخواهند همه چیز را به نام اسلام تمام کنند و دل‌‌زدگی در جامعه ایجاد کنند و عکس العمل آن هم مطالبی باشد که دلسوزان اسلام و نظام نمی پذیرند.»
وی با بیان اینکه«ما افتخار می‌کنیم که از آزادی دفاع می‌کنیم»، گفت:«افتخار می‌کنیم که بگوییم انقلاب ما؛ زن و مرد را آزاد کرد، به آنها جرات داد، شخصیت داد که بیایند صحبت کنند؛انقلابی که گفت ما باید قله‌های پیشرفت را در همه جهات طی کنیم.»
رئیس بنیاد باران افزود:«اگر کسانی ببیند سیاست‌ها و رفتارهایی که هست ما را از آن قله‌ها دور می‌کند و پیشرفتی که باید داشته باشیم نیست، این حق آنهاست که حرف بزنند.دفاع از حقوق و رای مردم و آزادی جامعه حق بلکه مسئولیت دلسوزان واقعی است.»
وی با تاکید بر تداوم راه اصلاحات، اظهار داشت:«اصلاحات بدین معنا است که اگر در سیاست‌ها و رفتارها انحرافی وجود داشت طبق معیارهای قانون اساسی، معیارهای امام و معیارهایی که ما از انقلاب داریم و برای آن خون‌ها داده شده، اصلاح شود و این اصلاحات عین دفاع از انقلاب و اسلام است و کسانی که چهره نظام را زشت نشان می‌دهند آنها با نظام سازگار نیستند.»
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«امیدوارم به لطف خداوند و به حرمت این ماه توجه‌ها بیشتر شود، اصلاح در امور ایجاد شود، فضا فضای سالمی شود، فضایی که در آن حق افراد ضایع نشود؛وجود آزاد نیروها به خصوص روحانیون آزاد و روشن بین و نخبه ها و دانشگاهیان و جامعه هزینه نداشته باشد، این به نفع اسلام و انقلاب است و اگر فضای آزاد باشد مخالفت سبب اصلاح امور می‌شود.نبودن مخالفت یعنی تداوم راه انحراف که سرنوشت و عاقبت آن برای همه بد است.»

لو رفتن نام8مسئولی كه توهین به آنهاجرم است

خبرآنلاین نوشت:
 نظر به اینكه مقامات قضایی اعلام كرده‌اند با افرادی كه نسبت به مسئولان اهانت روا دارند برخورد می‌شود، اسامی مسئولانی كه مشمول این طرح می‌شوند ذیلاً ابلاغ می‌گردد و به سایر مسئولان اعلام می‌گردد تلاش بیهوده برای قرار دادن نام خود در این لیست نكنند.

لیست مسئولانی كه اهانت به آنها جرم بوده و مستلزم برخورد قضایی است، به شرح زیر است:
1 - ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
2- جناب آقای دكتر محمود احمدی‌نژاد
3- رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
4- رئیس محترم شورای‌عالی اداری
5- رئیس محترم دولت نهم
6- رئیس محترم دولت دهم
7- عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام كه صندلی‌اش سمت راست آقای هاشمی رفسنجانی قرار دارد و مدتهاست بر آن ننشسته است.
8 - هر مسئولی كه سمتش به یكی از سمت‌های  مندرج در بندهای بالا منتسب است

موسوی لاری : با نام امام، به بیت امام حمله می‌کنند

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با محکوم کردن اهانت به امام خمینی گفت : امروز کسانی که در زمان حیات حضرت امام ارتباط زیادی با ایشان نداشتند، یا لااقل سلایق خودشان را به دیدگاه و نظر امام ترجیح می‌دادند امروز دو آتشه طرفدار امام شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد موسوی لاری در گفت‌و‌گو با  ایلنا در پاسخ به اینکه به عقیده شما علت به وقوع آمدن چنین اهانتی به بنیانگذار انقلاب اسلامی چیست ؟ گفت:قبل از پرداختن به این سوال یک نکته در ورای همه نکات و تحولات به دقت باید مورد توجه قرار بگیرد و آن اینکه انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی و دولت برآمده از این انقلاب بدون تمسک به امام معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان اینکه امام خمینی راز و رمز، سنبل ، نماد و تابلوی تمام‌نمای حرکت انقلابی مردمی است که با اعتقادات اسلامیشان خواستار تحول نظام سیاسی، اجتماعی بودند ،تصریح کرد : گروه‌هایی که در این انقلاب حضور داشته و دارند مستغنی از تمسک به امام نبوده و نیستند. امروز کسانی که در زمان حیات حضرت امام ارتباط زیادی با ایشان نداشتند، یا لااقل سلایق خودشان را بر دیدگاه و نظر امام ترجیح می‌دادند متاسفانه دو آتشه طرفدار امام شده‌اند.
وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: اینکه می‌گوییم متاسفانه نه از بابت اینکه چرا اینها طرفدار امام شده‌اند، من معتقدم جامعه ما جامعه‌ای است که حق‌شناسانه پشت سر امام ایستاده است.
وی تصریح کرد:این ابراز تاسف از این جهت است که این جماعتی که زمان حیات امام با ایشان مخالفت می‌کردند، و با ارسال نامه‌هایی برای امام بدترین فحاشی ها را ایشان روا می داشتند بطوریکه امام همیشه از آن نامه‌ها به تلخی یاد می‌کرد و می‌گفت” فحاشی هایی که این عده در نامه‌های خود نوشته‌اند اگر حذف بکنیم تازه می‌شود نامه ملی-مذهبی‌ها یا نامه اپوزیسیون داخلی کشور .“ اما این افراد امروز می بینیم پرچم دفاع از امام دستشان گرفته‌اند و اگر این امر به معنای طائب شدن آنها و رسیدن به بصیرت و بازگشت از ظلم های روا شده در حق امام باشند باید از آن استقبال کرد، که بالاخره اینها متوجه اشتباه خود شده‌اند و الان درصدد جبران اشتباه خود هستند‏ ، اما اگر موضوعی خلاف این باشد یا خدای ناخواسته تمسک به نام امام (ره) وسیله‌ای باشد برای رسیدن به اهدافشان و مقدسات اسلامی را که در جان و فکر مردم رسوخ کرده وسیله ای قرار بدهند برای سرعت در رسیدن به منافع خود باید بگویم این کار راه به بیراهه رفتن است.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اشاره به رسیدن شب های محرم و در پاسخ به سوالی در خصوص سوء استفاده برخی از مجلس عزاداری برای تخریب دیگرا‌ن تاکید کرد: مداحان رسمی که مورد حمایت بعضی از مدیران هستند نباید به خود اجازه بدهند از تریبون متعلق به امام حسین به عنوان وسیله ای برای حمله به دیگران استفاده ‌کنند.
وی با بیان این مطلب تصریح کرد : این استفاده ابزاری از نام امام خمینی برای دست‌یابی به اهداف به عقیده من تنها راهی برای سرپوش گذاشتن بر کج‌روی‌ها و دور شدن از راه امام خمینی است که زمانی این عده جزء منتقدین آن بودند و آن‌را قبول نداشتند .
وزیرکشور دوره اصلاحات با تاکید براینکه البته من انتقاد را حق مسلم آنان می‌دانم و هر کس می‌تواند نظر خود را داشته باشد اظهار داشت : اما این دوگانگی ها در رفتار برخی یک مقدار تامل برانگیز است .به این دلیل که یک عده‌ای که دیروز منتقد امام خمینی بودند امروز حمله اولیه‌شان با نام امام خمینی به بیت امام است.
به بهانه پاره شدن عکس امام به فرزند ایشان اهانت می‌کنند
وی در واکنش به اهانت‌های اخیر به بیت امام گفت : اسم امام خمینی را می‌آورند و به بهانه پاره شدن عکس امام به فرزند ایشان اهانت می‌کنند. به حرم مطهر امام می‌روند و در حرم ایشان به یاران امام و فرزندانش هتاکی و فحاشی می‌کنند و به عقیده من برای هیچ عقل سلیمی این مسئله به این سادگی‌ها قابل باور نیست .
موسوی لاری تاکید کرد : اگر آنها نسبت به امام ارادتی پیدا کرده‌اند که در گذشته نداشته‌اند باید به آنها آفرین گفت ولی چرا فحش به فرزند ایشان می‌دهند؟ این عده یعنی باور ندارد که فرزند امام خمینی لااقل به اندازه آنها به امام علاقه‌مند است. می‌شود باور کرد کسانی که پاره تن امام خمینی هستند اعتقادی به وی ندارند ولی آنهایی که دیروز منتقد امام بودند و نامه‌های آنچنانی برای ایشان می‌نوشتند حالا شدن طرفداران امام خمینی.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه من فکر می‌کنم امام خمینی ریشه در جان مردم دارد، گفت : اصل جریان توهین به امام و انتشار آن از طریق صدا و سیما قلب خیلی‌ها را به درد آورد. به عقیده من کسانی که به این جنایت دست زده‌اند ( البته اگر وجود خارجی داشته باشند)پخش آن تصاویر از صداوسیما با توجه به اینکه این موضوع اگر هم واقعیت داشته باشد ، در گوشه‌ای و محلی که هنوز هم مشخص نیست در کجا بوده به نظر من یک حرکت غیرقابل قبول است.
وزیر کشور دوره اصلاحات ادامه داد : البته توجیحاتی از طریق صداوسیما هم در این بابت منتشر شد با این بهانه که ما باید اطلاع‌رسانی می‌کردیم ولی به نظر من این توجیهات تنها یک شوخی است و واقعیت نمی‌تواند داشته باشد.
امروز عده‌ای برای ضربه زدن به رقیب پشت سر امام پنهان می شوند
وی با بیان اینکه امام خمینی به عنوان یک چهره مقبول برای همه مردم ایران امروز محسوب می‌شود اما عده برای بقای خودشان متمسک به امام خمینی می‌شوند تصریح کرد: بنابراین، این مساله در حال حاضر یک مساله ملی و مقابله با جریانی که به امام توهین کرده یک وظیفه ملی است، ما باید نسبت به این مساله حساس باشیم و علاوه بر این حساسیت نباید به خاطر مطرح کردن منافع خودمان با این مساله برخورد کنیم و امروز عده‌ای برای ضربه زدن به رقیب پشت سر امام پنهان می شوند.
موسوی لاری در ادامه این مصاحبه با ابراز تاسف از بی‌مهره‌های صورت گرفته نسبت به مجمع روحانیون مبارز گفت : یکی از ویژگی‌های مجمع روحانیون مبارز این است که علاوه بر اینکه قبل از انقلاب پشت سر امام حرکت کردند، بعد از انقلاب هم جزء کسانی بودند که به طبع مورد عنایت امام بودند و خودشان را جزء سربازان امام می‌دانستند.
وی بااشاره به نحوه شکل گیری مجمع روحانیون مبارز گفت:این مجموعه وقتی می‌خواستند تشکلی به نام مجمع روحانیون مبارز تشکیل بدهند قبل از هر چیز با امام مشورت کردند و بعد از اخذ نظر صریح امام این مجمع پایه‌ریزی شد و تمام تلاشش این بود که از امام و ایشان پیروی کنند، مساله‌ای که در اساسنامه به صراحت بر آن تاکید شده است.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در ادامه افزود: دهه اول انقلاب هم برخی اختلاف نظرها بین این مجمع و کسانی که امروز همه ارکان حکومت را در اختیار داشتند وجود داشت.
وی در توضیح علت تشکیل این مجمع گفت:مساله وجودی شکل‌گیری مجمع روحانیون مبارز همین اختلافات سلیقه‌ای بود که بین این مجموعه و جریانات دیگر وجود داشت. آن جریانات دیگر را هم ما عمدا داخل نظام می‌دانستیم نه‌تنها در زمان بعد از رحلت امام، بلکه در دوران قبل از رحلت هم اگرچه رفتار و خط مشی برخی از آن جریانات را نمی‌پسندیدیم اما باورمان این بود که این عده هم به نحوی علاقه‌مند به نظام و امام هستند اگرچه در برخی موارد نظر مخالف با ایشان دارند.
این عضو ارشد مجمع روحانیون خاطرنشان کرد : البته این بی‌مهری‌ها مختص مجمع نیست بلکه امروز می بینیم دفتر حضرت امام هم مورد بی‌مهری قرار می گیرد، در مرقد مطهر امام(ره) به فرزندان امام و وارثان ایشان توهین می‌شود.که به عقیده من این اهانت‌ها از یک منشا و انگیزه برخوردار است.
وی با بیان اینکه روحانیون که در سمت‌های مختلف و شاخص بودند به عنوان روحانیون وفادار به اندیشه امام (ره)امروز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند گفت : مجمع روحانیون بیشترین سهم را ازد این بی‌مهری‌ها دارد و آن هم به دلیل نزدیکی بیشتر این مجمع با اندیشه و راه امام است. شما می بینید که در همین چند روزه به بهانه دفاع از امام چقدر به فرزندان و دفتر تنظیم و نشر آثار امام توهین شد و مورد حمله قرار گرفت.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد : خوب اینها نشان‌دهنده این مطلب است که بحث تنها دفاع از حضرت امام نیست، اگر بحث تنها دفاع از حضرت امام بود همه این مجموعه‌ها را دعوت می‌کردند که در کنار آنها قرار بگیرند، نه اینکه شروع کنند به هجمه و توهین به وارثان امام.
مساله دفاع از امام نباید منشا کشمکش‌های جناحی شود
وی با طرح این سوال که مگر سید حسن آقای خمینی عکس امام را پاره کرده است؟ تاکید کرد: چرا در تظاهراتی که به نام امام و در دفاع از آرمان‌های امام است به فرزندان امام و یاران ایشان فحاشی می‌شود.
مجمع روحانیون مبارز علی‌رغم اینکه در این حادثه نبوده و نیست و نمی‌داند این حادثه در کجا و چگونه اتفاق افتاده است، اما اصل اینکه بالاخره یک مساله پیش آمده که در آن به امام اهانت شده ما معتقدیم که همگی ما باید نسبت به این مساله واکنش نشان بدهیم تا کسی فردا و فرداها این جرات را پیدا نکند بخواهد به عکس امام توهین بکند. اما من معتقدم این مساله دفاع از امام نباید منشا کشمکش‌های جناحی شود. همه باید در حمایت از امام حضور پیدا کنند.
وی بابیان این مطالب ادامه داد : مجمع روحانیون مبارز هم بر همین اساس تقاضای یک راهپیمایی کرد، ما معتقدیم که راهپیمایی برای دفاع از امام می‌شود باید یک راهپیمایی بسیار بزرگ و باشکوه باشد و همه افراد در آن شرکت کنند، نه اینکه به بهانه نماز جمعه یک عده بیایند مانند خیلی از مسائل حاشیه‌ای راهپیمایی را برگزار کنند و شعار علیه دیگران بدهند.این حرکات دفاع از امام نیست، بلکه کاستن از شان و منزلت امام است.
موسوی لاری با تاکید براینکه دفاع از امام ، دفاع از حیات اسلام و ایران اسلامی است و باید همه مردم در این راهپیمایی شرکت کنند اظهار داشت: ما طرفدار این بودیم که مجمع روحانیون به عنوان یک تشکلی که افتخارش این است که اساسنامه‌اش تبعیت از امام است یک راهپیمایی را در شان و منزلت امام برگزار کند که معلوم شود مردم چقدر طرفدار ایشان هستند.
وی با انتقاد از برخوردهای حاشیه‌ای تصریح کرد: برخوردهای حاشیه‌ای که مربوط می‌شود به یک گروه خاص اصلا در شان امام (ره) نیست. اینکه گفته می‌شود خوب ما اعلام کردیم که شما هم می‌توانید در این راهپیمایی شرکت کنید باید بگویم که اولا مجمع روحانیون خیلی قبل‌تر از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای دفاع از آرمان‌های امام درخواست راهپیمایی داد.
باید راهپیمایی دفاع از امام به مراتب باشکوه‌تر از هر تظاهرات دیگری باشد
وزیر کشور دوره اصلاحات با اشاره به اینکه اما این درخواست با سنگ اندازی‌هایی رو به رو شد تصریح کرد: ما واقعا معتقدیم که اهمیت و شخصیت امام به مراتب از ۲۲ بهمن مهم‌تر است چون اصلا فلسفه وجودی ۲۲ بهمن به امام مربوط است، اگر ایشان نبودند ۲۲ بهمنی هم در کار نبود.
وی تاکید کرد : مجمع روحانیون مبارز همچنان مصر است تا نمایشی از پیوستگی نشان بدهیم.مردم ایران به شکل حاشیه و فرعی به امام نگاه نمی‌کنند، از نظر آنها امام اساس کار آنها است و باید راهپیمایی دفاع از امام به مراتب باشکوه‌تر از هر تظاهرات دیگری باشد.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در مورد علت این مخالفت ها برای برگزاری راهپیمایی از طرف مجمع گفت : شما می‌دانید که اگر مجمع اعلام کند آن وقت نمایش بزرگی در دفاع از امام نشان داده می‌شود و آن وقت معلوم می‌شود که چه گروهی در جامعه نفوذ دارد و اکثریت با چه جریانی همفکر هستند.
موسوی لاری با بیان این مطلب گفت : البته مخالفان این برگزاری نگران این مقایسه‌ها هستند. به عقیده من مردم اگر احساس کنند که راهپیمایی به شکل درست و در جهت دفاع از شخص امام است حضور پیدا می‌کنند.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز همچنین با انتقاد از نحوه برگزاری این راهپیمایی و اظهارات تند برخی از سخنرانان آن در خصوص اعدام سران فتنه به بدترین شکل ممکن گفت : همانطور که نمی‌دانم چرا به آقایان موسوی و کروبی و خاتمی می‌گویند سران فتنه و چرا این تعبیر را به کار می‌برند؟علت این تندروی‌ها را هم نمی‌دانم، چون آقایان خاتمی و موسوی و کروبی سوابقشان مشخص است، امروز هم بارها و بارها اعلام کرده‌اند که ما در چهارچوب نظام اسلامی و قانون خواسته‌هایمان را دنبال می‌کنیم.
وی با بیان این مطلب تاکید کرد: همچنین آنان به هیچ نحوی اجازه نمی‌دهند که طرفدارانشان خارج از چارچوب مشخص سخن بگویند. اگر در مواردی شعارهایی داده شود که خلاف قوانین باشد این اشخاص شعارها را نفی کردند و اعلام داشتند که این شعارها ربطی به آرمان‌ها و راه آنان ندارد .
وزیر کشور دولت اصلاحات علت اصلی این تند روی‌ها را خود مطرح کردن افراد عنوان کرد و گفت : امروز به اعتقاد من هر کسی که جزء نظام است و به رهبری این نظام علاقه‌مند است باید در جهت آرام کردن جامعه و رسیدن به یک وفاق ملی نه دامن بزند بر طبل خشونت و افراطی‌گری هر نوع حرکت افراطی و خشونت‌طلبی بر خلاف مصالح ملی ما است.
امروز عده‌ای بودن خود را در نبود آرامش می‌بینند
وزیر کشور دوره اصلاحات با اعتقاد بر اینکه افراطی‌ها نمی‌خواهند بگذارند که این کشور آرام بشود تصریح کرد: این عده بود خود را در نبود آرامش و آسایش دیگران می‌بینند.این عده در صورتی که کشور دارای جو ملتهبی باشد بودنشان مفهوم پیدا می‌کند. اگر یک کشوری آرام باشد و منطق و خرد بر آن حکومت پیدا بکند از حرکت‌های خشونت‌آمیز در دو سو ماجرا جلوگیری شود و همه مطالباتشان را در بستر قانون مطرح بکنند، افراطی‌ها نه‌تنها جایی پیدا نمی‌کنند بلکه فلسفه وجودی خود را نیز از دست می‌دهند.
وی تاکید کرد : اینکه بعضی‌ها افراطی و تند می‌شوند برای این است که اگر افراطی حرکت نکنند حضوری نخواهند داشت.فضا را ملتهب‌تر می‌کنند تا نیاز به آنها بیشتر احساس شود. معلوم شود که اینها حضوری دارند و می‌توانند نقشی داشته باشد.در جایی که اوضاع آرام باشد و روال طبیعی آن می‌شود خیلی از اینها نامشان هم در هیچ رسانه‌ای مطرح نمی‌شود.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ادامه داد :بنابراین افراطی‌گری در حقیقت نوعی خود مطرح کردن است و نه بیشتر. این رفتارها دلسوزی برای جامعه، رهبری و امام نیست و اینها تنها خودشان را می‌خواهند مطرح کنند.
وی با اعتقاد براینکه بالاخره وقتی یک مجموعه غیر از چارچوب‌های پذیرفته شده در جامعه می‌خواهد کارهای خود را پیش ببرد باید موانع آن را بردارند تصریح کرد: این عده با سلب اختیار از نهادهای دلسوز نظام به خصوص نهاد مرجعیت ما را با وضعیت کنونی روبه رو ساخته‌اند.
موسوی لاری ادامه داد : نهاد مرجعیت در ۲۰۰ سال گذشته در ایران نقش بدیعی در تحولات داشته است.در هر زمانی مرجعیت شیعه نقش‌آفرین بوده در مقابل حکومت‌ها مشروع و نامشروع نقش راهنما داشته است.متاسفانه می‌بینیم در سال‌های اخیر این نهاد مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
وی علت این بی‌مهری‌ها را بی‌ارتباط به مساله حذف نهادهای برنامه‌ریز و مدنی ندانست و گفت : به عقیده من این بی‌مهری‌ها در حقیقت گامی است برای یک مجموعه که می‌خواهد یک سلسله کارهایی را انجام بدهند و نه ‌نهادهای ناظر و مدنی که می‌خواهند ناظر بر آنها باشد.
وزیر کشور دولت اصلاحات تاکید کرد: مرجعیت چیزی نمی‌خواهند جزء اینکه از سر خیرخواهی تذکری بدهند . اینکه برخی امروز با بعضی مراجع به صورت علنی و آشکار و یا برخی دیگر به صورت تلویحی برخوردهایی صورت گرفته این رفتارها عامل شده تا مرجعیت از مدیریت اجرایی کشور فاصله بگیرد. این فاصله در حقیقت فاصله مدیران از مراجع است وگرنه مراجع که همچنان دلسوز جامعه و علاقه شدید به بهبود وضعیت هستند.
به گفته وی البته آن خطی که برنامه‌ریزی مدنی و نهادهای مردمی را نمی‌خواهد نظارت اعتقادی مراجع هم نمی‌پسندد.
شکافی بین روحانیت نمی‌بینم
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص شکاف ایجاد شده بین روحانیون تصریح کرد: تحولات اخیر شکافی بین روحانیت ایجاد نکرده است. برای اینکه مسائل جامعه ما روشن شده است. مثلا در همین حادثه اخیر که پاره شدن عکس امام است شما یک نفر روحانی پیدا نمی‌کنید که نسبت به این مساله حساس نباشد و واکنش منفی نسبت به عاملین این جنایت از خود نشان نداده باشد.
وی ادامه داد : حتی در بین روحانیون بلکه در عامه مردم هم چنین شخصی پیدا نمی‌شود.بنابراین در این قصه شاید در شیوه برخورد اختلاف نظر از طرف روحانیون وجود داشته باشد .
موسوی لاری در بخشی دیگری در پاسخ به سوالی در خصوص مقایسه انتخابات ۸۴ با ۸۸ تاکید کرد : قانون اساسی ما یک قانون بشر ساخته است عیب و نقص‌هایی هم داشته باشد، ولی با این وجود من معتقدم که همین قانون اساسی ما اگر خوب اجرا شود از خیلی مشکلات ما کاسته می‌شود.
وزیر کشور دولت اصلاحات اظهار داشت : ما باور داشتیم که انتخابات یک اصل اساسی است و دولت به عنوان یک مجری انتخابات باید آن را برگزار بکند که شکی در این نیست که در سراسر کشور امکانات برگزاری انتخابات در دست دولت است. تجربه تلخی همه اعضای مجلس خبرگان رهبری در تدوین قانون اساسی از برگزاری انتخابات در دوران ستم‌شاهی داشتند، این ذائقه تلخ به این شکل بود که دولت‌ها برای تثبیت خودشان از امکانات سوءاستفاده می‌کردند.
وی با بیان این مطلب ادامه داد : در این زمان بود که تصمیم گرفته شد یک دستگاه ناظری باشد که وقتی دولت مجری انتخابات است بر کار دولت بتواند نظارت داشته و اجازه ندهد دولت به نفع خودش کاری انجام بدهد.شورای نگهبان هم به همین دلیل انتخاب شد با این محوریت که این شورا باید یک شورای بی‌طرف باشد.
موسوی لاری تاکید کرد: نظارت به این شکل به شورای نگهبان واگذار شد. در دوران اصلاحات جریان حاکم بر دولت گرایش اصلاح‌طلبانه بود و از آن طرف جریان حاکم بر شورای نگهبان گرایش محافظه‌کارانه یا اصولگرایانه بود.
وی با اشاره به انتخابات سال ۸۴ گفت : در آن زمان من بارها گفتم که انتخابات با کمترین مشکل روبه‌رو بود. به این دلیل بود که دستگاه اجرا کاملا زیر نظر و ناظرین شورای نگهبان قرار داشت.مجریان و ناظران در دو سو گرایش ملت بودند و هر کدام نظارت می‌کردند از یک گرایش نهایتا همه ظرفیت‌های جامعه برای برگزاری یک انتخابات کم مساله به کار گرفته شد.
وی با اشاره به انتخابات اخیر گفت : اما در انتخابات اخیر در طول ۲۰ و چند سال اخیر تنها انتخاباتی بود که برگزارکننده (مجری) و ناظر هر دو از یک تفکر سیاسی و گرایش بودند از این جهت هیچ میدانی برای سایر گرایش‌ها در جمع کاملا به هم فشرده ناظرین و مجریان نبود.
موسوی لاری در توضیح اشکال اصلی که در جریان برگزاری این انتخابات وجود داشت گفت : به عقیده من باید سیستمی پیش‌بینی شود برای انتخابات تا یک نهادی بر انتخابات نظارت کند که برآیند همه سلیقه‌های نظام باشد. یعنی همه سلیقه‌های نظام در آنجا حضور داشته باشند که بتوانند یکدیگر را کنترل کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید کسی در این شورا احساس تکلیف شرعی برای حمایت از شخصی را داشته باشد اظهار داشت: این مشکلی است که در انتخابات دور گذشته خود را نشان داد و من فکر می‌کنم راه‌حل اساسی این است که نهادی با مکانیزم‌هایی قانونی تشکیل بشود که از سلایق درون نظام باشد.
وزیر کشور دولت اصلاحات درپاسخ به سوالی در خصوص نحوه تشکیل اتاق تجمیع آرا اظهار داشت: ما در آن زمان چیزی به نام اتاق تجمیع آرا نداشتیم. یک ستاد داشتیم به نام ”ستاد انتخابات “ که در این ستاد اطلاعات همه شهرستان‌ها به آن ارجاع داده می‌شد و آنجا سیستمی به صورت آنلاین وجود داشت که اطلاعات از فرمانداری‌ها می‌امد و مانیتور کاملا نشان می‌داد که نتیجه کدام شهر آمده است و همه احزاب و کاندیداها و مطبوعات می‌توانستند نتیجه را از مانیتور ملاحظه کنند.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت : اطلاعاتی که می‌آمد با صورت جلسه‌ها تطبیق داده می‌شد و در آن زمان ما چیزی به نام ”اتاق تجمیع آرا “ نداشتیم.
نمی گذاریم زمینه رقابت از بین برود
موسوی لاری در خصوص وضعیت اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آینده گفت : این را الان نمی‌توانم به نمایندگی از جریان اصلاحات بگویم. ولی آنچه که مسلم است همه کشور، توده‌های مردم و تشکل ها حتما یک اصل برایشان مطرح است و آن اینکه بالاخره زمینه رقابت از بین نرود.
وی خاطرنشان کرد:اگر زمینه رقابت وجود داشته باشد خوب طبیعتا جریانات مختلف حضور پیدا می‌کنند ولی اگر این زمینه وجود نداشته باشد دیگر بحث اینکه اصلاح‌طلبان چه کاری قرار است انجام بدهد معنا پیدا نمی‌کند و باید منتظر شد.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز همچنین در واکنش به اظهارات برخی از اصولگرایان که امروز احمدی‌نژاد را از خود جدا کره و آن را جزء اصولگرایان نمی‌دانند گفت : من همیشه گفتم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به قول منطقی‌ها معقوله قابل تشکیک است که از صفر شروع می‌شود تا صد.من معتقدم که اگر دو ستون باز شود و جریان اصلاح‌طلب در یک ستون و اصولگرایان در ستون دیگر قرار بگیرد، من واژه‌های اصولگرایی را تنها برای برخی از آنان قابل قبول می‌دانم و نه برای همه آنها.
وی تاکید کرد: من معقتدم که خیلی از آنها که امروز در لوای اصولگرایی حضور پیدا کردند به هیچ اصلی پایبند نیستند.اصولگرا یعنی کسی که یک چارچوب و قواعدی دارد، کسی که به هیچ اصلی پایبند نیستند را نمی‌توان اصولگرا دانست، به صورت کلی در این طیف بالاخره آقای احمدی‌نژاد طیف اصولگرا بودند که از وی برای رسیدن به قدرت دفاع کردند و امروز هم از رفتارهای وی یا با سکوت و یا با تعریف و تمجید حمایت می‌کنند.
احمدی‌نژاد در طیف اصولگرا تعریف می شود
لاری با بیان اینکه کسانی که می‌گویند آقای احمدی‌نژاد اصولگرا نیست چرا سکوت می‌کنند ؟اظهار داشت : ولی با تمام وجود من فکر نمی‌کنم که این حرف، حرف معناداری باشد من معتقدم که آقای احمدی‌نژاد در طیف اصولگرا تعریف می‌شود، منتهی در قرائتی که خودش از اصولگرایی دارد.
موسوی لاری در پایان تاکید کرد : مملکت امروز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، کسانی که حامیان آقای احمدی‌نژاد بودند امروز ناکامی‌ها را می‌بینند و می‌خواهند خرج خود از این ناکامی‌ها با گفتن یک کلمه که احمدی‌نژاد از ما نیست جدا کنند.آنها باید در خوب و بد و سود و زیان احمدی‌نژاد شریک باشند. آنها باید جوابگوی تعطیلی پروژه‌ها و به وجود آوردن مشکلات امروز جامعه ما باشند.

پيشنهادي براي مراسم گراميداشت ياد آيت اله منتظري در ميدن امام خميني - سوم دي ماه

برای مراسم روز پنج شنبه در توپخانه بهتر است سبزها برای رسیدن از خیابان انقلاب به توپخانه مسیر لاله زار را انتخاب کنند تا در بین راه بازاری ها و مردم را هم همراه خود کنند و خبررسانی برای تاسوعا و عاشورا هم صورت گیرد. در آن صورت حتی اگر مبادی ورودی میدان هم بسته باشد تجمع بسیار بزرگی در بازار صورت می گیرد.

آیه الله طاهری حبس خانگی شد / حکومت همان رفتاری که با منتظری کرد را با طاهری میکند

چهارشنبه دوم دی 1388

آيت اله طاهري اصفهاني ابر مردي كه راه آيت اله منتظري را ادامه مي دهد !

لحظاتی پیش خبر دار شديم که آیه الله طاهری حبس خانگی شد. این خبر را یکی از افراد نزدیک به دفتر آیه الله طاهری را اعلام كرد . اخبار تکمیلی را بعد ارسال می شود

آخرین اخبار مراسم اصفهان (نجف آباد)

ساعت 17:03 : آیت الله طاهری در نجف آباد : مردم در روز عاشورا در سراسر کشور شیخ شهید، فقیه عالیقدر را تکریم و انزجار خود را از رویه حاکم اعلام کنند.

بیانیه شماره 2 گروه انقلاب سبز در خصوص مسیر راهپیمایی روزهای تاسوعا و عاشورا ! رسانه شمائید

جنبش سبز ایران، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تظاهرات بزرگ سراسری در اعتراض به ظلم و کشتار دولت نامشروع کودتا برگزار خواهد کرد. طبق اطلاعاتی که از چند روز پیش در شبکه های اینترنتی و در میان هواداران جنبش سبز رد و بدل شده است، و با توجه به درخواستهای متعدد و بهره گیری از تجارب قبلی، مسیر اصلی این تظاهرات از میدان امام حسین تا میدان آزادی خواهد بود. شهروندان و عزاداران محترم میتوانند جهت ایجاد هسته های اولیه در شمال از خیابان شریعتی و در جنوب از میدان منیریه و از طریق خیابان ولی عصر،(و دهها خیابان دیگر ) به سمت خیابان انقلاب حرکت نموده و در قالب جمعیت های بزرگ چند ده هزار نفره به تظاهرات کنندگان در مسیر اصلی میدان امام حسین تا آزادی ملحق شوند.

در صورت بسته بودن حد فاصل امام حسین تا انقلاب و از انقلاب تا آزادی توسط نیروهای سرکوبگر مسیر جایگزین شماره دوم خیابان ولی عصر از تجریش تا راه آهن و در صورت بسته بودن این مسیر،مسیر جایگزین سوم خیابان شریعتی از میدان قدس تا پیچ شمیران خواهد بود.( مسیر ها در شهرستان ها نیز به زودی اعلام خواهد شد )

بر این اساس از عموم هواداران تقاضا میشود، با استفاده از انواع وسایل اطلاع رسانی، به ویژه شعار نویسی با مضمون: «از امام حسین تا آزادی» نسبت به اطلاع رسانی در خصوص این تظاهرات اقدام فرمایند.
همچنین با توجه به تقارن روز عاشورا با شب هفت حضرت آیت الله العظمی منتظری، حمل تصاویر آن مرحوم به شهروندان توصیه میشود. همچنین تکثیر و توزیع تصاویر شهدای جنبش سبز و روشنگری در خصوص جنایات دولت کودتا و حامیان آن، از جمله فعالیتهایی است که به عموم هواداران توصیه میشود.

حرکت اعتراضی جنبش سبز در ایام محرم فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا منحصر نمیشود. لازم است که در شبهای قبل از آن، فرسایش و فلج سازی نیروی سرکوب به نحو مقتضی صورت پذیرد. لذا از هواداران تقاضا میشود جهت سازماندهی و اتصال شبکه های محلی و منطقه ای، به برنامه پیشنهادی انقلاب سبز برای سازماندهی توجه فرمایند.


كه عبارت است از :  


 طرح محرم سبز
روشنگری و فرسایش

ماه محرم در سنت مذهبی ایرانیان، فقط برای عزاداری نیست، بلکه مهمتر از آن ماه روشنگری و ظلم ستیزی است. این یک سنت مذهبی – آئینی است که همواره بستری مقدس و امن برای افشای ظلم و دفاع از حق پدید آورده است.

بر اساس طرح محرم سبز، دو هدف به صورت موازی پیگیری میشود:

1. آماده سازی برای تظاهرات بزرگ تاسوعا و عاشورا:

شور و حال و جمعیت مردم از روز اول محرم رفته رفته افزایش می یابد و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود میرسد. بنابراین هشت روز اول محرم، باید به روشنگری، اطلاع رسانی و افشاگری در خصوص جنایات و مظالم دولت کودتا و حامیانش اختصاص یابد. در هفته اول ماه محرم، سبزها به شیوه های مختلف به روشنگری در خصوص شهدای جنبش سبز خواهند پرداخت تا عزاداران و همه اقشار در جریان واقعیت ها قرار گیرند و به تدریج زمینه مساعد برای تظاهرات بزرگ در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی فراهم گردد.
هواداران میتوانند در این زمینه از روشهای مطلوب خود استفاده کنند. گفتگو با سایر شهروندان، تهیه پوستر، شعار نویسی، سر دادن شعار، ذکر نام و نحوه شهادت و ... تعدادی از از این روشهاست. اما برای ایجاد هماهنگی بیشتر میتوان در هر یک از روزهای دهه محرم در مورد تعدادی از شهدای جنبش روشنگری کرد، که در فهرست ضمیمه موجود است.

2. فرسایش تدریجی نیروی سرکوب در طول دهه محرم:

کودتاچیان توانایی سرکوب ممتد و 10 روزه را ندارند و میتوان نیروی سرکوب را ظرف یک هفته کاملا فرسایش داد. بنابراین به موازات راهکارهای فوق، از روز اول محرم، روند فرسایش نیروی سرکوب آغاز میشود. هر دسته عزاداری باید به یک تظاهرات تبدیل شود و بازگشت دسته جمعی از مساجد و تکایا باید با شعار همراه گردد. این روند در روزهای میانی دهه محرم شدت می یابد تا در روزهای تاسوعا و عاشورا، تظاهرات در امنیت کامل برگزار شود. ممکن است کودتاچیان نیروی اصلی خود را برای تظاهرات نهایی متمرکز و از درگیری در روزهای اول خود داری کنند. در این صورت باید روز به روز بر شدت شعارها و وسعت تظاهرات افزوده شود.

3. بانگ الله اکبر شبانه

بانگ الله اکبر در شبهای چهارم و پنجم دی ماه، به عنوان رسانه ای عمومی جهت اعلام تظاهرات در روزهای تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار خواهد گرفت .


تظاهرات روزهای تاسوعا و عاشورا، همانند سایر فعالیت های جنبش سبز، به صورت مسالمت آمیز و بدون هر نوع خشونت فیزیکی و کلامی خواهد بود.

متن گفت‌وگوی یک بسیجی سابق با کانال ۴ تلویزیون بریتانیا : «اراده رهبر بر ابقای احمدی‌نژاد بود؛ حکم تیر دادند»

فرنگیس محبی
سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دست‌کم سه نفر از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات که در بازداشتگاه کهریزک تحت نظر بودند، براثر ضرب و جرح مأموران کشته شدند و برخلاف ادعاهای قبلی، علت مرگ آنان بیماری مننژیت نبوده است.
در همین حال برنامه‌ی خبری کانال ۴ تلویزیون بریتانیا با یک بسیجی سابق گفت‌وگویی انجام داده است که مدعی است از نزدیک شاهد ضرب و جرح زندانیان بوده است و در عین حال در دستکاری آرای انتخابات هم شرکت داشته است. 


این بسیجی سابق که اخیراً به بریتانیا گریخته است به کانال ۴ گفت که از قبل از انتخابات به مأموران بسیج گفته شده بود که نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بر ادامه‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است:
 
انتخابات خیلی وسعت و سطحش عظیم بود و از آن تدارکی که ما دیده بودیم بیشتر شد. وقتی هم که اسامی نامزدها اعلام و تبلیغات شروع شد، خب این شور و هیجان واقعاً به اوج خودش رسید.
ولی دقیقاً چند وقت قبل از انتخابات ما دستور اکید دریافت کردیم که ولایت، ولایت فقیه است، ولایت امام زمان است. آیت‌اله خامنه‌ای، آقا، جانشین آقای امام زمان هستند و ایشان اعلام کرده بودند که برای پیشبرد اسلام و پیشبرد انقلاب هیچ کسی نمی‌تواند مثل آقای احمدی‌نژاد مؤثر واقع شود.
به واقع دولت ایشان مورد تأیید و خود ایشان مورد تأیید بودند و دستور آمد که خب آقا نظرشان به ایشان است، خامنه‌ای نظرشان به آقای احمدی‌نژاد است و ایشان باید برنده اعلام شوند و ایشان هستند که می‌توانند به درد این انقلاب و به کار این نظام و ولایت بیایند.
خب من خودم حقیقتاً خیلی تو ذوقم خورد، ولی خب چه جوری بگویم، حتی فکرش را هم در سرم نمی‌توانستم بگذرانم که من یک فکر مخالف دارم. خب خیلی، واقعاً محیط ترسناک و وحشتناکی است، اگر بخواهی خلاف خواست یا خلاف نظر، مخصوصاً اگر نظر، نظر آقا باشد و نظر ولایت فقیه باشد، نظر خودت را اعلام کنی و بگویی. ولی خب خیلی حالت بدی بود. از آن‌ور مردم را دیدم، از این‌ور دستوری که آمده بود.

به گفته‌ی این بسیجی سابق آراء باسوادها، دانشجویان و جوانانی که به رقبای آقای احمدی‌نژاد داده شده بود، اصلاً قرائت نشد و حتی بعضی صندوق‌های حاوی این آراء گشوده نشدند.
درباره‌ی حوادث پس از انتخابات، این بسیجی سابق می‌گوید که از سه یا چهار ماه قبل از انتخابات مأموران بسیج آموزش‌های ویژه برای برخورد با معترضین دیده بودند و دستور شدت عمل در مقابل مردم قبل از انجام انتخابات صادر شده بود که تأییدی است برآن‌چه رهبران معترضین و سازمان‌های حقوق بشر از مدت‌ها پیش اعلام کردند.
به ادعای این بسیجی سابق که در این برنامه با عنوان سید از او نام برده می‌شود، فردای روز انتخابات، پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد به مأموران بسیج آماده‌باش کامل داده شد و نیروهای کمکی از شهرستان‌ها عازم تهران شدند:

بله، روزهای بعد، در حقیقت روز دوم و سوم که این مسائل بود، باز دستور آمد که برخورد قاطعانه و بدون تخفیف با هر قشر و با هر سنی، یعنی توضیح‌اش هم جوری شد که دیگر اصلاً فرقی نمی‌کرد کسی که مخالفت می‌کرد بچه باشد یا بزرگ باشد، مرد باشد یا زن باشد.
و برخورد قاطعانه، یعنی بدون هیچ تخفیفی، بدون هیچ تذکری. چون بر فرض قبلاً یک تذکر می‌دادند که بروید و این‌جا نایستید. برخورد بدون تخفیف یعنی بدون هیچ صحبتی و جواب محکم و قاطعانه؛ و حکم تیری که آمد. روز بعد انگار که مردم هم مثل ما تجهیز شده بودند. آن‌ها هم آماده‌تر و با تعدادی بیشتر. هرچه ما آماده می‌شدیم، آن‌ها هم آماده می‌شدند.

پس از آن که به مأموران بسیج اجازه‌ی تیراندازی داده شد، بر تعداد کشته‌شدگان و مجروحین افزوده شد که آن‌ها را به بیمارستان‌های ویژه‌ی تحت نظر بسیج و سپاه منتقل می‌کردند:
 
و گفتم، روز دوم که من... نمی‌دانم چه جوری بگویم، یعنی این قدر این موضوع برای خودم دردناک است که گفتن و یادآوری آن برای خودم خیلی سخت است که از کسانی که زخمی شدند و چند تنی که کشته شدند [صحبت کنم].
خیلی سخت بود که بایستی و ببینی که کسی کشته می‌شود. تعریف کردنش خیلی سخت است. آخر ما باید می‌ایستادیم؛ چاره‌ای نداشتیم.
یک بیمارستانی را آماده کرده بودند برای آدم‌هایی که زخمی یا کشته می‌شدند. آن بیمارستان هم مال بسیج و سپاه است. خیلی سخت و دردناک بود. و برخوردی هم که با این مسائل می‌شد، بیشتر دردناک و شکننده‌تر بود برای من که از کشتن یک انسان هیچ باکی ندارد و عین صواب است و آن را عین کار خوب می‌داند.
توی برخوردها آن کسانی که آسیب می‌دیدند، اگر می‌شد که می‌گرفتند. اگر هم نه، کسان دیگری را. هر کسی را که می‌شد می‌گرفتند.
به غیر از کشته‌شدگان و مجروحین، تعداد زیادی از معترضین هم دستگیر و به بازداشتگاه‌های موقت در کانتینر‌های فلزی منتقل شدند. آن‌ها را براساس سن‌شان تقسیم‌بندی می‌کردند و مثلاً بالای هیجده‌ساله‌ها یک طرف و زیر هیجده‌ساله‌‌ها را به کانتینرها دیگری می‌فرستادند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان آزادشده، رهبران معترضین و سازمان‌های حقوق بشر، اخباری از ضرب و جرح، شکنجه و تجاوز در این بازداشتگاه‌ها منتشر کرده بودند که هیچ‌گاه مورد تأیید مقامات رسمی قرار نگرفت. اما سید خود شاهد این فجایع بوده است:
 
چندتا کانتینر گذاشته بودند، تعدادی را هم دستگیر کرده بودند، داشتند آمار می‌گرفتند. سن بچه‌ها را می‌پرسیدند و تقسیم‌بندی‌شان می‌کردند که مثلاً بالای هیجده‌ساله‌ها بروند یک طرف در یک کانتینر و زیر هیجده‌ساله‌ها بروند مثلاً توی چند کانتینر دیگر.
آن باری که من دیدم، تعداد بچه‌های زیر سن خیلی بیشتر بود؛ صدای جیغ و التماس و گریه. ما اول نمی‌فهمیدیم چه طور. می‌گفتیم مگر تو کانتینر چه خبر است که این‌ها دارند قسم می‌دهند و می‌گویند تو را خدا ول کنین، ما غلط کردیم یا گریه می‌کنند یا جیغ می‌زنند.
ما اصلاً گیج شده بودیم که چه خبر است واقعاً. اصلاً باورمان نمی‌شد که بخواهند یک چنین کاری انجام بدهند و تجاوز کنند. من عیناً که دارم برایتان می‌گویم، عیناً دارد از جلوی ذهنم می‌گذرد. تمام قیافه‌ها، تمام سروصداها، این‌ها هر شب، هر لحظه با من است. چیزی نیست که مثلاً من بتوانم فراموشش کنم. چون آن‌ها واقعاً التماس می‌کردند، گریه می‌کردند وعاجزانه کمک می‌خواستند. ولی خب ما اولش گیج بودیم.
رفتیم بلوک ببینیم چه خبر است. دیدیم دوتا از بچه‌های حفاظت سپاه جلوی کانتینرها (کانکس‌ها) ایستادند و ما که رفتیم جلو، آن‌ها هم آمدند جلو. گفتیم چه خبره؟ صدا برای چی؟ چه‌شان هست این‌ها. گفتند که هیچی نیست. این داخل فتح‌المبین است.
فکر نمی‌کردیم که دستمان به این مسائل آلوده است. خب ما فکر می‌کردیم که داریم در راه همان شهدا قدم برمی‌داریم. همه‌ی عشق و آرزو و شوق ما این بود که لیاقت شهادت داشته باشیم. حالا دیگر نه جلوی مردمان آبرو دارم، که بتوانم سردر رویشان بالا بیاورم و حتی بگویم اشتباه کردم. و نه جلو دین‌مان آبرو داریم.
هرچی جنایت بود دانسته یا نادانسته انجام دادیم و الان من مانده‌ام و عذاب وجدان و آن کارهایی که انجام داده‌ایم.

زمان و مکان مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری در کاشان

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): مجمع روحانیون مبارز کاشان اعلام کرد:
مراسم بزرگداشت مجاهد نستوه، اسوه ایستادگی، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری(رحمه الله علیه)از طرف مجمع روحانیون مبارز کاشان،
روز 4 شنبه 2/10/88 از ساعت 18 الی 20 بعد از ظهر در کاشان، خیابان محتشم- کوی شهیدان ثابت (پاقپان) ، مسجد الحسین میرنشانه برگزار می‌گردد.

تودهنی زدن آفتاب یزد به کودتاچیها(چهارشنبه ۲دی): از استاديوم تبريز تا خيابان‌هاي قم!

آفتاب يزد : مطابق معمول در ساعات اوليه بامداد، سري به نسخه اينترنتي چند روزنامه صبح سه‌شنبه زدم. بعضي از خبرها با تفاوت اندك در اغلب روزنامه‌ها وجود داشت. گرايش سياسي يا علاقه‌مندي‌هاي خاص دست‌اندركاران بعضي از روزنامه‌ها نيز از لابلاي »خبرنماها« خودنمايي مي‌كرد. اما ادعاي خبري يكي از روزنامه‌هاي مدعي اصولگرايي را مي‌توان برجسته‌ ترين نـكـتـه‌اي دانـسـت كــــه روز گـذشته در رسانه‌هاي ايران منعكس شد.
به موجب اين ادعا، تعداد شركت‌كنندگان در مراسم تشييع مرحوم آيت الله منتظري حدود 5 هزار نفر بوده است. البته كساني كه روحانيون محبوب آنها تا چند سال قبل اعلام مي‌كردند »اكثريت، نشانه حقانيت نيست« نبايد فكر خود را با اعداد و ارقام مشغول كنند. اما آيا آنها حق دارند تا اين حد دست به تحريف بزنند؟ راستش را بخواهيد نمي‌توانستم همكاران مطبوعاتي خود را به تحريف متهم كنم لذا به خود شك كردم كه شايد عكس‌هايي را كه ديده‌ام از منابع غيرموثق و رسانه‌هاي ضدانقلاب بوده است. بلافاصله به اين نتيجه رسيدم هيچ رسانه ضدانقلابي، واقعا از امثال منتظري كه وجودشان اعتبار براي كشور و نظام بود دل‌خوشي ندارد تا بخواهد تجليل از او را بزرگ‌نمايي كند. پس خود را متهم ساختم كه شايد تصاويرِ مربوط به مراسم ديگري را به اشتباه ملاحظه كرده‌ام. پس تصميم گرفتم بار ديگر به رسانه‌هاي رسمي كشور و خبرگزاري‌هاي اصولگرا متوسل شوم تا حقيقت برايم آشكار شود. لذا به سراغ خبرگزاري ايسنا رفتم كه با تعويض 5 مدير در چهار سال گذشته، روز به روز به دولت نزديك‌تر شده است.تصاوير منتشر شده توسط اين خبرگزاري‌ نشان مي‌داد كه جمعيت، ده‌ها برابر بيشتر از رقمي بوده كه روزنامه مدعي اصولگرايي نوشته است. براي اطمينان بيشتر قلبي به سراغ يك خبرگزاري ديگر رفتم كه در نخستين خبر خود از فوت مرحوم منتظري، حاضر نشده بود از عنوان »آيت‌الله« براي ايشان استفاده كند. جمعيت قابل مشاهده در تصاوير مخابره شده توسط اين خبرگزاري هم هيچ تناسبي با رقم اعلام شده توسط روزنامه اصولگرا نداشت.
خبرگزاري ديگري هم كه مواضع آن به روزنامه موصوف بسيار نزديك است اگرچه تصويري از كثرت جمعيت- آنگونه كه واقعيت داشت- منتشر ننمود اما نتوانست تصويري كه نشان‌دهنده ابتدا و انتهاي جمعيت و ثابت‌كننده رقم 5 هزار نفري باشد در اختيار مخاطبان بگذارد. ‌ ‌
ناگهان به ياد آوردم كه بعضي روزنامه‌ها، در جريان سفر يكي از مقامات به تبريز هنرنمايي را به اوج رسانده و تصاويري را منتشر نمودند كه با عكس‌هاي منتشره توسط خبرگزاري‌هاي اصولگرا تفاوت عمده داشت. مثلا درحالي كه عكس‌هاي مـنـتـشـرشـده تـوسط همه خبرگزاري‌ها، سكوهاي خالي ورزشگاه- محل سخنراني - را به خوبي نشان مي‌داد اين روزنامه‌ها عكسي را چاپ كردند كه همان سكوها مالامال از جمعيت بود. البته با توجه به شرايط آب و هوايي آن روز تبريز، خالي بودن بخشي از ورزشگاه، موضوع عجيبي نبود اما ظاهرا شدت علاقه، باعث شده بود كه تكنولوژي را براي خوشحال ساختن دوستان خود به خدمت بگيرند و جمعيت حاضر در محل سخنراني را چند برابر نشان دهند. وقتي آن قصه را به ياد آوردم با خود گفتم كه شايد خواسته‌اند جبران مافات كنند و لذا، جمعيت افزوده شده بر آن تصوير را از جـمـعيت حاضر در تشييع جنازه مرحوم منتظري كم كرده‌اند. اما متوجه شدم اين مسئله نيز نمي‌تواند رقم پنج‌هزار نفري را توجيه كند زيرا حتي اگر معادل گنجايش آن ورزشگاه را از تشييع‌كنندگان روز دوشنبه كم كنيم باز هم به رقمي به مراتب بالاتر از 5 هزار نفر خواهيم رسيد. پس تصميم گرفتم به جاي خسته كردن ذهن خويش، منتظر بمانم تا منصفاني از جناح اصولگرا براي حل اين معما، پيش‌قدم شوند.
در عين حال وجود يك فرض در ارائه آمارهاي اينچنيني، موجب نگراني جدي است. اين نگراني از آنجا آغاز مي‌شود كه ظاهرا تعدادي از تريبون‌داران و صاحب‌نفوذان در كشور، اطلاعات مندرج در يكي دو روزنامه را به راحتي مي‌پذيرند و همين اطلاعات را مبناي تحليل‌ها- و شايد تصميم‌گيري‌ها- قرار مي‌دهند. به نظر مي‌رسد مخاطب اصلي تصوير بازسازي شده يا رقم 5 هزار نفري هم، همين افراد صاحب نفوذ مي‌باشند وگرنه بعيد است دست‌اندركاران اصلي همين روزنامه، تصاوير مخابره شده از آن سخنراني و اين تشييع جنازه را نديده باشند و ندانند كه جمعيت واقعي در قم چه قدر بود يا سكوهاي آن ورزشگاه، چه وضعيتي داشت. ‌ ‌
به عبارت واضح‌تر، شايد براي القاي كثرت طرفداران يك تفكر و قلّت حاميان يك جريان، گاه تنظيم يك تصوير ضرورت مي‌يابد و گاه تعديل آمار يك جمعيت! البته ممكن است آن تصوير و اين آمار، هر دو ناشي از ضعف قدرت محاسبه و تـحليل چند خبرنگار يا مصلحت‌انديشي بالاتري مانند روحيه بخشي به دوستان باشد كه نگارنده از آن بي‌خبر است.
اما به هر حال هرچه باشد اين نگراني همچنان وجود دارد كه »اعتمادكنندگان صاحب نفوذ به رسانه‌هاي اينچنيني، براساس همين خبرها، تصاوير و آمارها، تصميماتي بگيرند كه اگر آمار واقعي مراسمي مانند تشييع جنازه قم و سخنراني تبريز را بدانند، در اتخاذ آن تصميم‌ها، قدري تامل به خرج دهند«! اين نحوه خبررساني از بُعد ديگري نيز مي‌تواند براي كشور و نظام هزينه‌ساز باشد. ترديدي وجود ندارد كه فرصت‌ها و تهديدهاي فراواني در برابر ايران و انقلاب اسلامي وجود دارد كه هم براي بهره‌گيري از فرصت‌ها و هم براي مقابله بهينه با تهديدها جلب اعتماد مردم يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است. كساني كه بنابر بعضي مصلحت سنجي‌ها يا خداي نخواسته براي برخي تسويه‌حساب‌ها، واقعيات آشكار را دستكاري مي‌كنند آيا به روزي انديشيده‌اند كه همين رسانه‌هاي داخلي بايستي در برابر خبرسازي‌‌هاي شيطنت ا~لودِ مخالفان نظام،بـه نـقش ا~فريني بپردازند و از مردم براي استفاده بهينه از فرصت‌ها يا كاهش هزينه براي رفع تهديدها كمك بگيرند؟ آيا روش‌هاي فعلي، اعتمادي به رسانه‌هاي داخلي باقي مي‌گذارد؟

برای پاسداری از بیوت آیات عظام منتظری و صانعی صورت گرفت: مردم اصفهان و نجف آباد راهی قم شدند

1 دي 88
نوروز : فوری/ در پی تعرض به خانه های آیت الله منتظری و آيت الله صانعی شماری زیادی از دوستداران و هواداران اين دو مرجع شيعه شبانه برای پاسداری از حریم بیوت آنها از شهرهای اصفهان و نجف آباد راهی قم شده اند.
حدود 1000 نفر از نیروهای بسیجی و لباس شخصی با حمله به دفتر ایت الله صانعی ضمن فحاشی و ضرب و شتم افراد نزدیک به دفتر ایشان، اقدام به شکستن شیشه ها و چسباندن عکس آیت الله خامنه ای کردند.
به گزارش نوروز، در این میان نیروی انتظامی با حمایت از این گروه آشوبگر از دخالت مردم در دفاع از بیت آیت الله صانعی جلوگیری کرد.
طبق اخبار واصله نیروهای حامی دولت بر اساس مجوزی که از فرمانداری استان قم دریافت کرده اند، فردا از میدان امام خمینی در قم تا محل دفتر آیات عظام صانعی و منتظری به راهپیمایی خواهند پرداخت.
در این میان نیز به مدارس بخش نامه شده است که دانش آموزان را جهت حضور در راهپیمایی اماده کنند .

در پاسخ به تجمع هواداران شبه نظامی رهبری: اعلام آمادگی مقلدان آیت الله صانعی برای دفاع از مرجعیت

سه شنبه ۱ دیماه ۱۳۸۸
به گزارش خبرنگار رویداد از قم در واکنش به تهدیدات اخیر ، هزاران تن از هواداران و مقلدان این مرجع جلیل القدر در قم و دیگر شهر های ایران با تماس به دفتر حضرت آیت الله صانعی آمادگی خود را برای حضور و دفاع از ایشان و مرجعیت بزگوار شیعه اعلام داشتند.

رويداد : به گزارش خبرگزاری دولتی فارس از قم،‌ عده ای نیروهای پایگاه های مقاومت بسیج قم و تهران كه عصر امروز حركت اعتراض آمیز خود نسبت به شعارهای عزاداران در حاشیه تشییع حسینعلی منتظری علیه رهبر جمهوری اسلامی ، درمقابل بیت امام و در نزدیکی بیت آیت الله العظمی منتظری در قم تجمع کرده بودند، پس از تجمع در مقابل بیت حضرت آیت العظمی یوسف صانعی در قم به سردادن شعارهایی علیه وی پرداختند و فریاد زدند "شهر مقدس قم جای منافقین نیست".

همچنین در ادامه این تجمع حاضران در مراسمی نسبت به امضای طوماری در مقابل بیت مرجع جلیل القدر شیعه حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی خطاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، از تشکل های اصولگرای حامی رهبری، به شرح زیر اقدام كردند: "ما مردم انقلابی و طلاب حوزه علمیه قم از جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه می‌خواهیم همانگونه كه بارها در مواقع حساس به نقش تاریخی و انقلابی خود عمل كرده است نسبت به اعلام عدم صلاحیت مرجعیت شیخ یوسف صانعی اقدام كرده و شر این فتنه را از سر مسلمانان كم كند."

مصاحبه با عمادالدین باقی : «راهی که آیت‌الله منتظری گشود»

دويچه وله :

واکنش‌ها به درگذشت آیت‌الله منتظری نشانگر عزت و احترامی است که طیف‌های گوناگون جامعه ایران برای وی قائل‌اند. چه خصوصیاتی این مرجع تقلید شیعیان را از دیگر روحانیان متمایز می‌ساخت؟ سنتی که او به آن تعلق داشت، زنده می‌ماند؟

 

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر و بنیان‌گذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران است.

آقای باقی، آیت‌الله منتظری نماینده‌ی یک سنت پارسایی درون روحانیت بودند و پرهیز از قدرت. آیا می‌توانیم بگوییم با مرگ آقای منتظری این سنت به پایان رسیده است؟

در ابتدا به همه مردم ایران و همه شنوندگان درگذشت آیت‌الله منتظری  را تسلیت می‌گویم. البته مرگ تخلف‌ناپذیر است و همه‌ی ما دیر یا زود خواهیم رفت و تاکنون استثنایی هم در عالم برنداشته است. اما حضرت آیت‌الله منتظری تا زمانی که زنده بودند، مدافع استقلال روحانیت و حوزه از حکومت بودند و به سمبل استقلال حوزه شناخته شده بودند.

به همین دلیل با مرگ خودشان میراث بزرگی را برای تفکر دفاع از استقلال حوزه برجای گذاشتند که گرچه خودشان دیگر نیستند، اما این میراث ،آثار مفیدی را دربرخواهد داشت و روحانیون زیادی از این پس بیش از پیش تمایل و انگیزه برای آن خواهند داشت که از كيان و استقلال حوزه دفاع کنند. چون با دولتی‌شدن روحانیت و حوزه، درست است که چیزهای زیادی از بین خواهند رفت، اما  اولین چیزی که از بین می‌رود، خود حوزه و روحانیت است. به همین دلیل من فکر نمی‌کنم که این جریان سنتی که شما به آن اشاره کردید، با رحلت ایشان از بین برود.

آقای باقی، آیت‌الله سیستانی که به هرحال از نظر تعداد مقلدان ایشان را قدرتمندترین مرجع تقلید می‌دانند، دیر و کمرنگ به درگذشت آقای منتظری واکنش نشان داد. چه تعبیری می‌شود از این واکنش کرد؟

ببینید، به هرحال آنچه متداول و مرسوم بوده، این است که وقتی یکی از بزرگان روحانیت و مرجعیت دار فانی را وداع می‌گویند، برای ایشان تسلیت می‌گویند. حالا بعضی از تسلیت‌هایی که در این سالهای اخیر دیده شده و در این ایام هم مشاهده کرده‌ایم، یک مقدار غیرمتعارف بوده‌اند. چون در تسلیت گفتن جای نقد و این‌ها نیست. اشکالی ندارد کسی مثلاً در مورد آیت‌الله منتظری یا هر فرد دیگری که از دنیا می‌رود، اگر نقدی دارد بیان کند، منتهی آن جای خودش را دارد و باید در جای دیگری مطرح کنند. تسلیت جای طرح و بیان این چیزها نیست. از این لحاظ به نظر من پیام آیت‌الله سیستانی یک پیام متعارف است. یعنی این که فقط تسلیت گفتند. ایشان اگر نقد و نظری دارند، محترم است. بنابراین اگر مثلاً نکته‌ای سیاسی یا قضاوتی در پیام تسلیت ایشان نیست، این را نمی‌شود ناشی از کمرنگ بودن آن دانست. این در واقع یک پیام متعارف است و خود آیت‌الله سیستانی هم از نمایندگان جریان سنتی ممانعت از تداخل سیاست و دین و (یکی) شدن آن هستند و با همین رویکرد به نظر من باید به پیام ایشان نظر کرد.

آیت‌اله سیستانی هم ازجمله کسانی بودند که در چارچوب مصالح ملی و مصالح مسلمین در سیاست دخالت می‌کردند، نه برای کسب قدرت و از این لحاظ با آیت‌اله منتظری همسو بودند. در عین حال آیت‌الله سیستانی از نظر علمی ارج بلندی برای آیت‌الله منتظری قائل بودند. کمااینکه پیشوایان و علمای دیگر هم همین طور بودند. از آیت‌الله بروجردی و امام خمینی درباره‌ی شأن فقهی آیت‌الله منتظری سخنان زیادی برجای مانده است. در همین روزهای اخیر در پیام تسلیت مقام رهبری تا مراجع مختلف تقليد که در این ایام پیام دادند و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی به مقام بلند فقهي و علمي آیت‌الله منتظری اذعان شده بود. مرحوم آیت‌اله عبايي هم سالها پیش می‌گفتند که در حج آیت‌الله سیستانی را ملاقات کردند و درباره‌ی مرجعیت ایشان برای ایرانیان صحبت کرده بودند، آیت‌اله سیستانی گفته بودند که شما در ایران فقیه متبحری چون آیت‌الله منتظری را دارید.

بنابراین به نظر من این پیام ایشان یک پیام متعارف است، در ضمن این که ما اطلاع داریم که ایشان در مورد شخصیت آیت‌الله منتظری چنین نظری دارند. تصور می‌کنم یک دلیل دیگرش نیز این است که چون آیت‌الله سیستانی، همان طور که گفتم، متعلق به همان جریان سنتی هستند که می‌خواهند تا جایی که ممکن است فقط در حد ضرورت در امور سیاسی دخالت کنند، به هرحال فکر کرده‌اند که به گونه‌ای باید تسلیت بگویند که این به نوعی دخالت در مسائل داخلی ایران یا تحولات سیاسی ایران نباشد. چون به هرحال درگذشت آیت‌الله منتظری با توجه به اتفاقاتی که در این سالهای اخیر افتاده، یک امر سیاسی و یک تبعات سیاسی هم داشته و خواهد داشت، ایشان می‌خواستند به نوعی از یک چنین جریانات سیاسی هم فاصله گرفته باشند و به پیام متعارفی  که انتظار می‌رود علمای مراجع این گونه عمل کنند اکتفا کردند.

چه چیز به نظر شما آیت‌الله منتظری را از مراجع دیگر تقلید شیعیان متمایز می‌کند؟

تا اینجا نکاتی که گفتم، چیزهایی است که در مورد خیلی از فقهای بلندپایه مطرح است. اما به اعتقاد من وجه ممیزه‌ی مرحوم آیت‌الله منتظری از اغلب علما و مراجع گذشته و حال، توجه بیشتر ایشان و یا سطح بسیار بالای توجه ایشان به مسائل حقوق شهروندی و حقوق بشری هم از حیث عملی و هم از حیث نظری بود و این به نظر من مهم‌ترین مشخصه ‌و وجه امتیاز ایشان است. به همین دلیل هم هست که آیت‌الله منتظری در دوران حیاتشان تبدیل به نقطه‌ی اتصال و ارتباط روشنفکری و روحانیت و مدافعین حقوق بشر، نیروهای سنتی، روحانیت و غیرروحانیت شدند. و همان طور که در رحلت ایشان دیدید، طیف بسیار گسترده و ناهمگونی از مخالفین تا موافقین حکومت، از نیروهای لائیک تا مذهبی عمیقاً از رحلت ایشان متأثر شدند. و این هم به خاطر همین ویژگی خاصی بود که ایشان داشتند، همان نکته‌ای که گفتم ایشان را متمایز کرده است.

آیت‌الله منتظری نماینده‌ی جریان مشروطه‌خواه بودند. جریانی که می‌خواست قدرت ولی فقیه مشروط باشد. آیا با مرگ ایشان این جریان مشروطه‌خواه و مشروطه‌خواهی تضعیف می‌شود؟

به هرحال واقعیت این است که ضایعه‌ی خیلی بزرگی اتفاق افتاده و به سادگی جبران نخواهد شد. می‌شود گفت که آیت‌الله منتظری رفت، اما الگویی ساخت که آن الگو ماندگار شد و خود ایشان هم به خاطر همین الگو ماند و ماندگار هم خواهد ماند. بنابراین هرچند که جای ایشان به آسانی پر نخواهد شد، اما به گمان من از این پس تراز مرجعیت با این الگو شناخته می‌شود و در غیبت ایشان به هرحال این الگو کارکرد خودش را خواهد داشت. درست است که از فقدان ایشان ما دچار کمبود و خلاء خواهیم شد، ولی الگویی که ایشان در دوران حیاتشان به آن اعتبار بیشتری بخشیدند و این الگو جا افتاده است، به نظر من مانع از این خواهد شد این جریانی که به آن اشاره کردید، بعد از ایشان از بین برود. بلکه چه بسا بعد از این، این جریان نیرومندتر خواهد شد.

و با مرگ آیت‌الله منتظری آیا شانسی وجود دارد که کسانی مثل شما تلاش‌هایشان را برای مثال برای بهبود وضع زندانیان و دیگر مسائل حقوق بشر باز بتوانند به جریان درون روحانیت متکی کنند؟

بالاخره در میان مراجع موجود الان هستند کسانی که همین دغدغه‌ها را دارند. البته واقعیت این است که هیچ کدام از شخصیت‌های ديني و سیاسی موجود آن دردمندی و آن حس عجیبی که آیت‌الله منتظری در مورد زندانیان و حقوق زندانیان داشتند را درحد ایشان شاید نداشته باشند. ايشان از کسانی هستند که سالهای طولانی در زمان شاه زندان بودند و زجر دیدند و از نزدیک مسائلی را درک و تجربه کردند که باعث شد همیشه دغدغه‌ی عملی و فکری در مورد زندانیان داشته باشند.

به خاطر همین موضوع همیشه  به حقوق زندانيان و خصوصا خانواده آنها حمایت و توجه می‌کردند. براي خود ما یکی از تکیه‌گاههای بسیار بزرگمان در مورد زندانیان و حمایت از زندانیان، بخصوص حمایت از خانواده‌ها و توجه به امور معاش‌شان، آیت‌الله منتظری بودند و از این نظر که گفتم ایشان چنین سابقه‌ای دارند و کمتر کسی چنین گذشته و سابقه‌ای دارد، ایشان منحصر به فرد بودند. اما معنایش این نیست که کسانی همین اندیشه و راه را ندارند. همین الان در قم و سایر بلاد مراجعی هستند که این دغدغه‌ها را دارند.

آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی، آیت‌الله دستغیب  و بعضی از علمای دیگر هم به نظر من از این به بعد با توجه به شخصیت آیت‌اله منتظری و مشاهده‌ی این که چه ویژگی‌هایی باعث این عظمت و این عزت برای ایشان شده است، چه بسا بیشتر به این مسائل توجه کنند كما اينكه براي مثال آيت الله صانعی نيز همين دغدغه ها را دارند به همین دلیل من مأیوس نیستم از این که بشود همچنان با علما و شخصیت‌های برجسته‌ی دینی همراهی و همفکری کرد، برای کمک به زندانیان و خانواده‌های زندانیان.

مصاحبه‌گر: کیواندخت قهاری
تحریریه: بابک بهمنش

آرشیو

برچسب‌ها