خبر آنلاين : روایتی شگفت انگیز از تجاری ایرانی ای که با کامیون پول خود را از ترکمنستان می آورند.
رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان با بیان اینکه صادرات ما به ترکمنستان 300 میلیون دلار و وارداتمان 3 میلیارد دلار است، گفت:«در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 40 میلیون دلاری صادرات به ترکمنستان بودهایم.از مشکلات تجار ما مشکلات بانکی است و صادرکنندگان نمیتوانند پولهای خود را به ایران بیاورند و این نقل و انتقال از طریق کامیونها و تریلیها صورت میگیرد که خیلی خطرناک است. »
گوزلیان گفت: 300 میلیون دلار وجه حاصل از صادرات از طریق مبادی غیر رسمی وارد کشور میشود و این برای تجار بسیار خطرناک است، لذا به همین دلیل رغبت خاصی در این خصوص وجود ندارد.یکی دیگر از مشکلات موجود اخذ ویزا از ترکمنستان است چرا که این کشور به سختی به تجار ویزا میدهد و حتی تجار نمیتوانند حضور فیزیکی داشته باشند.
رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان گفت:«یکی دیگر از مشکلات موجود به مشکلات مرزی مربوط است بطوری که ورود بیش از 100 کامیون ایرانی به ترکمنستان ممنوع است در حالیکه روزانه 150 کامیون در مرز منتظر میمانند. »
یکی از رایزنان بازرگانی ایران در ترکمنستان می گوید:«یکی از مشکلات تجار ما برای فعالیت در ترکمنستان محدودیتهای بانکی است، صادرکنندگان نمیتوانند پولهای خود را به ایران بیاورند و این نقل و انتقال از طریق کامیونها و تریلیهای در حال تردد میان دو کشور صورت میگیرد.»
خبرگزاری فارس در گفت و گویی که با حمید گوزلیان انجام داده است به بررسی دلایل حضور کمرنگ ایران در بازار ترکمنستان علی رغم وجود پتانسیلهای لازم در کالاهای ایرانی پرداخته است که گوزلیان گفته است:«اقتصاد ترکمنستان بسته و دولتی است، در واقع اصلا بخش خصوصی ندارد و اگر هم داشته باشد آنقدر ضعیف است که نمیتواند قراردادهای بزرگ ببندد و بیشتر انعقاد قرارداد دولتی است.در وضعیت فعلی ارتباط تجاری مناسبی با دولت ترکمنستان نداریم، البته نباید فراموش کنیم که ما سالانه بالغ بر3 میلیارد دلار از ترکمنستان گاز خریداری میکنیم. »رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان با بیان اینکه صادرات ما به ترکمنستان 300 میلیون دلار و وارداتمان 3 میلیارد دلار است، گفت:«در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 40 میلیون دلاری صادرات به ترکمنستان بودهایم.از مشکلات تجار ما مشکلات بانکی است و صادرکنندگان نمیتوانند پولهای خود را به ایران بیاورند و این نقل و انتقال از طریق کامیونها و تریلیها صورت میگیرد که خیلی خطرناک است. »
گوزلیان گفت: 300 میلیون دلار وجه حاصل از صادرات از طریق مبادی غیر رسمی وارد کشور میشود و این برای تجار بسیار خطرناک است، لذا به همین دلیل رغبت خاصی در این خصوص وجود ندارد.یکی دیگر از مشکلات موجود اخذ ویزا از ترکمنستان است چرا که این کشور به سختی به تجار ویزا میدهد و حتی تجار نمیتوانند حضور فیزیکی داشته باشند.
رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان گفت:«یکی دیگر از مشکلات موجود به مشکلات مرزی مربوط است بطوری که ورود بیش از 100 کامیون ایرانی به ترکمنستان ممنوع است در حالیکه روزانه 150 کامیون در مرز منتظر میمانند. »
وی در پاسخ به این سوال که چرا چین و ترکیه چنین مشکلاتی در بازار ترکمنستان ندارند گفت:«چین و ترکیه در واقع رقبای اصلی ما در بازار ترکمنستان هستند و این بدلیل توافقات دولتهای آنها است.چون ترکمنستان کشور کوچکی است و تمایلات غربگرایی دارد مطمئنا آنچنان که با ترکیه رابطه دارد نمیتواند با ما رابطه داشته باشد، بطوریکه ارتباط تجاری ترکیه با ترکمنستان 10 برابر ارتباط ما با ترکمنستان است.ما زمینههای بسیاری را داریم که صادراتمان را افزایش دهیم چرا که قرابتهای فرهنگی و مرزی زیادی با ترکمنستان داریم. »
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
شما مي توانيد با انتقادات يا پيشنهادات خود ما را در انجام كاري كه مي كنيم يعني اطلاع رساني ياري نمائيد .
با تشكر - فرداي ايران